مقصد پرسفر در تعطیلات اخیر کدام استان‌ها بوده‌اند؟

تهران (پانا) -از نتایج پایش مسافرت‌های خودرویی در تعطیلات هفته اخیر نشان می‌دهد، حدود ۷۰۰ هزار خانوار با خودروی شخصی در سراسر کشور سفر رفتند که این میزان رفت و آمد بین استانی در مقایسه با تعطیلات کرونایی نیمه اول آذر ماه ۴۰ درصد رشد داشته است. هفته گذشته به‌واسطه تعطیلی رسمی روز یکشنبه، گروهی از خانوارها از چهارشنبه هفته قبل‌تر برنامه سفر تدارک دیدند به‌طوری‌که یکشنبه گذشته،‌ عملا برگشت مسافران از سفر در استان‌های مختلف کشور رقم خورد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
مقصد پرسفر در تعطیلات اخیر کدام استان‌ها بوده‌اند؟

به‌گزارش دنیای‌اقتصاد، در فاصله چهارشنبه 24 دی تا یکشنبه 28 دی ماه امسال، در مجموع بیش از یک میلیون و 500 هزار تردد (رفت و آمد) بین استانی در جاده‌های 31 استان کشور به ثبت رسید که حکایت از مسافرت حدود 700 هزار خانوار در این «چند روز دارای تعطیلی ناپیوسته» دارد. این میزان تردد بین استانی در جاده‌های کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعطیلی وجود نداشت، 10 درصد رشد پیدا کرد. مقایسه حجم تردد جاده‌ای در بین استان‌ها براساس میزان ورود خودرو به هر استان مشخص می‌کند که اصفهان در تعطیلات هفته گذشته پرسفرترین نقطه کشور نسبت به سایر استان‌ها بوده است. بیش از 450 هزار خانوار در بازه زمانی مورد گزارش به استان اصفهان سفر کردند. هر چند میزان ورودی مسافر به برخی از استان‌ها همچون قزوین یا تهران، به مراتب بیشتر از اصفهان بوده اما با توجه به اینکه جاده‌های این استان‌ها، اغلب مورد استفاده مسافران سایر استان‌ها قرار می‌گیرد، حجم ورود خودرو به آنها را نمی‌توان ملاک عمل برای «انتخاب استان به‌عنوان مقصد نهایی سفر» در نظر گرفت. به‌عنوان نمونه، در همین تعطیلات اخیر، بیش از یک میلیون و 460 هزار خودرو وارد استان تهران شدند که کاملا محرز است بخش زیادی از این مسافران، تهران را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب نکردند بلکه قصد مسافرت به بقیه شهرها و استا‌ن‌های کشور را داشتند. نمونه همین اتفاق را می‌توان در آمار تردد خودرو به قزوین که بیش از نیم میلیون ورود خودرو به آنجا ثبت شده است، ردیابی کرد.

در تعطیلات هفته پایانی دی ماه، میزان مسافرت‌ها به دو استان شمالی و «همیشه پرسفر» کشور، کمتر از غالب استان‌ها بوده است به‌طوری‌که 267 هزار مسافر به مازندران سفر کردند و بیش از 180 هزار مسافر نیز گیلان را مقصد سفر انتخاب کردند.

این دو استان طی هفته‌های اخیر «وضعیت نارنجی به لحاظ میزان بستری‌ افراد درگیر کرونا در بیمارستان‌ها» را داشتند و بنابراین به‌نظر می‌رسد گردشگران، متناسب با وضعیت کرونایی شهرهای توریستی و البته وضعیت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جاده‌ای، مقصد سفر خود را انتخاب می‌کنند. نکته قابل تامل آنکه اصفهان طی هفته‌های اخیر در عمده مواقع وضعیت آبی داشته است که بیانگر «کمترین آمار ابتلا و نبود محدودیت سفر به این استان» است. در تعطیلات هفته پایانی دی ماه امسال، حدود 260 هزار خانوار نیز به استان آذربایجان شرقی سفر کردند. میزان رشد ورود خودرو به این استان در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال 98 رقمی معادل 26 درصد گزارش شده که در مقایسه با سایر استان‌ها بیشتر بوده است. آمار تردد بین استانی را مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار داده است.

این آمار مشخص می‌کند در فاصله چهارشنبه 24 دی تا یکشنبه 28 دی ماه امسال، بیش از 120 هزار تهرانی از پایتخت به سمت شمال کشور، حرکت کردند و درست در آخرین روز این تعطیلی‌ها یعنی در روز یکشنبه، همین تعداد خودرو به تهران برگشتند. این حجم رفت و آمد بین تهران و کرج، ثبت شده که بیانگر خروج تهران به سمت گیلان یا مازندران است.

طبق تدابیر ستاد ملی مقابله با کرونا، شهرهایی که وضعیت نارنجی یا قرمز دارند، امکان رفت و آمد در جاده‌های منتهی به آنها وجود ندارد به‌طوری‌که خودروهای عبوری مشمول جریمه سنگین می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار