نیک پی در گفتوگو با پانا تشریح کرد؛
جزئیات طرح استفاده از خودنویس در سیستم آموزشی ایران
دانشآموزان کلاس سوم ابتدایی مدرسه شهید چمران روستای خشت سر، خودنویس بهدست میشوند
تهران (پانا) - معلم ریاضی محمودآبادی از جزئیات اجرای طرح ملی استفاده از خودنویس از کلاس سوم ابتدایی در سیستم آموزشی ایران برای اولین بار در کشور در مدرسه شهید چمران روستای خشت سر در شهرستان محمودآباد - مازندران گفت.
طرح ملی استفاده از خودنویس از کلاس سوم ابتدایی در سیستم آموزشی ایران از سوی حامد نیک پی دبیر آموزش و پرورش محمودآباد و پژوهشگر برگزیده شایسته تقدیر وزارت آموزش و پرورش مطرح و به همت و پیگیری وی این طرح ملی امروز افتتاح میشود.
حامد نیک پی در مورد اهمیت توجه به مسائل آموزشی از جمله لوازم تحریر به پانا گفت: «کشورهای پیشرفته دنیا در زمینههای علمی تلاش میکنند تا سرمایه گذاری بسیار زیادی را در زمینههای علمی و آموزشی انجام دهند تا بسترهای لازم برای تحصیل و نهادینه شدن علم در جامعه را فراهم کنند.»
وی افزود: «این کشورها با ایجاد بسترهای مورد نیاز برای به وجود آوردن یک جامعه علمی از جمله مدارس هوشمند، دانشگاههای مدرن تلاش میکنند تا افراد جامعه را به کسب علم و دانش ترغیب کنند. از جمله موارد دیگری که نخبگان این کشورها به آن پرداخته اند، اهمیت توجه به لوازم نوشتاری و ابزارهای مورد استفاده دانشآموزان و دانشجویان است.»
نیک پی ادامه داد: «نخبگان این کشورها بیان میکنند که به طور حتم اگر دانشآموزان در نوشتن از ابزارهایی استفاده کنند که برای آنان لذتبخش باشد، آنگاه آنان به نوشتن علاقمندتر خواهند شد و این باعث میشود که آنها به تحصیل و آموزش راغب تر شوند که این تاثیر بسیار بالایی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان خواهد داشت و جایگاه آموزش در جامعه افزایش مییابد.»
معلم ریاضی محمودآبادی دلایل اهمیت استفاده از خودنویس در نوشتار دانشآموزان را اینگونه بیان کرد: «جوهر خودنویس با چسبندگی کمتری نسبت به جوهر خودکار و با فشار کمتری نسبت به مداد به کاغذ میچسبد که دانشآموز با کمترین فشار به خودنویس به نوشتار میپردازد و باعث میشود که نوشتن با خودنویس برای یک مدت طولانی بسیار ساده تر از قلمهای معمولی باشد.»
وی اضافه کرد: «از طرفی با توجه به ساختار خودنویس و نوع جوهر دهی، نوشتن با خودنویس لذت بخش تر از مداد و خودکار است که این باعث میشود دانشآموزان راغب تر شوند، زمان بیشتری را نوشتار بپردازند که باعث افزایش رغبت دانشآموزان به آموزش خواهد شد.»
نیک پی افزود: «بعد از اجرای این طرح در سیستم آموزش ایران، استفاده از خودنویس مورد توجه افراد جامعه قرار خواهد گرفت که با همگانی شدن این طرح در سطح جامعه و با توجه به افزایش لذت نوشتن با خودنویس، افراد جامعه نیز تلاش میکنند تا زمان بیشتری را به نوشتن بپردازند و ایدهها، داستانها و یا تراوشات ذهنی خود را نیز به نوشتار درآورند. این افراد برای انجام این کار تلاش خواهند کرد تا حیطه دانستنیهای خود را وسعت ببخشند تا مطالب بیشتری برای نوشتن داشته باشند و برای این منظور سعی میکنند که کتابها و مطالب بیشتری را مطالعه کنند تا حیطه معلومات خود را گسترش داده تا مطالب بیشتری برای نوشتن داشته باشند.»
وی اضافه کرد که استمرار در این مسیر باعث ایجاد فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه خواهد شد و از ارکان پیشرفت فکری و فرهنگی یک جامعه محسوب میشود. با تغییر در ساختار نوشتن از مداد و یا خودکار به خودنویس و بعد از ١٠ تا ١٥ سال بعد از اجرای این طرح در سیستم آموزشی، شاهد افزایش فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه خواهیم بود که باعث افزایش جایگاه علمی و آموزشی جامعه ایران خواهد شد.
معلم ریاضی محمودآبادی بیان کرد: «با توجه به ساختار نوک خودنویس و جریان جوهر که باعث میشود تا دانشآموزان در هنگام نوشتن دقت بیشتری را برای در دست گرفتن خودنویس معطوف داشته باشند، شکل گیری نظم در ساختار فکری همچنین بهبود مهارتهای حرکتی دانشآموزان ایجاد میشود.»
نیک پی گفت: «کارشناسان بر اهمیت پیوند دست خط و شخصیت افراد تاکید میورزند. با توجه به اینکه استفاده از خودنویس بیشتر برای امضای و یا نوشتار مدیریتی استفاده میشود، با اجرایی کردن طرح استفاده از خودنویس در مدارس ایران، از نظر ذهنی، جایگاه و پرستیژ مدیریتی نیز به دانشآموزان ایرانی القا میشود.»
به گفته وی هنر خوشنویسی در مجموعه هنرهای تجسمی مانند تذهیب و معرق در نوشتار فارسی عجین شده است. با توجه به اینکه رسم خط فارسی که حالت خوشنویسی، خطاطی و هنری در نوشتار را در خود جای داده است، میتوان با قاطعیت بیان کرد که خودنویس به عنوان بهترین ابزار برای نوشتن در نوشتار فارسی خودنمایی میکند که انجام این طرح باعث خواهد شد تا هنر کهن خوشنویسی و زیبا نویسی در جامعه نهادینه شود.
ارسال دیدگاه