رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سیستان و بلوچستان:
حضور مدارس سمپاد در هر منطقه باید برای کل آموزش و پرورش و مدارس آنجا منشا خیر و برکت باشد
گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهای درخشان چه در مدارس سمپاد و چه در خارج از آن، اولین اولویت ماست
تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سفر به استان سیستان و بلوچستان از گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهای درخشان چه در مدارس سمپاد و چه در خارج از آن، به عنوان اولین اولویت سمپاد خبر داد.
به گزارش سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پرورش استعدادهای درخشان در جلسه مشترک شورای معاونان اداره کل و شورای معاونین شهرستانها و مناطق استان اظهار داشت: در بازدیدهای انجام شده از مدارس سمپاد سیستان و بلوچستان، به طور میانگین وضعیت فضاهای آموزشی سمپاد خوب است اما در زمینه تجهیزات آموزشی قدری محرومیت مشاهده می شود، هر چند با همین امکانات نیز میتوان کارهای ارزشمندی انجام داد و این موضوع در کارنامه مدارس سمپاد استان این موضوع به خوبی قابل مشاهده است.
وی خاطر نشان کرد: مدارس سمپاد سیستان و بلوچستان دارای معلمان بسیار پرانگیزه و متعهدی است؛ همچنین دانش آموزان سمپاد استان بسیار قوی و مستعد هستند و مسئولیت ما در قبال این استان بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: به نظر می رسد باید قدری در خصوص جشنوارههای علمی سمپاد به خصوص المپیاد خوارزمی فعالیت بیشتری در مدارس سمپاد سیستان و بلوچستان انجام شود. یاوری همچنین به اولویتهای سازمان استعدادهای درخشان اشاره کرد و گفت: گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهای درخشان چه در مدارس سمپاد و چه در خارج از آن اولین اولویت ماست، چرا که معتقدیم حضور مدارس سمپاد در هر منطقه باید برای کل آموزش و پرورش و مدارس آنجا منشا خیر و برکت باشد.
یاوری افزود: دومین اولویت، پرورش متوازن فراگیر و همه جانبه استعدادهای درخشان است که به تمام ساحتی بودن آموزش و پرورش اشاره دارد؛ هر چند مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که نیاز به استقامت دارد. معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سومین اولویت ما نیز شناسایی استعدادهای درخشان به روش های متفاوت با بهرهوری بالا و خطای کمتر است.
یاوری ابزار امیدواری کرد: توجه به این اولویتها باعث شروع یک حرکت جدید و تحول مثبت در آموزش و پرورش خواهد شد. وی با اشاره به شرایط اقتصادی در سال تحصیلی جاری گفت: امسال مدارس موفق به جمع آوری شهریه نشدند، به همین دلیل و با هدف کمک، مبلغ ۶ میلیارد ریال را به مدارس سمپاد سیستان و بلوچستان اختصاص دادیم و روز گذشته این مبلغ به حساب مدارس واریز شد.
یاوری همچنین از راهاندازی یک استودیو ضبط و تولید محتوای الکترونیکی در استان خبر داد و گفت: ما به دنبال عمومیسازی محتوای آموزشی تولید شده در مدارس سمپاد هستیم تا دیگر مدارس و دانشآموزان نیز از این محتوا بهرهمند شوند.
رئیس سازمان استعدادهای درخشان کشور، افتتاح مدارس سمپاد دخترانه و پسرانه دوره اول ایرانشهر را یکی دیگر از دستاوردهای این سفر عنوان کرد و گفت: هزینه تجهیز این مدارس نیز در اعتبار واریز شده به مدارس پیشبینی شده است.
یاوری خاطر نشان کرد: اجرای طرح مهر ماندگار اقدام موثری در مدارس سمپاد سیستان و بلوچستان بود که هم اکنون ۳۵۰ نفر در شهرهای دور و نزدیک تحت پوشش این طرح قرار دارند و مقرر شد تا با پرداخت هزینه تقویت سرورها از سوی سازمان استعدادهای درخشان ۳۵۰ نفر دیگر نیز به این طرح افزوده شوند. وی با تاکید بر ضرورت تربیت تمام ساحتی دانشآموزان سمپاد، اظهار داشت: با وجود اینکه دانشآموزان سمپاد ۲ درصد از جمعیت دانشآموزی کشور را تشکیل میدهند توانستهاند ۱۱ درصد رتبههای برتر در جشنواره های فرهنگی و قرآنی را به خود اختصاص دهند.
فتحی نژاد معاون آموزش سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز در این جلسه اظهار داشت: دانش آموزان سمپاد سرمایههای آینده سیستان و بلوچستان هستند که با تقویت باورها و علایق استانی آن میتوانند به افرادی تاثیرگذار تبدیل شوند. وی افزود: می طلبد در سیستان و بلوچستان در راستای افزایش میزان توسعه آموزشی با مبنا قرار دادن این شاخص برنامهریزی بهتری انجام داد.
وی به موضوع پایین بودن امید دانش آموزان به تحصیل اشاره کرد و گفت: میانگین سالهای مورد انتظار یک دانشآموز برای پایان تحصیلات در این استان ۱۰.۲ است.
مظفری رئیس حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز در این نشست در خصوص انطباق برنامه سمپاد با سند تحول بنیادین اظهار داشت: انقلاب اسلامی که یکی از ماندگارترین انقلابهای جهان است بر مبنای محبت و عطوفت پیروز شد و هم اکنون نیز پس از گذشت ۴۲ سال برای رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین باید عصر محبت و عطوفت را که نتیجه انقلاب اسلامی است، طولانی تر کنیم. وی به اهمیت ساحت علمی و فناوارنه در سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: هدف از این ساحت ورود دانش آموزان به دنیای ناشناختههای علم است.
مظفری ادامه داد: هدف از جداسازی دانشآموزان در مدارس سمپاد برای ورود به دنیای ناشناخته علم است تا با نگاهی عمیق تر به دنبال کسب علم باشند. وی با بیان اینکه مغز سند تحول ساحت های شش گانه تربیتی است، خاطر نشان کرد: در تمامی برنامههای مدارس سمپاد باید ساحتهای شش گانه را مد نظر قرار دهیم.
مظفری ادامه داد: انجام فعالیتهای فرهنگی و پرورشی در مدارس سمپاد استان به خوبی مشهود و همدلی، همراهی و جدیت همکاران قابل تقدیر است. وی به استفاده از فناوریها برای به اشتراک گذاشتن محتوای آموزشی بین مدارس اشاره کرد و گفت: نمونه این اقدام را در برخی مدارس استان مشاهده کردیم.
ارسال دیدگاه