رئیس سازمان بهزیستی:

بیش از ۳۰۰ هزار معلول و ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار در روستاها بیمه اجتماعی شدند

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست هم‌اندیشی با معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، گفت در اقدام بسیار خوب دولت تدبیر و امید در ماه‌های اخیر بیش از ۳۰۰ هزار نفر افراد دارای معلولیت و ۵۰ هزار نفر زن سرپرست خانوار در روستاها تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند.

کد مطلب: ۱۱۵۸۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۳۰۰ هزار معلول و ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار در روستاها بیمه اجتماعی شدند

به گزارش سازمان بهزیستی، وحید قبادی‌دانا در نشست هم‌اندیشی با معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در تبیین و تشریح فعالیت‌ها، گفت: سازمان بهزیستی کشور در حوزه توانبخشی علاوه بر پوشش جامعه هدف در مناطق روستایی و عشایری، اجرای خدمات در قالب CBR را درد دستور کار خود دارد که در واقع توانمندسازی اجتماع‌محور مددجویان و معلولان در مناطق روستایی و عشایری است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بر تامین اقلام وسائل کمک توانبخشی و بهداشتی افراد دارای معلولیت مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرد دارای معلولیت، ۲۴۰ هزار زن سرپرست خانوار، یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مستمری‌بگیر و ۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند.

وی با اشاره به آمار ۲۶ هزار نفری فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش، عوان کرد: از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر در مراکز شبه‌خانواده و ۱۶ هزار نفر در خانواده‌های جایگزین هستند؛ این در حالی که سیاست اصلی سازمان بهزیستی کشور حضانت فرزندان به خانواده است که در ۹ سال اخیر بیش از ۱۰ هزار فرزندخوانده به خانواده‌ها ذی‌صلاح داده شده است.

قبادی‌دانا، ادامه داد: با توجه به گستردگی خدمات بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی ساماندهی زنان و دختران آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب، ساماندهی کودکان کار و خیابان در حال انجام است. در حال حاضر آحاد جامعه از فعالیت‌های ثابت و سیار اورژانس اجتماعی با بیش از ۴ هزار پرسنل شاغل در مراکز مداخله و پایگاه‌های اورژانس اجتماعی برخوردار هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت بیش از ۹ هزار خیریه و موسسه غیردولتی تحت پوشش سازمان بهزیستی، تصریح کرد: طبق ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تصدی‌گری خدمات در ۱۳ سطح مختلف به بخش غیردولتی واگذار شده است.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در بخش روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: تاکید ما در مناطق کمتر برخوردار بیشتر است و اقدام بسیار خوبی که دولت تدبیر و امید در ماه‌های اخیر انجام شد بحث بیمه روستایی و عشایری برای مددجویان بهزیستی در حوزه توانبخشی و اجتماعی بود که قبل از اجرا حدود ۵۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی بودند که با این اقدام بیش از ۳۰۰ هزار نفر در حوزه افراد دارای معلولیت و ۵۰ هزار نفر در حوزه زنان سرپرست خانوار در روستاها تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که قدم بزرگی بوده است.

قبادی‌دانا، مسکن را به عنوان یکی از جنبه‌های توانمندساز مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی عنوان کرد و گفت: براساس قانون ساختار رفاه اجتماعی دو مولفه پیشگیری و توانمندسازی جامعه را در دستور کار داریم. در حوزه توانمندسازی یکی از فعالیت‌هایی که تاکید ویژه بر آن داریم بحث مسکن بوده که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری خوبی در این خصوص داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: در حوزه توانمندسازی حمایت‌هایی از دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش شده است و تقریبا ۲۲ هزار نفر با پرداخت شهریه به صورت کامل توسط بهزیستی حمایت مالی می‌شود و دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نیز کمک هزینه تشویقی دریافت می‌کنند.

وی طرح تامین ملی خرد برای اشتغال زنان سرپرست خانور مناطق روستایی و عشایری را طرحی موفق در راستای آماده‌سازی شغلی برشمرد و افزود: ۲۴۰ هزار زن سرپرست خانوار مستمری‌بگیر در مناطق روستایی ساکن هستند که از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

قبادی‌دانا، در پایان یادآور شد: طرح ورزش و بازی‌های بومی محلی فراگیر در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه برای افراد دارای معلولیت ساکن روستا در ۳ استان اجرا شد که با اجرای این طرح افراد معلول ضمن پرورش قوای جسمانی، روانی و افزایش مهارت‌های ارتباطی خویش می‌توانند قابلیت‌های خود را در سایر زمینه‌ها و مشارکت اجتماعی ارتقا بخشند که با شیوع کرونا متوقف شد انشالله پس از کرونا بتوانیم به صورت ملی دنبال کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار