واکنش کمال تبریزی به غیبت فیلمهای توقیفی در «هنر زنده است»
تهران (پانا) - کمال تبریزی درباره نبود فیلمهای توقیفی در میان آثار جشنواره «هنر زنده است» که پیشتر وعده نمایش آنها داده شده بود، گفت من از دوستان در شورای پروانه نمایش درخواست کرده بودم که با توجه به تعداد مخاطبان بسیار محدود ما که از دل متخصصان حوزه هم هستند، مجوز قانونی برای اکران اختصاصی این آثار داشته باشیم، اما بعد از انتخاب آثار همه پا پس کشیدند
به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره، دبیر بخش فیلم جشنواره «هنر زنده است» درباره جای خالی نمایش فیلمهای اکران نشده در برنامه این دوره از جشنواره توضیح داد: از آنجا که تعداد مخاطبان ما بسیار محدود و افراد از دل متخصصان این حوزه انتخاب شده بودند و اکران عمومی هم برای این فیلمها نداشتیم، فکر نمیکردم که دچار مشکل شویم، اما متاسفانه با ممانعت و محدودیت جدی مواجه شدیم.
کمال تبریزی افزود: من از دوستان در شورای پروانه نمایش درخواست کرده بودم که مجوز قانونی برای اکران اختصاصی این آثار داشته باشیم، اما بعد از انتخاب آثار همه پا پس کشیدند. به هرحال یک روزی همه این آثار پروانه نمایش خواهند گرفت و الان به دلایل مختلف این اتفاق عملی نشد. امیدوارم تا سال آینده و دوره جدید همه این آثار از بند توقیف رها شوند وگرنه امیدوارم در دوره بعدی این اتفاق که به نفع همه است، عملی شود. به نظر من شجاعت برخورد با چنین مواردی باید از رفتارهای اصلی مدیران باشد چرا که شکلگیری چنین ماجرایی باعث رشد و اعتلای سینمای ایران خواهد شد.
وی که بعداز ظهر امروز، ۱۱ اسفندماه در نشستی با حضور مازیار رضاخانی - مدیر جشنواره صحبت میکرد - همچنین گفت: من ناراحتم از بابت اشتیاقی که به فیلمسازان بابت اکران آثارشان دادیم و بعد دوباره آنها را ناامید کردیم، اما خودم هنوز ناامید نشدهام. شاید امکان این باشد که بعد از جشنواره در یک بخش جنبی این آثار را تحت عنوان جشنواره «هنر زنده است» برای مخاطبان محدودتری اکران کنیم.
به گزارش ستاد اطلاعرسانی این جشنواره مازیار رضاخانی هم در این باره اضافه کرد: من یک عذرخواهی به فیلمسازان بدهکار هستم و امیدوارم که بتوانم بار دیگر این روزنه را باز کنیم و شاهد اکران آثار باشیم.
در بخشی دیگر از این نشست کمال تبریزی بیان کرد: اولین بار که درباره این جشنواره صحبت شد، فکر نمیکردم که با وجود امکانات کم مالی جشنواره و عدم تبلیغات با چنین استقبالی مواجه شویم. این جشنواره صرفا از دل هنرمندان و هنر جوشیده و شکل گرفته است. هدف این جشنواره برپایی آنلاین و غیرفیزیکی است. سایتی که برای این فستیوال طراحی شد و آثاری که از اقصی نقاط ایران توسط هنرمندان بارگذاری شد، اتفاق مبارکی بود. رمز عبور برای تماشای آثار دراختیار داوران قرار گرفت و برای اولین بار در تاریخ جشنوارهها تمام ۸۵۵ اثری که به ما رسید را داوران از طریق سایت دیدند و به آنها امتیاز دادند.
به گفته او ۶۰۴ فیلم کوتاه داستانی و ۱۱۴ فیلم مستند کوتاه، ۵۶ اثر پویانمایی کوتاه، ۴۱ فیلم بلند داستانی، ۴۱ اثر و ۴۰ اثر مستند بلند که مجموعا ۸۵۵ اثر را تشکیل میداد به دبیرخانه رسیدند.
این کارگردان و دبیر بخش فیلم جشنواره همچنین گفت: ویروس کرونا مقوله آنلاین شدن را تسریع کرد، اما اگر هم این ویروس نبود، ما در حال حرکت به سمت آنلاین شدن هستیم و این واقعیتی است که باید پذیرفته شود. در نتیجه این جشنواره مسیری را باز میکند که میتواند راهگشای دیگر فستیوالها هم باشد. باتوجه به یکسالی که از شیوع ویروس کرونا میگذرد، «هنر زنده است» بیش از دیگر جشنوارهها کار آنلاین انجام دادیم. زمانی که افراد از نقطه نظرات هم باخبر میشوند، کسی که سخنور خوبی است میتواند بقیه را هم مجاب و در نظر خود سهیم کند. اما در چنین حالتی، داوران با هم تعامل ندارند و هرکس به تنهایی به تماشای آثار مینشیند و آن را داوری میکند و خطای انسانی را کم میکند. نکته عجیب هم برای من این است که نظرات داوران در بسیاری از موارد به هم نزدیک است و فکر میکنم زمانی که جوایز اعلام شود، همه حرف ما را بپذیرند که این داوری یکی از سالمترین داوریها در میان جشنوارهها بوده است.
او ادامه داد: در کشور ترکیه جشنواره فیلم کوتاهی با عنوان جشنواره «دوستی» برگزار میشود. من یک سال در ترکیب هیأت داوران آن جشنواره بودم. داوران در آن جشنواره میگفتند که فیلمهای سینمای ایران چند سر و گردن بالاتر از آثار دیگر کشورها هستند و بدون هیچ تردیدی توجه داوران به سمت آثار ایرانی معطوف شده بود. میخواهم بگویم که ایده جوانان ایرانی بسیار بکر و فوقالعاده است. در حوزه فیلم کوتاه به دلیل استعداد بالای فیلمسازان اتفاقات عجیبی میافتد که خارج از چارچوب کلاسیک است و در شمایل مدرن و جلوتر از زمان خود ظاهر میشود و همین فیلمسازان کوتاه، سینمای ایران را زنده نگاه داشته است. چراکه نگاه این کارگردانان به دیگر هنرمندان هم سرایت کرده و بالندگی ایجاد میکند.
تبریزی گفت: قدم اول سینما با فیلم کوتاه آغاز میشود. برای مثال ما امسال فیلمی داریم که کامل با موبایل گرفته شده و به صورت عمودی تصویربرداری شده است. من به فیلمساز این فیلم بابت نگاهش به ساختار تبریک میگویم و فکر میکنم چنین اکتشافاتی تنها از دل جوانان حوزه فیلم کوتا برمیآید که جسارت و ریسک میکنند.
وی درباره این موضوع که گفته میشود سینماگر ایرانی غمگین است، بیان کرد:سینماگر ایرانی امیدوار است. فیلمها استنتاج منطقی فیلمساز از دل جامعهاش است به طور طبیعی جوانان به واقعیات جامعه چون فقر واکنش نشان میدهند، اما نکته از بین نرفتن امید است که هنر را زنده نگاه داشته است و علیرغم همه ناملایمات به هرحال باید به زندگی ادامه داد.
در این نشست مدیر جشنواره هم گفت: در بحث اکران آثار، مقوله احتمال سرقت و کپی آثار دیده میشد و به همین علت درصدد اکران حضوری در بخش فیلم جشنواره «هنر زنده است» برآمدیم. البته نزدیک به ۶۰ اثر سینمایی داشتیم اما به دلیل این که به موقع حاضر نشدند داوران به تماشای ۴۱ اثر نشستند.
رضاخانی درباره اسپانسر جشنواره گفت: رایزنیهای بسیاری کردیم و چند روز پیش برند «هافمن» پذیرفت که به جشنواره ما کمک مالی داشته باشد.
تبریزی هم در این زمینه گفت: کسانی که کار اقتصادی میکنند با نزدیک کردن خود به حوزه هنر، به حرفه خود اعتبار میبخشند و باعث شناخته شدن آنها میشوند. شاید تیزر تلویزیونی برای مخاطب عام جذاب باشد اما اعتبار اندیشه و تفکر را برای آنان به ارمغان نمیآورد. من فکر میکنم کسانی که این حوزه را درک میکنند با حمایت مالی از عرصه هنر و فرهنگ برای خود اعتبار بخشی میکنند.
در پایان تبریزی در پاسخ به رضاخانی که پرسید از ۱۰، چه نمرهای به جشنواره میدهد؟ گفت: فکر میکنم باوجود تمام مشکلاتی که داشتیم، از ۱۰، نمره یازده هم میگیریم. من فکر میکنم این جشنواره نباید رها شود و بعد از اختتامیه باید برای دوره بعدی طراحی و برنامهریزی در نظر گرفت و این جشنواره را محل اکران آثاری قرار داد که در جاهای دیگر اکران نمیشوند، اینگونه اتفاق بسیار خوبی رخ خواهد داد.
ارسال دیدگاه