برگزاری جلسه کمیته همکاری های حوزه علمیه و اداره کل آموزش و پرورش اردبیل

اردبیل(پانا) - جلسه کمیته همکاری های حوزه علمیه واداره کل آموزش وپرورش اردبیل بصورت ویدیو کنفرانس با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان و دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش کشور برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۷۰۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جلسه کمیته همکاری های حوزه علمیه و اداره کل آموزش و پرورش اردبیل

به گزارش اداره کل آموزش و پرورش اردبیل، در این جلسه احمد ناصری ،مدیرکل آموزش و پرورش استان طی سخنانی برگزاری این جلسه را گامی مهم در تعامل دوسویه بین دو نهاد فرهنگی (آموزش و پرورش و حوزه های علمیه) عنوان کرده و گفت : این برنامه فرصتی مناسب جهت بهره مندی ازپتانسیل و ظرفیت های استانی بوده و همکاری دو نهاد را در تربیت آینده سازان ایران اسلامی حیاتی توصیف کردند.

اوبا اشاره به حضور روحانیون در مدارس در قالب طرح امین و همچنین حضور ائمه جماعات در نمازهای ظهر و عصر مدارس در دوران قبل از کرونا حضور و ظهور دانش آموزان در فضای سالم تربیتی را در گرو اشاعه و توسعه فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) عنوان کرد.

علیرضا حاجیان زاده ،مشاور عالی و دبیر ستاد کمیته همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش کشور نیز که در این جلسه از طریق ویدیو کنفرانس حضور داشت، گفت: تعامل بین آموزش و پرورش بیش از یک دهه است که برقرار شده اما پیش از این ارتباطات پراکنده و تنها در قالب اقامه نماز جماعت و برخی برنامه‌های مناسبتی بود، اما اکنون شکل و ساختار کاملی دارد .

او با اشاره به تدوین و اجرای برنامه 5 ساله همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش اظهار داشت: این برنامه که از سال تحصیلی 99-98 اجرا می شود مستند بر سند تحول بنیادین و اسناد بالا دستی می باشد.

دبیر ستاد کمیته همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه در تدوین این برنامه 5 ساله، 2 عنصر تربیت و مشارکت دستگاه ها و استفاده از ظرفیت های برون سازمانی مد نظر این کمیته قرار گرفته است، تصریح کرد: در سند تحول بنیادین چرخشی از آموزش بطرف تربیت صورت گرفته است با محوریت تربیت تا خروجی آموزش وجه دین مدارانه داشته باشد.

حاجیان زاده در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری تمامی ظرفیت ها باید برای کمک به آموزش و پرورش برای تحقق سند تحول بنیادین بسیج شوند.

به گفته دبیر ستاد کمیته همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش کشور تعامل بین حوزه و آموزش و پرورش نیز بر اساس تاکید رهبر ترسیم شده است.

او برای برنامه 5 ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش 2 ویژگی عملیاتی شدن و جامعیت داشتن را عنوان کرد و اظهار داشت: برای این برنامه هدف گذاری سالانه در نظر گرفته شده است که هر سال برش کشوری و استانی آن تهیه می شود.

دبیر ستاد کمیته همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش کشور عنوان کرد: اکنون حوزه و آموزش و پرورش هر دو معتقدند که ارتباط و تعامل بسیار خوبی بین آنها برقرار است و این ارتباط می‌تواند به عنوان یک الگو برای ایجاد تعامل با سایر دستگاه‌ها ملاک عمل قرار گیرد.

حاجیان زاده با اشاره به ورود حوزه در زمینه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: در حال حاضر در تربیت نیروی انسانی از ظرفیت حوزه برای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان استفاده می‌شود ضمن اینکه مرکز تربیت معلم مبلغ نیز در دانشگاه فرهنگیان راه اندازی شده و مبلغان علاقمند، می‌توانند در این مرکز حضور یابند و به طور رسمی جذب آموزش و پرورش شوند.

او ادامه داد: حوزه اکنون در نظام تدوین و برنامه ریزی کتب درسی به شکل رسمی ورود کرده و در طرح‌های مشترک پژوهشی نیز فعال است و تاکنون برنامه‌های مشترک بسیاری بین آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه اجرا شده که از جمله آنها می‌توان به راه اندازی مرکز پژوهش و اتاق‌های فکر مشترک اشاره کرد.

مشاور عالی وزیر آموزش وپرورش همچنین افزود: در حال حاضر متقاضی رشته معارف و علوم اسلامی در سراسر کشور ۲۵ هزار دانش آموز است در حالی که ظرفیت مدارس موجود تنها جوابگوی ۵ هزار دانش آموز بوده بر همین اساس ستاد برای رفع این مشکل تصمیم گرفت از ظرفیت حوزه‌های علمیه سراسر کشور در راستای راه اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی بهره ببرد و به نوعی حوزه به کمک آموزش و پرورش بیاید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار