صفر تا صد حذف دفترچه بیمه؛ از نحوه نسخه‌نویسی پزشک تا آنچه بیمار باید انجام دهد

تهران (پانا) - قرار است از ابتدای اسفندماه امسال دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی حذف شود و بیمه‌شدگان می‌توانند با ارائه کارت ملی از خدمات درمانی و تشخیصی بدون دفترچه در تمامی مراکز ملکی و طرف قرارداد با این سازمان بیمه‌گر بهره‌مند شوند.

کد مطلب: ۱۱۶۳۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
صفر تا صد حذف دفترچه بیمه؛ از نحوه نسخه‌نویسی پزشک تا آنچه بیمار باید انجام دهد

از روز جمعه، اول اسفندماه سال جاری، چاپ و صدور دفترچه درمانی تأمین اجتماعی در همه شعبه‌ها و کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی متوقف می‌شود و افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار دارند می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی از خدمات تشخیصی و درمانی مراکز تحت پوشش این بیمه برخوردار شوند.

طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و ...)، در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی فراهم شده است و در این راستا دفترچه‌های درمانی جدید، دیگر چاپ نخواهند شد.

در این راستا بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی ملزم به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیستند و همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند.

نحوه استعلام پوشش بیمه درمان بیماران

همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی تأمین اجتماعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق چند روش «مراجعه به سایت medical.tamin.ir ، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان؛ شماره‌گیری #1420*4* انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی) ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان؛ شماره‌گیری #1*1420*4* ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان؛ استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان و شماره‌گیری #1666* انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان» از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.

* در مواردی که بیمه‌شده بر اساس نتایج دریافتی از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.

تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می‌توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه‌شدگان ملاحظه کنند.

افراد زیر ۱۸ سال سن می‌توانند، شناسنامه را همراه خود ببرند و اگر این افراد کدملی نداشته باشند، می‌توانند شماره دفترچه بیمه خود را بنویسند. اتباع خارجی نیز می‌توانند با کد فراگیر یا کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی مراجعه کنند.

روش‌های استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای «بیماران خاص» همانند سایر بیمه‌شدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند «خاص» مشخص می‌شوند.

ارائه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که «نوزاد» فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکان‌پذیر است.

تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی (۱۰ رقم اول شماره سریال دفترچه) صورت می‌گیرد لذا ارائه «جلد دفترچه درمانی» برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع ضروری است.

ضمنا آن‌دسته از بیمه‌شدگان اتباع خارجی که جدیدالورود هستند، با ارائه شماره اختصاصی فراگیر(فیدا) می‌توانند از خدمات درمانی درتعهد سازمان بهره‌مند شوند.

ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی منوط به دریافت استحقاق درمان نیست و در حین درمان این فرایند انجام می‌شود.

نحوه نسخه‌نویسی پزشکان

‏‏سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در دسترس تمامی مراکز درمانی طرف قرارداد است و تمامی پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.

در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی...) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام می‌کند.

بر این اساس، در صورتی که بیمه‌شده، دفترچه به همراه نداشت، پزشک می‌تواند نسخه را در سر نسخه مخصوص مطب خود بنویسد و با درج کد ملی بر روی نسخه، بیمار می‌تواند به داروخانه مراجعه و خدمات دریافت کند.

پزشکان غیرطرف قرارداد همانند پزشکان طرف قرارداد می‌توانند با اتصال به سامانه‌های الکترونیک سازمان یا سامانه‌های مورد استفاده خود، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند. در صورت عدم امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و...)، پزشک می‌تواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب‏/موسسه در یک برگ تجویز و تحویل بیمار کند.

* اگر پزشک بر روی سامانه نسخه‌نویسی را انجام داده ولی سامانه در داروخانه قطع باشد، امکان دریافت نسخه الکترونیک برای بیمار مهیّا نیست.

در صورت عدم نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمار می‌تواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانه‌ها یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارائه کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.

تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمه‌شده ثبت می‌شود. بنابراین استفاده از کدملی «غیر» و «من‌غیرحق» ضمن مغایرت با موازین حقوقی می‌تواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشکل کند.

نحوه فعالیت داروخانه‌ها

داروخانه‌های طرف قرارداد می توانند نسخ کاغذی را به شکل برخط (آنلاین) از طریق سیستم‌های نرم افزاری خود و استفاده از نرم‌افزار واسط (API) ثبت و ارسال کنند.

پزشکان و مراکز پاراکلینیک طرف قرارداد که نسخ کاغذی مربوطه را از طریق فرم موجود در سامانه نسخه الکترونیک و یا وب سرویس‏ API ارسال می کنند نیز مشمول این مهم خواهند بود. اطلاعات نسخ الکترونیک ارائه شده و نسخ کاغذی که از طریق (API) ارسال می‌شوند مستقیماً در سیستم‌های متمرکز سازمان تامین اجتماعی و در صورتحساب مراکز بارگذاری می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار