آسیب‌های عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه از دیدگاه معاونت متوسطه؛

عدم تکامل فعالیت‌های کارگاهی باعث افت کیفیت آموزش‌های مهارتی در کرونا شده است

ارتباط نداشتن با همسالان در فرآیند یاددهی–یادگیری باعث کاهش اثربخشی آموزش‌ها می‌شود

تهران (پانا) - معاونت آموزش متوسطه در گزارشی از کاهش اثربخشی آموزش‌ها در عدم ارتباط با همسالان در فرآیند یاددهی–یادگیری خبر داد و آن را به‌عنوان یکی از جدی‌ترین آسیب‌های عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه دانست.

کد مطلب: ۱۱۶۳۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
عدم تکامل فعالیت‌های کارگاهی باعث افت کیفیت آموزش‌های مهارتی در کرونا شده است

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، معاونت متوسطه آموزش‌وپرورش با تهیه گزارشی در خصوص آسیب‌های وارده به دانش آموزان در ابعاد مختلف آموزش‌وپرورش ناشی از عدم حضور دانش آموزان در مدارس، اعلام کرد: آموزش غیرحضوری برای دانش آموزان موجب شده برخی از آن‌ها از فضای تلاش برای یادگیری به‌خصوص آموزش مهارت‌های اجتماعی محروم شوند. همچنین رفع اشکال در فضای مجازی نمی‌تواند همانند شرایط حضوری پاسخگوی رفع مشکلات و اشکالات دانش آموزان باشد. شرایط روانشاختی در پاسخ‌گویی در شرایط حضور با درک موقعیت یادگیری و رفع اشکالات کاملاً با شرایط غیرحضوری و در فضای مجازی متفاوت است و دانش آموزان را با مشکلات و چالش‌های جدی درسی مواجه می‌کند.

در گزارش این معاونت آمده است: عدم تجربه چنین شرایطی با توجه به مهیا نبودن زیرساخت‌های فضاهای مجازی وعدم امکان سطح دسترسی همه دانش آموزان مشکلاتی را برای همه کادر آموزش، معلمان، دانش آموزان و اولیا ایجاد کرده است. همچنین عدم وجود فرهنگ استفاده صحیح در شرایط و سنین نوجوانی برای استفاده از وسایل و تکنولوژی‌های جدید، بسیار دشوار و آسیب‌زا است.

بر اساس این گزارش، عدم آموزش به‌صورت چهره به چهره در شرایط حقیقی باعث کاهش شرایط تربیتی و تمام ساحتی خواهد شد و نقش مدارس را کمرنگ خواهد کرد و عدم ارتباط با همسالان در فرآیند یاددهی-یادگیری موجب کاهش اثربخشی آموزش‌ها می‌شود.

این معاونت در خصوص آموزش‌های مهارتی در فضای مجازی اعلام کرد: عدم امکان فرآیند آموزش‌های مهارتی در فضای مجازی که باید به‌صورت حضوری انجام شود، موجب افت کیفیت این آموزش‌ها به دلیل عدم تکامل فعالیت‌های کارگاهی می‌شود که درنهایت منجر به دست ورزی این آموزش‌ها با رویکرد تمام ساحتی نخواهد شد.

این معاونت فرصت‌های ایجادشده در آموزش مجازی را این‌گونه اعلام کرد: افزایش خوداتکایی و باور به توانایی‌های فردی دانش آموزان - توسعه برنامه‌ریزی و ابداع راهکارهای آموزشی شخصی دانش آموزان برای خود و انتقال تجارب به همسالان توسط شبکه‌های مجازی - استفاده از فنّاوری‌های به‌روز (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) و افزایش راندمان بهره‌وری- بهینه‌سازی فعالیت‌های عملکردی دانش آموزان برای رفع نیازهای علمی آموزشی - به دور ماندن از آسیب‌های اجتماعی که در شرایط حضوری امکان برخورد با آن‌ها وجود داشت و افزایش رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و ایجاد فرهنگ پاکیزگی در ابعاد مختلف از فرصت‌های آموزش مجازی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار