در همایش ملی فرصتها، چالشها و دستاوردهای آموزش در بحران در شیراز؛
حاجیمیرزایی: زیست بوم جدید سرشار از راههایی برای یادگیری عمیق مفاهیم است
شیراز (پانا ) - به گفته وزیر آموزش و پرورش شناسایی چالشها، مشکلات و دستاوردهای زیست بوم جدید را برای فهم بهتر آن، باید مورد توجه قرار داد.
محسن حاجی میرزایی صبح امروز در آیین افتتاحیه همایش ملی آموزش در دوران همهگیری کرونا در شیراز با حضور تصویری در این همایش، با بیان اینکه در شرایط کرونایی با وضعیتی مواجه شدیم که مدارس را باید تعطیل میکردیم، اظهار کرد: این وضعیت که دانشآموزان به مدرسه نروند ساده بیان میشود، اما در نظام آموزشی رویداد بسیار عظیمی است که موجب فشار بر روی معلم، دانشآموز و والدین میشود. چرا که هیچکس آمادگی این را نداشت که چرخه آموزش رو در رو به آموزش غیرحضوری انتقال پیدا کند.
حاجی میرزایی ادامه داد: نظامی که برای دهها سال طبق روشهای معینی معلم پرورش داده بود به یکباره در شرایطی قرار گرفت که ساختارهای گذشته باید تغییر نقش میداد تا در شرایط جدیدی قرار بگیرد و این پدیده نیاز به هماهنگی و انگیزه قوی داشت.
وزیر آموزش و پرورش معتقد است که این بحران جدی و تغییر چشمگیری که همه ارکان آموزش را درگیر میکند، همزمان سلامت جسمی و روانی دانشآموزان را نیز مورد تهاجم قرار میدهد. این درست است که اگر دانشآموز به مدرسه برود در معرض کرونا قرار میگیرد، اما اگر این امر اتفاق نیفتد هم همچنان سلامت جسمی و روانی دانشآموزان در مخاطره است.
وی با اشاره به آسیبهایی که قشر محصل جامعه را درگیر میکند گفت: محدود شدن ارتباط با همسالان، کاهش رفت و آمد و کاهش تحرک جسمی از برجسته ترین مشکلات این دوران برای دانشآموزان است. شرایط خانوادهها یکسان و برابر نیست و افرادی که وضعیت نامناسبتری دارند آسیب جدیتری میبینند.
وی با تاکید بر اینکه معلمان ما وارد شرایطی شدند که تجربهای در خصوص آن نداشتند، بیان کرد: شرایط بهوجود آمده، روشهای نو و سازگاریهای متفاوتی را میطلبد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان همواره دغدغه جدی برای دبیران ماست. در آموزش حضوری معلم، رو در رو از دانشآموز سوال میپرسد و یا آزمون کتبی میگیرد و میتواند ارزیابی تکمیلی و دقیقی از پیشرفت تحصیلی در دست داشته باشد.
وی با ابراز خرسندی و امیدواری برای اثرگذاری همایش ملی آموزش در دوران کرونا گفت: در این همایش باید به موضوعات مهمی از جمله نوع ارزیابی توجه کرد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش در دوران کرونا به عنوان آموزش در بحران یاد میشود ادامه داد: حال و هوای معلم و دانشآموزان در آموزش مجازی متفاوت است. جدا از دسترسیهای هر فرد، حال و هوای آنها نیز طبیعی و مطلوب نیست. خانوادهها نیز در این بین نگرانی هایی دارند که باعث ایجاد حس آشفتگی میشود که باید این امر را نیز ساماندهی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه های آموزشی باید همسو و هماهنگ با اولویت ها و دغدغه های دیگر جامعه ای که در آن زندگی میکنیم باشد، اظهار کرد: باید مراقبت ها را بیشتر کنیم و حال و هوا و آمادگی روانی معلم، مدیر و دانشآموز را در نظر بگیریم تا به برقراری انگیزههایشان کمک کنیم. ایجاد انگیزه، مهارت فوق العاده ای میخواهد که ما باید به حرف دانش آموز، معلم و خانواده گوش دهیم و مشکلات و ایده هایشان را بشنویم و رسانه های اجتماعی را در این امر در نظر بگیریم.
به گفته وی این زیست بوم جدید سرشار از راههایی برای یادگیری عمیق مفاهیم است. این روزها میگذرد و باید تجربیات این روزها مستند شود و مطالب فرا گرفته شود. باید روشهای خلاق را جایگزین روشهای معمول کنیم و بار اضافی بر دوش کسی نگذاریم، بطوری که ارتباط مدرسه و خانواده همدلانه باشد.
حاجی میرزایی تصریح کرد: ما برنامه شاد را تولید کردیم و بستههای آموزشی نیز در اختیار دانشآموزان قرار دادیم، اما اینطور نیست که اینها جای معلم را بگیرد، بلکه ابزارهایی هستند برای اینکه معلم بتواند مسئولیتش را بهتر انجام دهد. باید راه را برای تبادل تجربه هموار کنیم. این امر بسیار مهم است، زیرا اکنون هر معلم و دانشآموز کانون تجربه است که قابل مطالعه است.
همایش ملی آموزش در دوران کرونا به میزبانی فارس در تاریخ سیزدهم و چهاردهم اسفند، روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در شیراز برگزار میشود. محورهای این همایش شامل، فرصتها، چالشها و راهکارهای تربیت رسمی در فضای مجازی در دوران کرونا، شیوههای کیفیت بخشی به آموزش در فضای مجازی با تاکید بر آموزش در شبکه ملی شاد، آسیبشناسی برگزاری آموزشهای مجازی از طریق شبکه ملی شاد، راهکارهای توسعه حرفهای معلمان در بستر آموزش مجازی در دوران کرونا، چگونگی ایجاد شبکههای تعاملی معلمان برای ارتقای مهارتهای حرفه ای آنها در فضای مجازی، برنامهریزی درسی طراحی آموزش در دوران کرونا است. در این همایش ۱۸ مقاله و ۴ تجربه زیسته برای سخنرانی و ۱۲۵ مقاله و ۳۱ تجربه زیسته به صورت پوستر برگزیده شده است.
خبرنگار: ریحانه قاسمی
ارسال دیدگاه