در گفتوگو با پانا؛
امرایی: راه حل کمبود نیروی آموزش و پرورش و مشکل معیشت معلمان افزایش بودجه است
میزان قدرت یک کشور به اندازه قدرت آموزش و پرورش آن کشور است
تهران (پانا) –- به عقیده عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و مشکلات معیشتی فرهنگیان در صورتی حل میشود که سهم دستگاه تعلیم و تربیت از بودجه عمومی کشور افزایش یابد.
موضوع نیروی انسانی در آموزش و پرورش همواره از دغدغههای دولت و نظام قانونگذاری در برهههای مختلف تاریخی کشورها بوده و متوسط نیروی انسانی شاغل در سیستمهای آموزشی در نسبت با جمعیت دانشآموزی همواره از شاخصهای رشد و توسعه آموزشی محسوب شده است. در کشور ما طی سالهای اخیر موضوع بازنشستگی فرهنگیان شاغل و کمبود نیروی انسانی در مدارس برنامهریزانِ عرصههای کلام را به ارائه راهکارهای مناسب و تدوین استراتژیهایی برای جبران این کمبود واداشته است.
علی امرایی، عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور، با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در نظام تعلیم و تربیت کشور به پانا گفت: «بر اساس برآوردها ۱۵ میلیون دانشآموز و ۹۰۰ هزار معلم داریم که در ۹۵ هزار مدرسه دولتی به امر یاددهی و یادگیری اشتغال دارند. میانگین دنیا یک معلم به ازای هر ۱۹ دانشآموز در کلاس است که در ایران در مقطع ابتدایی یک معلم به ازای ۲۹ نفر و در مقطع متوسطه اول یک معلم به ازای ۱۳ دانشآموز و در مقطع متوسطه دوم یک معلم به ازای ۶ دانشآموز است که نشان میدهد کشور ما از میانگین کل دنیا نیز عقب تر است. ۱۳ درصد کلاسها یعنی حدود ۶۵ هزار کلاس درس ما تراکم بالای ۳۵ نفر دارند و ۳ هزار کلاس درس نیز دارای تراکم بالای ۴۱ دانشآموز هستند.»
تراکم بالای کلاسها را با ورود نیروهای جدید جبران کنیم
وی سپس به روشهای جذب نیرو در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: «تقریباً ۳ روش جذب معلم در کشور وجود دارد ابتدا از طریق کنکور سراسری و پذیرش دانشگاه فرهنگیان، دوم از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان خواهد بود و سوم ازطریق طرح نیروی خرید خدمات مصوب سال ۹۳ در مجلس شورای اسلامی. البته عمده ترین روش پذیرش از طریق کنکور سراسری است.»
امرایی افزود: «آمار پذیرش دانشجو معلم از طریق کنکور در سال ۹۱: ۲۲ هزار نفر/ در سال ۹۲: ۱۶ هزار نفر/ در سال ۹۳: ۱۰ هزار نفر/ در سال ۹۴: ۹۰۰۰ نفر/ در سال ۹۵: ۷۰۰۰ نفر/ در سال ۹۶: ۳۰۰۰ نفر/ در سال ۹۷: ۲۵ هزار نفر / در سال ۹۸ و ۹۹: ۲۰ هزار نفر است که جذب داشته ایم. مطابق آمار بالا از سال ۹۱ تا سال ۹۶ اوضاع پذیرش بسیار نامناسب بوده است که نتیجه آنکه حداقل با ۲۰۰ هزار کمبود معلم مواجه هستیم و امسال نیز حدود ۳۵ هزار نفر مشمول بازنشستگی هستند و باید فکر اساسی برای حل این مسئله کرد.»
سهم بودجه وزارت آموزش و پرورش از سهم بودجه کل کشور
عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور در ادامه به سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه دولت طی سالهای اخیر و سیر تغییرات آن اشاره و اظهار کرد : «سهم آموزش و پرورش از بودجه منابع عمومی دولت حدود ۱۱۲ هزار میلیارد است. ما معتقدیم هر چقدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم همان مقدار دریافت میکنیم و میزان قدرت یک کشور به اندازه قدرت آموزش و پرورش آن کشور است. ما شاهد هستیم که در سال ۹۱ بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱۵ درصد بودجه کل کشور بوده در حالی که در سالهای اخیر به ۱۱/۸ رسیده و نتیجه اینکه الان ۵۰ هزار معلم خرید خدماتی داریم که گاهی اوقات به خاطر پایین بودن حقوق و مزایا و دیر پرداخت کردن حقوق آنها مقابل مجلس تجمع میکنند.»
پیشنهاد نهایی؛ ردیف جدید استخدام معلمان
امرایی چاره نهایی را در افزایش توان مالی برای استخدام نیروی جدید در دستگاه تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: «حوزه ستادی آموزش و پرورش به عنوان پیشنهاد دهنده بودجه، سازمان برنامه و بودجه به عنوان تدوین کننده لایحه بودجه و مجلس شورای اسلامی به عنوان تصویب کننده نهایی بودجه هستند که هر ۳ نهاد مذکور باید همکاری ویژهای برای افزایش بودجه و ایجاد ردیف جدید استخدام معلمان داشته باشند که انشالله مشکل کمبود نیروی آموزش و پرورش حل و معیشت معلمان بهبود پیدا کند.»
ارسال دیدگاه