انتقال آب از خلیجفارس به خراسان در آینده نزدیک
وزیر صمت: با افزایش عرضه خودرو در بازار قیمتها را پایین میآوریم/باید کاری کرد که هیچ فردی یارانه بگیر نباشد و دست افراد در جیب خودشان باشد چراکه این عزت اسلامی است
تهران (پانا) - وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب از هرمزگان به کرمان، سپس خراسان جنوبی و رضوی تا پایان بهمن ماه سال جاری آغاز خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت صمت، علیرضا زرمحسینی در نشست صمیمانه فعالان و تشکلهای اقتصادی خراسانرضوی که شب گذشته در سالن جلسات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسانرضوی برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم در گام دوم انقلاب با سبک جدیدی از اداره کشور به اهداف تکمیل نشده انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم.
وی افزود: دلیل حضور بنده در خراسان این است که من خود را بدهکار خراسانیها میدانم. امروز با حضور خود هدیهای برای این استان به همراه آوردهام. تقریبا قبل از دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۱ این سوال که آیا صنایع و معادن کشور به دلیل نیاز آبی باید به کنار سواحل بروند یا آب به کنار صنایع برود مطرح بود. کارشناسان به این نتیجه رسیدند که نمیتوان میلیونها تن مواد معدنی را به کنار دریا برد و جادههای کشور را برای این کار اشغال کرد. بعد از انجام کارشناسیها به این نتیجه رسیدند که آب از دریا به فلات مرکزی ایران منتقل شود، تا اینگونه توازن توسعهای و توازن اشتغال صورت گرفته و آثار محیط زیستی و پدافند غیر عامل را کاهش دهد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراین با اراده آهنین و جدی توسط شرکتهای معدنی و صنعتی از سال ۹۲ به طور عملیاتی کار آغاز شد. از آنجایی که کار ریسک مدیرتی بالایی داشت شرکتهای بزرگ کار را شروع کردند. این کار با مشارکت شرکتهای گلگهر و شرکت ملی مس ایران و در ادامه شرکت چادرملو یزد شروع شد. قطعه اول انتقال آب از خلیج فارس به طول حدود ۳۳۰ کیلومتر از هرمزگان به منطقه سیرجان در سال جاری به بهره برداری رسید. این آب در مبدا شیرین شده و ای سی آن به ۵۰۰ کاهش یافته و به سیرجان میرسد. هم اکنون بحران آب در حوزه معادن کرمان و ظرف یک ماه آینده برای استان یزد نخواهیم داشت.
وی عنوان کرد: کارهای نهایی پروژه دوم انتقال آب از خلیج فارس صورت گرفته است. این انتقال حدود ۱۵۰کیلومتر به منطقه سرچشمه و ۷۵ کیلومتر به منطقه شهربابک انجام میشود و در سال جاری به زودی افتتاح خواهد شد. پروژه سوم انتقال آب از خلیج فارس به طول ۸۲۰ کیلومتر با سرمایهگذاری به مبلغ ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۶ هزار نفر همراه بوده است. این کار یک کار بزرگ در تاریخ برای ملت ایران است. بخش غیردولتی برای تامین آب صنایع کشور پیشگام شده است.
رزمحسینی خاطر نشان کرد: پروژه خط دوم انتقال آب از هرمزگان به خراسان جنوبی و خراسان رضوی بر اساس پیشنهادات و بررسی تیم کارشناسی شرکتهای آبی انجام شده است. مقدمات کار صورت گرفته و این طرح هم اکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۳۵۰ کیلومتر از آن انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای این پروژه زیر ساختها فراهم شده است، ادامه داد: امیدواریم در آینده نزدیک یعنی ۳۰ بهمن ماه سال جاری آغاز عملیات اجرایی خط دوم از هرمزگان به کرمان و بعد به خراسان جنوبی و سپس خراسانرضوی را داشته باشیم. این پروژه بزرگ هدیهای از طرف دولت تدبیر و امید به مردم خراسانرضوی است. برای اجرای این پروژه بزرگ ۱۰۰ درصد تامین مالی صورت گرفته است. خط دوم انتقال آب از هرمزگان به کرمان و سپس تا خراسان جنوبی و رضوی به طول ۱۵۵۰ کیلومتر با ۲۱ باب پمپاژ در طول مسیر خواهد بود. سرمایه گذاری برای خط دوم انتقال ۴۷ هزار میلیارد تومان بوده و در طول دوره ۶۰ ماه ساخت آن ۳۰ هزار نفر مشغول به کار شده و این پروژه در سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد: در پروژه خط سوم آّب از هرمزگان به استان کرمان، استان یزد و سپس به استان اصفهان رسیده و در بخش معادن و صنایع مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این خط انتقال به طول ۹۱۰ کیلومتر با ۱۷ باب پمپاژ در مسیر و به کارگیری ۱۴ هزار نفر اجرا خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در گذشته گفته شده که ایران کشوری نفت خیز است، اما باید بدانیم امروز ایران کشوری معدن خیز نیز است. شما جایی در ایران نمیبینید که معدن نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه «کشور باید توسط شرکتها و بخش خصوصی ساخته شود»، گفت: این فرهنگ باید در سراسر کشور گسترده شود و فرش قرمز باید برای هر تولیدکننده و کارآفرین دلسوز پهن شود. چه کسی گفته ما نمیتوانیم در کشور تولید انجام دهیم. تمام کارگزاران باید در خدمت بخش خصوصی باشند. این فضا باید مستمر ادامه پیدا کند. باید از جوانان و سرمایههای اجتماعی برای تولید و بخش خصوصی استفاده کرد.
رزم حسینی تصریح کرد: انتقال آب به مناطق کویری برای ایجاد درآمد ملی و حفظ عزت مردم ایران است، باید کاری کرد که هیچ فردی یارانه بگیر نباشد و دست افراد در جیب خودشان باشد چراکه این عزت اسلامی است.
رزم حسینی، وزیر صمت همچنین درباره قیمتگذاری خودرو در جمع خبرنگاران افزود: صنعت خودرو ایران دارای یک آفت مهم به نام انحصار طلبی و عدم رقابت است. سیاستهای وزارت صمت در جهت رقابتی کردن صنایع خودروسازی است. خیلی از قطعات ما در حال حاضر در کشور ساخته میشود. قطعه سازان ما هم اکنون در ۲ تا ۳ شیفت فعالیت میکنند. اگر سیاستهای مدبرانهای در حوزه سیاستهای مالی و اقتصادی در نظر گرفته شود قیمتها در بازار متعادل خواهد شد. با افزایش عرضه خودرو در بازار قیمتها را پایین میآوریم.
وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا در بخش صنعت افزایش قیمت شکر را خواهیم داشت؟ بیان کرد: در بخش صنعت با افزایش قیمت شکر رو به رو نخواهیم بود و هر تاجری میتواند شکر را وارد کند.
ارسال دیدگاه