رضا تقیان دبیر بازنشسته اصفهانی:

تلاش معلمان، یاددادن روش نقد، تفکر،تامل و زندگی صحیح به دانش آموزان باشد

اصفهان ( پانا) - یک پیشکسوت فرهنگی معتقد است کلمه معلم، مقدس است و جایگاهی که به نام کلاس در آن بوده را نیز مقدس می داند، چرا که محل آموزش و پیشرفت علمی برای امروز و فردای جامعه است. او تاکید دارد معلمان انگیزه آموزش و شدت علاقه خود به تدریس را بالا ببرند تا بتوانند دانش‌آموزان را جذب تحصیل کنند و آینده کشور را بسازند.

کد مطلب: ۱۱۷۴۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
تلاش معلمان، یاددادن روش نقد، تفکر،تامل و زندگی صحیح به دانش آموزان باشد

رضا تقیان، پیشکسوت فرهنگی درسال 1341 در شهر ورزنه، 20 کیلومتری باتلاق بین المللی گاوخونی به دنیا آمده است. پس از تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در ورزنه، در سال 1362 در دانشگاه شهید بهشتی در رشته فلسفه پذیرفته شد و نهایتا در سال 1375 از آن دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد فلسفه فارغ التحصیل شد و همزمان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در مدارس شهر ری به تدریس پرداخت. در سال 1386 نیز مجددا در دانشگاه پیام نور مرکز تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1390 موفق به اخذ مدرک دکتری شد.

این پیشکسوت فرهنگی در گفت‌وگو با پانا در خصوص تحصیلات و ورود خود به آموزش و پرورش اصفهان اظهار کرد: در این سالها و همزمان با تدریس و تحصیل و پژوهش در سمت های مدیر دبیرستان، معاون اداره آموزش و پرورش بن رود و مسئول دانشگاه پیام نور ورزنه انجام وظیفه کردم و در سال1394 بازنشسته شدم. همچنین در سابقه کاری اینجانب تدریس دروس فلسفه و منطق در دبیرستان، دروس معارف اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه پیام نور و دروس فلسفه متدولوژی، علم النفس، روانشناسی دین، معرفت و معرفت شناسی در دانشگاه آزاد خوراسگان وجود دارد.

دکتر تقیان کتاب هایی با موضوعات مختلف تالیف کرده که می‌توان به کتاب های یادمان شهدای ورزنه را که در سال 1366 جمع آوری و تالیف آن کتاب را انجام داده، در سال 1376 ترجمه و نقد و بررسی کتاب تحقیق در مبادی اخلاق نوشته دیوید هیوم را به رشته تحریر درآورده و در سال 1386 کتاب چالش آیات تکوینی و تشریعی در عصر مدرنیته را تالیف کرده و مقالات پژوهشی و علمی متعددی نیز از وی منتشر شده است.

وی با اشاره به نقش همسرش در زندگی خود خاطرنشان کرد: من مدیون بزرگواری های همسرم هستم چرا که بیشتر ساعت های عمرم را مشغول تحصیل و تدریس بودم و زحمت بزرگ کردن فرزندانم نیز بر دوش ایشان بود.

این معلم بازنشسته تصریح کرد: کلمه معلم مقدس است و جایگاهی که در آن بوده ام به نام کلاس را نیز مقدس می دانم، چرا که محل آموزش و پیشرفت علمی برای امروز و فردای جامعه است. معلمان انگیزه آموزش و شدت علاقه خود به تدریس را بالا ببرند تا بتوانند دانش‌آموزان را جذب تحصیل کنند و آینده کشور را بسازند.

تقیان معلمان امروز را فداکارانی بی نظیر دانست و گفت: با توجه به شرایط امروز، فرهنگیان پا پس نکشیده اند و راه آموزش را با قدرت هر چه تمام ادامه می دهند. در آن دوران ما سعی می‌کردیم به گونه‌ای آموزش دهیم که دانش آموز به شناخت از دنیای پیرامون خود برسد و اگر می توانستیم رابطه بین پدیده ها را به گونه ای که دانش‌آموز کاملاً متوجه موضوع شود تدریس کنیم، آن وقت می گفتیم که خوب آموزش داده‌ایم.

وی ادامه داد: از مسیر طی شده و شغل شریف معلمی راضی هستم و حرفه معلمی را برترین و والاترین کار می دانم و توصیه ام به همکاران در آموزش و پرورش این است که اگر صبح سرکلاس می روید، نیتتان این باشد، بگویید خدایا بر زبان من چیزی جاری کن که به نفع بچه های کشورم باشد. من این صحبت هایی که می گویند معلم های امروز مثل معلم های قدیم نیستند را قبول ندارم، بنده از نزدیک شاهد هستم که معلمان بسیار خوب و محققی داریم. آنها معلمان خیلی زحمت کش، متدین و پاکی هستند. همچنین از معلمان می خواهم مقام والای معلمی را درک کنند و تلاششان برای یاددادن روش نقد و تفکر و تامل و زندگی صحیح و نیز مهارتهای تخصصی مربوطه به دانش آموزان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار