مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی در گفتوگو با پانا:
تحصیل دختران عشایر از اولویتهای آموزش و پرورش است
٧ درصد به جمعیت دانشآموزى عشایر افزوده شده است/در مناطق عشایری بیشتر دانشآموزان دختر پس از پایان دوره ابتدایى با ترک تحصیل مواجه هستند/ آذربایجان غربی با ۳۵ هزار و ۷۸۸ دانش آموز بالاترین میزان دانشآموز عشایر را دارد /حضور سرباز معلمها در مناطق عشایری دیگر جوابگوی نیازهای منطقه و دانش آموزان نیست
ارومیه (پانا) - مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشى و آموزش و عشایر کشور توجه به تحصیل دانشآموزان دختر را اولویت این مجموعه عنوان کرد.
محمدرضا سیفی، در گفتوگو با پانا در ارومیه به اولویت دفتر توسعه عدالت آموزشى و آموزش عشایر کشور اشاره کرد و گفت:« اکنون ٢١٨ هزار دانشآموز عشایری در کشور در حال تحصیل هستند که ٥٤ درصد این رقم را دانش آموزان پسر و ٤٦ درصد را دانش آموزان دختر شامل مى شوند. با توجه به شرایط فرهنگى و اقتصادى مناطق عشایرى کشور، بیشتر دانشآموزان دختر پس از پایان دوره ابتدایى با ترک تحصیل مواجه هستند؛ توجه به تحصیل این دانشآموزان سیاست و اولویت این مجموعه است.»
وى گفت:«طبق برنامهریزى سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شناسایی مناطق و دانشآموزان عشایرى وظیفه دفتر توسعه عدالت آموزشى و آموزش عشایر کشور است و بر این اساس امسال مناطقى در استانهاى هرمزگان، مازندران و سیستان و بلوچستان به مناطق عشایرى اضافه شده اند که مجموعاً ٧ درصد به جمعیت دانش آموزى عشایرى افزوده شده است.»
سیفى در خصوص وضع فیزیکى مکانهاى آموزشى عشایرى در کشور گفت:«٢١٨ هزار دانشآموز عشایرى در ٦٧٠٠ مدرسه، ١٢ هزار و ٥٢٨ کلاس درس با ٦ هزار و ٨٢٠ کلاس چند پایه و ١٧٠٠ مدرسه سیار و نیمه سیار و ٨٠٠ مدرسه چادری، یک هزار و ٣٣٥ مدرسه کانکسی و ٤٢ مدرسه کپری با ١٤ هزار معلم در حال تحصیل هستند.»
کمبود فضای آموزشی؛ مهمترین چالش آموزش عشایری
وی در این خصوص ادامه داد:«کمبود فضاهاى آموزشى یکى از مهمترین چالشهای آموزش عشایر کشور است و براى نوسازى و تجهیز این مدارس نیازمند هزار کانکس هستیم، کانکس به دلیل امکان جابجایى در مناطق عشایرى بهتر از چادر و سازه هاى ساختمانی است.»
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشى و آموزش عشایر کشور در رابطه با تحقق عدالت آموزشى براى همه دانشآموزان گفت:«٤٤٠ منطقه در ٣٢ استان کشور به عنوان مناطق کمتر توسعه یافته و محروم در کشور شناسایی شده اند که براى تحقق واژه «عدالت آموزشى» باید همه ارگانهاى درون و برون سازمانى پای کار بیایند.»
سیفی عدم اجرای کامل اساسنامه مدارس عشایری را یکی دیگر از چالشهای مهم این مجموعه عنوان کرد و گفت: «اساسنامه ای که به امضای بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیسجمهور رسیده هنوز به طور کامل اجرا نشده، البته بخشی از آن به خصوص ماده ۸ که همان متناسبسازی محتوای کتب درسی با توجه به مقتضیات جغرافیایی، فرهنگی و محلی است، در حال اجراست، اما موضوعات دیگر اساسنامه به خصوص حق کوچ، حق بیتوته و... هنوز عملیاتی نشده است. طبق برنامهریزی صورت گرفته امسال در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ردیف اختصاصی بودجه آموزش عشایر در راستای تحقق عدالت آموزشی و پرورشی و بسترسازی متقارن توسط سازمان مدیریت کشور تبیین و نگارش شده و قرار است در لایحه بودجه محقق شود.»
وی به فعالیتهای پرورشی در مدارس عشایری نیز اشاره کرد و گفت: «تحقق واژه تربیت و فعالیتهای پرورشی جزو برنامههای مهم آموزش و پرورش عشایر است و واحد پرورشی نیز در این راستا مطابق با فعالیتهای پرورشی سایر مدارس در حال فعالیت است؛ البته به عقیده ما پرورش جدا از آموزش نیست و در هم تنیدگی خاصی بین این دو بخش باید وجود داشته باشد.»
سیفی به فعالیتهای آموزشی عشایر کشور در ایام کرونایی اشاره کرد و افزود: «مدارس عشایری به دلیل اینکه تعداد دانش آموزان در کلاسها کم و دسترسی به شبکههای مجازی محدود بوده، کاملا باز بودند و به صورت عادی فعالیتهای خود را پیگیری میکردند. در این ایام فعالیت راهبران آموزشی بسیار عالی و قابل تحسین بود.»
سیفی، تربیت معلم عشایری چند مهارتی را نیاز امروز آموزش و پرورش در مناطق عشایری عنوان کرد و گفت: «در کشورهای پیشرو در مباحث آموزشی برای مناطق محروم و صعب العبور از معلمان دارای مهارتهای گوناگون استفاده می شود؛ معلم عشایری می تواند با طی دوره های آموزشی خاص و ویژه مروج کشاورزی،حافظ بناهای تاریخی و باستانی، بهیار سلامت، مربی ورزش، مربی هنری و موسیقی و همچنین دامپزشک باشد. این طرح را برای اجرا به وزارتخانههای جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان ارائه دادیم و با توجه به استقبال این مجموعه ها از این طرح برای اجرای آن در حال رایزنی و برنامه ریزی هستیم.»
حضور سرباز معلمها در مناطق عشایری دیگر جوابگوی نیازهای منطقه و دانش آموزان نیست
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور با انتقاد از قانون استفاده از سرباز معلم در مناطق عشایری گفت: «حضور سرباز معلمها در مناطق عشایری دیگر جوابگوی نیازهای منطقه و دانش آموزان نیست. این موضوع دقیقا نقطه مقابل عدالت آموزشی است، چرا که دانش آموزان این مناطق به اندازه کافی از امکانات آموزشی، فضا و تجهیزات بی بهره هستند. امروز تلویزیون با آموزشهایی که ارائه داده سطح کیفی کلاسها را بسیار بالا برده و در ایام پساکرونا نیز، باید برنامه ریزی ویژهای برای کیفیت آموزش در مدارس عشایری داشته باشیم.»
سیفی به وضع آموزش و پرورش عشایر استان آذربایجان غربی نیز اشاره کرد و گفت: «استان آذربایجان غربی با ۳۵ هزار و ۷۸۸ دانش آموز بالاترین میزان دانشآموزی عشایر را داراست و به دلیل تنوع قومیتی برای ما ارزشمند بوده و یک ظرفیت محسوب می شود. امیدواریم محرومیتهایی که استان با آن مواجه است، برطرف شوند. در این راستا بعد از سالها یک بودجه ۱۷ میلیارد تومانی برای مدارس عشایری اختصاص داده شده که سهم مدارس عشایری استان آذربایجان غربی ۳ میلیارد تومان است.»
ارسال دیدگاه