حراج عاج ماموت و فسیل حیوانات منقرض شده

تهران (پانا) - اگرچه نسل ماموت‌های پشمی هزاران سال است که منقرض شده اما بقایای آن‌ها هنوز در سراسر جهان کشف می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۷۲۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
حراج عاج ماموت و فسیل حیوانات منقرض شده

به گزارش ایسنا از دیلی‌میل، یک معدنچی در آلاسکا به یک عاج ماموت متعلق به ۳۰ هزار سال قبل برخورد کرد که رنگ طبیعی قهوه‌ای این دندان با رنگ آبی خیره‌کننده‌ای ترکیب شده بود.

این عاج خمیده‌ی ۸۲ اینچی(۲ متری) به دلیل جایگزینی نوعی ماده‌ی معدنی به نام وی‌ویانیت(vivianite) در فرآیند فسیل شدن یک رنگ سبز-آبی منحصربفرد به خود گرفته است.

کرگ کیسیک (Craig Kissick) مدیر حراجی هریتج (Heritage Auction) در تگزاس, به دیلی‌میل گفت: یکی از نکات جالب در مورد این عاج این است که فرستنده نام آن را "اقیانوس" گذاشته است که بسیار نادر و هیجان‌انگیز است.

"اقیانوس" تخمین زده می‌شود در حراجی امروز بیش از ۷۰ هزار دلار به فروش برسد. در این حراجی همچنین چندین فسیل باستانی دیگر از جمله یک فسیل ۱۸ فوتی(۵.۴ متری) موساسور(mosasaurs) و فسیل دست نخورده‌ی ماهی‌خزنده‌(Ichthyosaur) به همراه زیباترین شهاب سنگ مریخی به فروش گذاشته می‌شود.

عاج این ماموت در سال ۲۰۱۷ کشف شد و اگرچه ارزشمند بود اما رنگ آبی‌اش آن را تبدیل به قطعه‌ای نفیس کرد.

این رنگ‌بندی ناشی از ایجاد وی‌ویانیت روی آن است که در ابتدا یک ماده‌ی معدنی شفاف است که در طول زمان با برخورد با هوا رنگ آبی به خود می‌گیرد. این ماده‌ی معدنی دارای آهن است که با برخورد با اکسیژن یک واکنش شیمیایی انجام می‌دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بقایای آلی حیوانات که آهن کم و فسفات زیادی دارند در رسوبات نمناک که آهن زیاد و فسفات کمی دارند دفن می‌شوند.

"اقیانوس" تقریبا یک عاج کامل با حداقل میزان ترمیم است و صیقل داده شده و طوری است که به نظر می‌رسد گویی ۳۰ هزار سال در یخ محبوس نبوده است.

کیسیک می‌گوید: این یکی از قطعه‌های محبوب من در این حراجی است. من ۲۵ سال است که با چنین بقایایی سروکار دارم و این یکی از بهترین‌ها است. این عاج آبی شاید نادرترین قطعه‌ی حراجی روز جمعه باشد اما بزرگ‌ترین یا قدیمی‌ترین آن‌ها نیست.

بقایای یک فسیل موساسور ۸۰ میلیون ساله

بقایای یک فسیل موساسور ۸۰ میلیون ساله نیز در حراجی خواهد بود که تخمین زده می‌شود بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار دلار به فروش برسد.

تعداد زیادی فسیل موساسور در کانزاس وجود دارد و این فسیل که در حراجی است وزنی بیش از ۳۰۰ پوند(۱۳۶ کیلوگرم) دارد و جای دندان موجود دیگری بر روی آن باقی مانده و دارای بافت‌های حفظ شده‌ در روی استخوان‌های ستون فقرات تا دم می‌باشد.

فسیل ماهی خزنده‌ی ۱۱ فوتی

فسیل بزرگ ‌دیگری در این حراجی یک ماهی خزنده‌ی ۱۱ فوتی است(۳ متری) که یک موجود آبزی نیز بوده و ۲۵۰ میلیون سال قبل در زمین زندگی می‌کرده است.

جمجمه‌ی این فسیل به طور کامل کشف شد و دست و باله و دم آن نیز حفظ شده است.

هنگامی که این فسیل کشف شد متخصصان متوجه توده‌ای سیاه در شکمش شدند که هنوز در فسیل آن قابل مشاهده است. سنگی که این فسیل روی آن تشکیل شده دارای رنگی طلایی و آثاری از فسیل آمونیت‌ها با جزئیات بالاست که نشان می‌دهد این فسیل متعلق به محیط دریایی و عصر ژوراسیک است.

شهاب‌سنگ NWA ۱۹۵۰

بیشتر قطعات موجود در حراجی فسیل‌ها هستند اما قطعاتی از جهان‌های دیگر نیز در میانشان وجود دارد.

شهاب‌سنگ NWA ۱۹۵۰ در سال ۲۰۰۱ در مراکش کشف شد مشخص شد که منشا آن مریخ است. این سنگ رنگ زرد متمایل به سبزی دارد و دارای نقاط سیاه‌رنگ است و کمی بیش از یک پوند(۴۰۰ گرم) وزن دارد.

تخمین زده می‌شود این شهاب سنگ که اصطلاحا "ژول ‌ورن" نامیده می‌شود به قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار به فروش برسد.

این حراجی بر روی قطعات باستانی و هیجان‌انگیز زمین از جمله تعدادی کریستال تمرکز دارد.. در این حراجی همچنین اسکلت ۲۴ هزار ساله‌ی یک خرس و بقایای یک کروکودیل ۱۰ فوتی(۳ متری) وجود دارد. در مجموع ۵۰ قطعه‌ی باستانی در این حراجی به فروش می‌رسد.

اسکلت ۲۴ هزار ساله خرس

فسیل کروکودیل ۳ متری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار