خاصیت درمانی زهر و نیشی که بلای جان عقرب می‌شود

تهران (پانا) -در استان همدان تنها یک مرکز پرورش عقرب با مجوز محیط زیست وجود دارد که زهر مورد نیاز برای تولید داروی بسیاری از بیماری‌ها را تامین می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۶۹۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
خاصیت درمانی زهر و نیشی که بلای جان عقرب می‌شود

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عقرب، جانوری کوچک و در ظاهر بسیار خطرناک است، اما عقرب‌ها که ساکنان صحرا‌های خشک و کوهستان‌ها هستند غیر از این ظاهر خطرناک، فواید بسیاری هم برای طبیعت و هم برای ما انسان‌ها دارند و بر همین اساس در چند سال اخیر زهر عقرب به یکی از پردرآمد‌ترین تجارت دنیا تبدیل شده است.

زهر عقرب گرانبهاترین مایع دنیاست و هر یک گرم آن برابر با ۸۰ میلیون تومان است و بر همین اساس این روز‌ها ما شاهد گسترش تجارت زهر عقرب هستیم؛ چراکه بسیار سودآور است.

در جهان حدود ۶۰ گونه عقرب وجود دارد و ۲۵ نوع آن در طبیعت و محیط زیست ایران دیده شده است و زهر ۱۰ نوع عقرب خاصیت درمانی و دارویی دارد.

کَژدُم یا عقرب نام یکی از گونه‌های بندپایان رده عنکبوتیان بوده که دارای ۸ پا و نیشی با زهر کشنده است.

نیش عقرب در نوک دم آن قرار دارد و از زهر عقرب برای ساخت پادزهر و همچنین دارو برای درمان دیابت، سرطان و روماتیسم استفاده می‌شود.

درآمد بالا با سرمایه گذاری در پرورش عقرب

سید احسان حسنی، بهره بردار طرح و پرورش دهنده عقرب گفت: در سال ۹۶ با تایید اداره کل محیط زیست استان همدان و نظارت اداره محیط زیست شهرستان فامنین طرح مزرعه پرورش عقرب رازی کلید خورد.

او افزود: مزرعه پرورش عقرب با ۳ و نیم میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد شد و برای ۷ نفر اشتغال ایجاد کردیم.

حسنی هدف از بهره برداری از این مجموعه را حفظ گونه‌های طبیعی و آندومیک ایران دانست و اظهار داشت: برای جلوگیری از صید بی رویه و کنترل نسل عقرب‌های مولد محیط زیست، تکثیر عقرب‌ها را انجام می دهیم و هنگامی که از لحاظ سن و تعداد به اندازه مناسب رسید عملیات زهر گیری آغاز می‌شود.

این کارآفرین فامنینی با بیان اینکه در این مرکز زهر ۴ نوع عقرب که خواص دارویی و درمانی ارزشمندی دارد گرفته می شود ادامه داد: زهر این عقرب‌ها ماده اولیه بسیاری از کارخانه‌های دارو سازی است و در تولید دارو‌های جدید داخلی و خارجی کاربرد دارد و درآمد زایی خوبی برای سرمایه گذاران در این حوزه است.

صدور مجوز برای مزرعه‌های پرورش عقرب به منظور بقای این جانور و تولید دارو

خانم موسوی، مدیر محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: برای جلوگیری از صید بی رویه و حفظ گونه‌های بومی و آندومیک عقرب ایران ، این مجوز به صورت محدود برای موسسات دولتی و غیر دولتی مجوز این صادر شد.

او افزود: صدور مجوز‌های قانونی برای واحد‌های این چنینی مانع از برداشت بی رویه حیوانات و جانوران وحشی از طبیعت است که حفظ تنوع زیستی، جلوگیری از قاچاق اجزاء زنده و غیر زنده و محصولات جانبی آن‌ها می‌شود.

موسوی اظهار داشت: محصول تولیدی اینگونه واحد‌ها برای استفاده در واحد‌های داروسازی و صنایع نوین دارو سازی برای تولید دارو‌های درمان سرطان استفاده می‌شود.

درمان بیش از ۱۰ بیماری با زهر عقرب

دکتر ساداتی، پزشک داروساز استان همدان گفت: پروتئینی که در زهر برخی عقرب‌ها وجود داره در دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی و ضد مالاریا به کار می‌رود.

او افزود: مطالعات نشان داده اند که می‌شود از زهر عقرب به عنوان مسکن و در درمان بیماری‌های خود ایمنی، آرتروز، سرطان و پاک سازی بدن از تومور‌های سرطانی استفاده شود.

ساداتی ادامه داد: می‌توان در افرادی که عمل پیوند قلب انجام داده اند با تزریق زهر عقرب، خطر رد پیوند را در این افراد کاهش داد.

او تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است که می‌توان از زهر عقرب در درمان بیماری‌هایی که نسبت به دارو‌های درمان مقاوم شده اند استفاده کرد.

زنده ماندن عقرب‌ها پس از زهرگیری در مزارع پرورش عقرب

مهدی صفی خانی، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد وجود مراکز پرورش عقرب با نظارت محیط زیست به پرورش بیشتر این جانوار در طبیعت کمک می‌کند.

او تصریح کرد: پرورش عقرب در دراز مدت کمک به حفظ این گونه در طبیعت می‌کند.

صفی خانی اظهار داشت: در مراکز پرورش عقرب تنها در یک دوره اول پرورش، عقرب‌ها را از محیط زیست و با نظارت کارشناسان ما صید می کنند و در دوره‌های بعدی از عقرب‌های پرورش داده شده‌ی خود واحد استفاده می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی، اداره کل محیط زیست استان همدان بیان کرد: در این مراکز از هر عقرب مقدار مشخص و کمتری زهر گیری می‌شود تا عقرب‌ها زنده و سالم بمانند و در دوره‌های ۴۰ روزه به زهر گیری مجدد برسند، اما شکارچیان غیر مجاز و سود جویان دیگر صید عقرب را در همه فصول سال انجام می‌دهند و با زهرگیری زیاد عقرب‌ها موجب مرگ آن‌ها می‌شوند.

صفی خانی ادامه داد: در مزرعه پرورش عقرب استان همدان صید عقرب‌ها در زمان بندی مشخص و در مناطق مختلف زیست محیطی استان انجام شد و این صید تنها برای یک دوره و به مقدار مشخص شده انجام شد تا کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند.

او از دستگیری صیادان عقرب غیر مجاز و جریمه های سخت برای آن ها هم خبر داد و گفت: ما در استان موارد صید غیر مجاز عقرب را به ندرت داریم و با متخلفان برخورد قضایی می شود و به پرداخت جریمه های نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

کوتاهی دست دلالان از زهری که بلای جان عقرب‌ها شده

مزرعه پرورش عقرب در فامنین از معدود مراکزی در کشور است که با تاییده سازمان محیط زیست فعالیت می‌کند و سود بالا از پرورش و تولید زهر آن بهانه‌ای برای صید بی رویه آن شده است و با ورود سازمان محیط زیست به ماجرا جلوی برخی از این صید‌های غیر مجاز گرفته شده است.

زهر عقرب در رتبه نخست گران‌ترین مایع در جهان است. البته باید گفت که این مایع گران نیست بلکه بسیار ارزشمند است.

علت ارزش بالای این ماده، موارد کاربرد پزشکی آن بوده که در درمان صعب العلاج‌ترین بیماری‌های بشر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله بیماری‌های مهمی که با این زهر ارزشمند درمان و کنترل می شود: ایدز، سرطان، دیابت، روماتیسم مفصلی، التهاب روده و بیماری MS است.

عقرب موجودی است که فراوانی زیادی در دنیا دارد به همین دلیل موجودی بسیار با اهمیت و راهبردی است و جزو منابع طبیعی پرارزش محسوب می‌شود.

همچنین تمامی گونه‌های عقرب زهر ارزشمندی ندارند و از ۲۵ گونه عقرب در ایران تنها ۱۰ گونه است که کاربرد دارویی دارد و زهر بقیه تنها برای تهیه پادزهرکاربرد دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار