شیوه‌نامه روزآمدسازی کتاب‌های درسی تصویب شد

تهران (پانا) - سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای روزآمد سازی نظام‌مند و اصولی محتوای کتاب‌های درسی و به منظور اجتناب از هرگونه اصلاحات بدون پشتوانه‌ پژوهشی و مبتنی بر تصمیمات شورای برنامه‌ریزی؛ شیوه‌نامه تغییر کتاب‌های درسی را تدوین کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
شیوه‌نامه روزآمدسازی کتاب‌های درسی تصویب شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در مقدمه‌ی این شیوه نامه آمده است: «در نظام تعلیم و تربیت عمومی جمهوری اسلامی کتاب درسی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر به عنوان اصلی‌ترین جزء بسته یادگیری است که براساس برنامه و اهدافی معین و با حجمی مشخص تدوین می‌شود. کتاب درسی، مفهوم برنامه‌ی درسی و ساختارها را، به طریقی که برای تربیت، آموزش و یادگیری مناسب است، تبیین و تفسیر می‌کند. کتاب درسی از طرف مخاطبان اصلی آن یعنی دانش آموزان، معلمان و متولیان و علاقه مندان این حوزه از لحاظ ابعاد فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی و زمانی با حساسیت بسیار بالایی مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد. همچنین کتاب های درسی همواره یکی از نقاط مهم مورد توجه جریانات و نظام‌های معاند، بهانه جویان و دشمنان انقلاب برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی به حساب آمده‌اند. بنابراین در زمینه‌ی تغییرات و اصلاحات کتاب‌های درسی می بایست نهایت حساسیت و دقت را به کار بست. در این راستا شیوه نامه حاضر مراحل و فرایند انجام اصلاحات و تغییرات در کتاب‌های درسی را به نحوی ترسیم نموده است که با موثرترین شکل ممکن انجام پذیرد.

این شیوه‌نامه در ۱۰ ماده و ۵ پیوست شامل اصطلاحات و مفاهیم اساسی نیاز سنجی و طراحی تالیف، تغییر و اصلاح کتاب‌های درسی، پایش برنامه‌های درسی، بررسی نوع تغییرات، تالیف، ‌آماده سازی، کنترل نهایی کتاب درسی و... تهیه شده و به تصویب هیأت رئیسه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی رسیده است. این شیوه نامه از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.

پرسش نامه توجیهی تغییرات کلی در کتاب درسی؛ معیارهای تألیف کتاب درسی؛ بایسته‌های مورد انتظار از مولفان کتاب‌های درسی؛ ملاحظات اساسی در تنظیم کارت خبر؛ چک لیست از جمله پیوست‌های این شیوه نامه است.

در بخش معیارهای تالیف کتاب درسی به مباحثی همچون طراحی آموزشی، صحت علمی و اهمیت محتوا، زبان، ‌ فرایند تالیف، ‌سازمان دهی و چاپ، زمان آموزشی و ‌ملاحظات قانونی پرداخته شده است.

در پایان این شیوه نامه روند نمای تولید و اصلاحات کتاب‌های درسی به طور کامل شرح داده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار