۲۰ درصد از برنامههای تلاوت قرآن در صدا و سیمای استانها مختص دانشآموزان است
تهران (پانا) - قائم مقام شورای عالی قرآن، بر لزوم معرفی قاریان دانشآموز به مراکز صدا و سیمای استانها و استفاده از ظرفیت آنها برای ضبط تلاوت قرآن پیش از اذان تاکید کرد.
سید علی سرابی، در آخرین روز از برگزاری پنجمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآنهای سراسر کشور گفت: با برگزاری اینچنین برنامههایی میتوانیم زمینههای گسترش تعامل سازمانها و نهادهای بیرونی با بدنهی آموزش و پرورش را گسترش دهیم و نهایت استفاده را ببریم.
وی با بیان اینکه تلاوت و حفظ قرآن جایگاه ویژهای دارد و عامل جلوگیری از تحریف این کتاب آسمانی است، افزود: جمعیت چند میلیاردی مسلمانان، بهترین شاهد بر عدم تحریف قرآن است و در آینده هم همینطور خواهد بود. تلاش بر این است که در شورای عالی قرآن، به قرائت قرآن در جامعه توجه شود و از این ظرفیت بیبدیل و تاثیر گذاریاش بر دلها حداکثر استفاده شود.
وی افزود: در حکم مقام معظم رهبری در تاسیس شورای عالی قرآن به اهمیت قرائت قرآن تاکید شده است. باتوجه به اینکه قرائت قرآن تاثیر زیادی در جلب و جذب جوانان به قرآن دارد، در صدا و سیمای جمهوریاسلامی، هیئتی تشکیل شده است که بر تولید و پخش برنامههای قرآنی نظارت کند.
سرابی با اشاره به اینکه در شورای عالی قرآن، در سه حوزه میتوان از ظرفیتهای دانشآموزی و دارالقرآنها در پر بارتر کردن برنامههای رسانه ملی استفاده شود، گفت: در چند ماه اخیر بخشنامهای برای مراکز صدا و سیما در استانها ارسال شد؛ که در آن بر استفاده از تلاوتهای نوجوانان ممتازِ همان استان، در برنامهها تاکید شده است. در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از برنامههای تلاوت قرآن اذان گاهی در استانها را به دانشآموزان اختصاص دادیم.
قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: کارشناسان در ادارات کل آموزش و پرورش استانها و مسئولین دارالقرآنها میتوانند با رابطان ما در مراکز صدا و سیمای استانها در ارتباط باشند و دانشآموزان مستعد که تلاوتهای زیبا دارند را معرفی کنند.
این کار مهم هم جذابیت برنامههای قرآنی صدا و سیما را بالا میبرد و هم عامل تشویق دانشآموزان خواهد بود. اگر مشکلی در برقراری ارتباط با مراکز صدا و سیمای استانها وجود داشت؛ با اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ارتباط باشید و از تیم آقای مسیبزاده کمک بگیرید.
سید علی سرابی با اشاره به اینکه آموزش نخبگان در حوزه قرائت و حفظ قرآن در دستور کار شورای عالی قرآن است گفت: یک دورهی آموزشی برای بزرگسالان و نوجوانان در نظر گرفته شده است که استعدادهای خاص در سطح کشور را تحت پوشش قرار میدهد که به دلیل تخصصی بودن این دورهها ظرفیت گستردهای ندارند. در کنار دورههایی که برگزار میکنیم؛ نشستهای منظم و هفتگی نیز در نظر داریم. اگر شما مدیران مراکز دارالقرآنها استعداد درخشانی را در منطقهی خود میشناسید که قابلیت رشد و ارتقا و فعالیتهای ملی را دارند به ما معرفی کنید.
وی در ادامه افزود: نکتهای که اهتمام اهالی وزارت آموزش و پرورش را میطلبد اعطای مدرک به اساتید، قاریان و مدرسان قرآن است. بر اساس مصوبهای در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار بر این شد که به مدرسان، اساتید و قاریان قرآنی مدرک معتبر اعطا شود که مزایای استخدامی و معادل علمی نیز دارد. این مدرک توسط یک شورا متشکل از ۱۱ نفر از نمایندگان دستگاههای مختلف که دبیرخانهاش در شورای عالی قرآن است اعطا و تمامی ارزیابیها در این شورا انجام میشود. نمایندهی وزارت آموزش و پرورش که آقای مسیب زاده هستند نیز عضو این شورا هستند. لازم است مسئولان آموزش و پرورش اعتبار منطقی و ویژهای برای این مدارک قائل شوند.
وی در پایان گفت: از اساتید، معلمان، مدرسان و مدیران دارالقرآنها دعوت میشود در آزمونهای سراسری این دورههای ارزیابی که به صورت سالانه برگزار میشود شرکت کنند و مدارک معتبر را دریافت کنند.
ارسال دیدگاه