کارگردان تئاتر «روییدن» در گفت و گو با پانا

شعیب مکتبداری: اجرای آنلاین موقعیت جدیدی برای تئاتر ایجاد کرده است که نباید مقابلش ایستاد

تهران (پانا) - نمایش «روییدن» به نویسندگی و کارگردانی «شعیب مکتبداری» یکی از نمایش‌هایی است که در شهرستان سنندج برای تهرانی‌ها اجرا شد تا مانند همیشه موضوع و دغدغه تئاتر شهرستان‌ها و مصائب و مشکلاتشان به رخ مسئولان کشیده شود. این تئاتر پیش از این در دومین جشنواره استانی تئاتر و تار کردستان رتبه سوم را کسب کرده بود. «مکتبداری» معتقد است اجرای آنلاین تئاتر برای دیده شدن هنرمندان فعال در شهرستان‌ها یک فرصت است.

کد مطلب: ۱۱۶۴۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
شعیب مکتبداری: اجرای آنلاین موقعیت جدیدی برای تئاتر ایجاد کرده است که نباید مقابلش ایستاد

قصه این نمایش حکایت به دنیا آمدن پسری عجیب‌الخلقه است. مادر نوید و سارا که شوهرش (پدر سارا) را یک ماه پیش ازدست‌داده است، بچهای عجیب به دنیا آورده که هیچ چیزش به انسان نمیماند؛ و مادرشان نیز هرروز چیزهایی از بدنش میروید که گویی هرلحظه بیشتر شبیه نوزاد عجیبالخلقهاش میشود. نوید و سارا تصمیم میگیرند خودشان از پس این مشکل بربیایند.

کارگردان تئاتر «روییدن» در گفت و گو با پانا درباره ایده اولیه شکل‌گیری این نمایش گفت: «متن و ایده اولیه تابستان ۹۸ شروع شد و به‌مرور نوشتم تا تقریباً اواخر آبان ماه تمام شد و از آذرماه شروع به تمرین کردیم. در حین تمرین بودیم که به مسئله کرونا برخورد کردیم و در نیمه‌راه تمرین‌ها کنسل شد تا اوایل پاییز که شرایط بهتر شد و تمرین‌ها مجدد آغاز شد. درنهایت توانستیم به اجرای استانی برویم و از آن طریق به جشنواره تئاتر فجر معرفی شدیم. این نمایش حاصل یک سال تلاش بچه‌هاست.»

حال خوب نمایش برای مخاطب حرفه‌ای
مکتبداری درباره رضایت مخاطبینش از تئاتری که اجرا می کند، افزود: «در این نمایش به‌هیچ‌عنوان دغدغه جایزه و چیز دیگری نداشتم. تمام هدفم این بود که یک کار درست که در توانم بود را انجام دهم. با دوستانم همه سعی‌مان را کردیم تا نمایش را به محفلی بیاوریم که مخاطبین حرفه‌ای دارد و بعد از مدت‌ها تعطیلی سالن‌های تئاتر، دوستداران تئاتر به سالن‌های اجرا بیایند و یک حال خوب را تجربه کنند.
وی می‌افزاید: بعد از یک سال تلاش و تمرین‌های پی‌درپی و پشت سر گذاشتن مشکلات پیش رو همین‌که اکنون این تئاتر به صحنه رفته است و مخاطب خودمان را پیدا کردیم بسیار خوشحال هستیم.»

تئاتر آنلاین برای هنرمندان شهرستان‌ها یک فرصت است
کارگردان تئاتر «روییدن» با اشاره به تأثیر تئاترهای آنلاین بر دیده شدن نمایش های هنرمندانی که در شهرستان‌ها هستند،اظهار کرد: «در این شرایط کرونا همه‌چیز تغییر کرده است و طبیعی است که هنر تئاتر هم از این مهم بی‌تأثیر نباشد. اجراهای آنلاین موقعیت جدیدی برای هنر تئاتر ایجاد کرده است که نباید مقابلش ایستاد. در طول تاریخ هر اتفاقی که افتاده است انسان یک‌راهی برای عبور از آن اتفاق پیداکرده است. از این موقعیت نباید بی‌تفاوت رد شویم. مواجه و قبول اجراهای آنلاین تئاتر را می‌توان یک فرصت تعبیر کرد مخصوصاً برای تئاترهای شهرستان‌ها زیرا این هنر به‌صورت کشوری دیده خواهد شد. البته تئاتر روی صحنه حال و هوای دیگری دارد اما به نظر من باید به این فرصت پیش‌آمده روی خوش نشان داد نه اینکه نادانسته آن را رد کنیم.»
مکتبداری همچنین درباره اوضاع معیشتی هنرمندان تئاتر درشرایط کرونا اظهار کرد: «در شرایط کرونا کسانیکه معیشت شان صرفاً از راه تئاتر به دست می‌آید و تحصیلات و کسب‌وکار و شب و روزشان تئاتر بوده قطعاً حال خوبی ندارند. طبیعی است که در این شرایط به این فکر کنند که به هر طریقی اول بتوانند زندگی‌شان را پیش ببرند و بعد به کیفیت فکر می‌کنند. واقعیت این است که انسان تا نتواند شکم خود را سیر کند نمی‌تواند به چیز دیگری بپردازد.»

حمایت از چهره‌های جوان تئاتر یعنی پیشرفت تئاتر
کارگردان تئاتر «روییدن» درباره حضور افراد نوپا در تئاتر و حمایت از آن‌ها گفت: «من امسال تجربه‌های تازه‌ای درصحنه تئاتر کسب کردم که قاعدتاً از حمایت اساتیدم بوده و خودم هم این حمایت را از افرادی که دغدغه و علاقه‌مند به تئاتر هستند دریغ نخواهم کرد. اگر قرار باشد برای حضور چهره‌های جدید درصحنه تئاتر مانع باشیم هیچ‌وقت تئاترمان پیشرفت نخواهد کرد. اگر غیرازاین باشد نامش هنر نیست و یکجای کار ایراد دارد.»
در نمایش «روییدن» پریسا قلیپور و سهند تورانی (با همیاری پریا رازدار و سعید فلاحی) ایفای نقش داشتند. عوامل فنی این نمایش متشکل بود از: طراح صحنه، شعیب مکتبداری؛ دستیار کارگردان، مائده کابلی؛ مدیر صحنه، کیانوش فرزین؛ دستیار صحنه، دانیال ابراهیمی؛ منشی صحنه، رضوان مکتبداری؛ انتخاب موسیقی پایانی، سهند تورانی؛ طراح پوستر، بروشور و تیتراژ: شعیب مکتبداری.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار