تغذیه و سبک زندگی در دوران پیش از یائسگی

تهران (پانا) - خونریزی های شدید قبل از شروع یائسگی علاوه بر ایجاد مشکل در زندگی روزمره، می تواند زمینه ساز دیگر مشکلات سلامتی نظیر کم خونی باشد که علائم آن با خستگی و ضعف عمومی همراه خواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۷۴۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد
تغذیه و سبک زندگی در دوران پیش از یائسگی

به گزارش به سایت ایران، در سال های نزدیک به یائسگی، حدود 45 سال، بسیاری از خانم ها با تغییرات سیکل قاعدگی مواجه می شوند.سیکل قاعدگی طبیعی توسط هورمون های بدن کنترل می شود. یائسگی دورانی است که سطح هورمون ها به طور جدی کاهش پیدا می کند و پس از چند ماه قاعدگی کاملا قطع می شود. در دوران پیش از یائسگی ترشح هورمون ها نوسان پیدا می کند که عامل تغییراتی در سیکل ها می شود و مهم ترین آنها خونریزی های شدید و بی نظمی های قاعدگی است.

روند طبیعی سیکل قاعدگی
طی نیمه اول سیکل طبیعی قاعدگی، ترشح استروژن ها باعث ضخیم شدن مخاط رحم می شود و در نیکه دوم سیکل، تخمک از تخمدان جدا و ترشح پروژسترون رحم را برای بارداری آماده می کند. اما اگر لقاح صورت نگیرد، تخمک از بین رفته، سطح این دو هورمون کاهش می یابد و خونریزی قاعدگی شروع می شود.
واکنش این دو هورمون به تنظیم خونریزی کمک می کند تا نه زیاد و نه کم باشد. با این حال، طی دوران نزدیک یائسگی، ممکن است تخمدان ها به اندازه کافی تخمک تولید نکنند اما استروژن همچنان ترشح شود. در نتیجه، پروژسترون برای جبران تاثیر استروژن ناکافی است که خونریزی شدید را در پی دارد. البته فاکتورهای دیگری مانند استرس و عوارض داروها نیز می تواند در شدت خونریزی های پیش از یائسگی تاثیر بگذارد.

کم خونی؛ مهم ترین پیامد خونریزی شدید
معمولا بسیاری از خانم ها تصور می کنند این اتفاق روند طبیعی قطع یائسگی است در حالی که خونریزی های شدید علاوه بر ایجاد مشکل در زندگی روزمره خانم، می تواند زمینه ساز دیگر مشکلات سلامتی نظیر کم خونی باشد که علائم آن با خستگی و ضعف عمومی همراه خواهد بود. در صورت تشدید خونریزی در این دوران حتما نیاز به مشورت با متخصص زنان خواهد بود زیرا گاه توده های تخمدانی و فیبروم های رحمی زمینه ساز این اختلال هستند. همچنین اگر خونریزی با دفع لخته و دل درد یا طولانی شدن بیش از یک هفته نیز همراه باشد، اهمیت بسیار بیشتری خواهد داشت.

تغذیه و سبک زندگی در دوران پیش از یائسگی
بهبود اصول تغذیه با گنجاندن ریزمغذی های و ویتامین های ضروری در حفظ سلامت و جبران قوای ازدست رفته مؤثر است. در حالی که مصرف زیاد قهوه، شکر و شیرینی ها زمینه علائم این دوران از جمله خونریزی شدید را تسهیل می کند.
همچنین دراین دوران مصرف منابع غذایی حاوی آهن ضروری است که در صورت نیاز ممکن است پزشک مکمل های آهن را نیز لازم بداند. علاوه بر گوشت، حبوبات و سبزیجات با رنگ سبز تیره نیز سرشار از آهن هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار