مجلس آیین‌نامه اجرایی دولت را باطل کرد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد دستورالعمل اجرایی دولت با روح قانون لغو تحریم‌ها سازگار نبود و با توجه به چنین وضعیتی هیات تطبیق مصوبات مجلس آن را بررسی و ابطال آیین‌نامه اجرای این قانون را اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۴۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
مجلس آیین‌نامه اجرایی دولت را باطل کرد

به گزارش روابط عمومی مجلس، مجتبی ذوالنوری با اشاره به ابعاد قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، گفت: این قانون در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شد، بعد از انتشار در روزنامه رسمی، زمان لازم الاجرا بودن آن فرا رسید. دولت علی رغم مخالفت با این قانون و ایجاد ممانعت‌هایی، به اجرای قانون ورود کرد زیرا در جلسات متعدد نظرات آنها را درباره موضوعات اخذ کرده بودیم و دولت و دستگاه‌های ذی ربط در تهیه قانون مشارکت داشتند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت به سه شکل به این قانون ورورد پیدا کرد؛ نخست وقتی اروپایی‌ها و سایر کشورها در مقابل این قانون موضع گرفتند، دولت محکم در برابر آنها ایستاد و اعلام کرد که قانون مجلس را اجرا می‌کنیم، دولت اعلام کرد که در مقابل دموکراسی نمی‌ایستد و موظف به رعایت دموکراسی است.

وی یادآور شد: دومین اقدام دولت این بود که سازمان انرژی اتمی قبل از تهیه دستورالعمل نسبت به اجرای قانون اقدام کرد و نکته سوم اینکه دولت دستورالعملی را تهیه کرد اما با روح قانون سازگاری نداشت و حدود 17 مورد اشکال داشت. با توجه به چنین وضعیتی هیات تطبیق مصوبات مجلس آن را بررسی و ابطال آیین نامه اجرای این قانون را اعلام کرد.

ذوالنوری اضافه کرد: کمیسیون امنیت ملی محکم ایستاده لذا اگر بخواهد دستورالعمل اجرایی تهیه شود، باید کاملا متناسب با روح و اهداف قانون باشد. به نظر ما قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خیلی شفاف، روشن و اندازه گیری شده است. مصادیق مشخص و برای آنها حتی وزن مشخص شده است به عنوان مثال در قانون آمده تا آخر سال، 120 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد باید تولید شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بخش‌هایی از این قانون نیاز به دستورالعمل ندارد، دولت تنها باید به دستگاه‌های ذی ربط دستور اجرای قانون را بدهد، مثلا دولت باید از سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین منابع کند و به سازمان انرژی اتمی دستور اجرا دهد.

وی معتقد است: آیین‌نامه اجرای دولت برای این قانون ابطال شده است و اگر دولت دنبال تهیه آیین نامه اجرایی است، باید دستور العملی تدوین کند که با روح قانون سازگار باشد و اقدامات فعلی معطل دستورالعمل نشود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری نشست کمیسیون با مسئولان سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه پیرامون قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گفت: روز گذشته دستگاه‌های ذی ربط در جلسه کمیسیون حاضر شدند و گزارش اقدامات انجام شده طبق این قانون را ارائه کردند. اقدامات خوبی انجام گرفته و سازمان انرژی اتمی به صورت جدی و فعال ورود کرده است.

وی ادامه داد: زحمات آنها قابل تقدیر است لذا از زحمات کادر مسئولیتی، بدنه اجرایی و فنی سازمان انرژی اتمی تشکر می‌کنم. این افراد سال‌هاست که منتظر این لحظه هستند تا بتوانند بضاعت خود را بروز دهند و عملیاتی کنند. توانمندی‌های بالایی دارند، قادر به اجرای قانون هستند و از انگیزه و اعتقاد لازم برای اجرای قانون برخوردارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار