رئیس سازمان بهزیستی خبر داد؛

تهیه و تدوین پیش‌نویس قانونی برای رفع مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی کشور از تهیه و تدوین پیش نویس قانونی برای رفع مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۷۱۱۶۰
لینک کوتاه کپی شد
تهیه و تدوین پیش‌نویس قانونی برای رفع مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی

وحید قبادی‌دانا در آیین قدردانی از کارکنان اورژانس اجتماعی (۱۲۳) در سراسر کشور اظهار کرد: سازمان بهزیستی در گام دوم انقلاب با شعار شفافیت، تحول در خدمت و ارتقاء سلامت اجتماعی در بستر خانواده فعالیت‌های خود را وارد فصل نوینی کرده است. باتوجه به رشد آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و دیگر مسائل، متاسفانه خشونت‌های خانگی همسر آزاری، کودک‌آزاری و خودکشی و مسائل این چنینی مواردی است که هرچند به نسبت تعداد خانواده‌های ایرانیان کل کشور ناچیز است، اما اگر یک مورد هم باشد برای ما اهمیت دارد و وظیفه داریم که در برابر آن اقدامات لازم را به صورت مداخلات به هنگام، تخصصی و حرفه‌ای انجام دهیم. برای رسیدن به این مطلوب و انجام وظایف فوریت‌های اجتماعی نیاز است که بین دستگاه‌های مختلف تقسیم مسئولیت صورت گیرد، از موازی‌کاری پرهیز شود و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بتوانند به وظایف خود به درستی عمل کنند.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه کارکنان اورژانس اجتماعی به صورت شبانه‌روزی در خدمت خانواده‌ها و خط اول مواجهه با موضوعاتی همچون خشونت خانگی، همسرآزاری، کودک آزاری یا سالمندآزاری یا معلول آزاری هستند، گفت: مواردی که اقدام به خودکشی می‌شود با تماس با شماره ۱۲۳ همکاران ما در مراکز مداخله وارد عمل می‌شوند. اکنون ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور فعال است و ۲۵۶ پایگاه و در ۳۱ استان خط تلفنی ۱۲۳ به صورت رایگان در خدمت شهروندان است.

قبادی دانا با اشاره به اینکه در سال ۹۸ همکاران ما در اورژانس اجتماعی در مراکز مختلف به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خدمت رسانی کردند، گفت: این تعداد در ۹ ماهه اول سال ۹۹ بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر از افرادی بوده که از خانواده‌ها طلب کمک از اورژانس اجتماعی کشور را داشتند. اکنون بیش از ۳۵۰۰ نفر از افراد مشغول فعالیت هستند و با تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوان وظایف اورژانس اجتماعی سنگین‌تر و مشخص‌تر شد، این هم فرصتی برای کشور و نیاز است که تقویت اورژانس اجتماعی برای اجرای صحیح قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مد نظر قرار گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی تشکیل پلیس اطفال را گام مهمی در ارتباط با اجرایی و عملیاتی کردن این قانون عنوان کرد و گفت: امید است به نحو شایسته ادامه یابد. ارتقاء اورژانس اجتماعی از برنامه‌های مهم سازمان بوده است و تاکید ویژه وزیر بر ارتقاء و توسعه اورژانس اجتماعی ما را بر آن داشت که لایحه این موضوع را آماده کنیم. باتوجه به مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت نیاز بود برای توسعه تشکیلات قانونی اورژانس اجتماعی اقدام شود که نیاز بود برای اعتبارات موردنیاز در ارائه خدمات فوری، در دسترس و تخصصی برای این موضوع اقدام شود.

وی ادامه داد: حدود ۲۳۶۲ نفر از افراد به صورت خرید خدمت در حال فعالیت هستند. در قانون برنامه ششم توسعه قرار بود شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت دارای اورژانس اجتماعی شوند؛ متاسفانه مراکزی که ایجاد شده‌اند (حدود ۱۶۰ مرکز) فاقد خودروی مناسب سازی شده برای اورژانس اجتماعی هستند و همچنین توسعه مراکز اورژانس اجتماعی براساس رصد میزان آسیب‌های اجتماعی باید مد نظر قرار گیرد تا متناسب با شرایط توسعه پیدا کند.

قبادی دانا افزود: یکی از محله‌های آسیب‌ها، سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه نشینی است که تاکید ویژه‌ای بر رفع مشکلات بوده و ایجاد پایگاه‌های خدمات اجتماعی می‌تواند در این مناطق کمک بسزایی داشته باشد. بر این مبنا و برای رفع این مشکلات، طبق دستور وزیر رفاه همکاران ما دست به کار شدند و بعد از بررسیهای لازم، پیش نویس لایحه قانون ساختار تشکیلات و وظایف فوریتهای اجتماعی سازمان بهزیستی را با مشورت کارشناسان و صاحب نظران دانشگاهی و فعالان حوزه اجتماعی تهیه و تدوین کردند که امروز برای تقدیم به دولت آماده شده است و پس از آن نیز با انجام کارهایی که باید صورت گیرد، برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار