گفت‌وگو با مدال‌آوران کشتی آزاد و فرنگی در جام جهانی

برای مدال المپیک پا پس نمی کشیم

تهران (پانا) - رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی جام جهانی انفرادی صربستان درحالی برگزار شد که سهم ‌گیران ایران که با 3 نماینده در این مسابقات شرکت داشت، 2 مدال برنز بود.

کد مطلب: ۱۱۴۹۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
برای مدال المپیک پا پس نمی کشیم

به‌گزارش ایران، حسین نوری در وزن 87 کیلوگرم کشتی فرنگی پنجم شد و کادرفنی معتقد بودند که ناداوری مانع از کسب مدال توسط این کشتی گیر شد. در 97 کیلوگرم محمدهادی ساروی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم مقابل هاردیپ از هند 9-1 پیروز شد و سپس 2-1 از سد نیکولاز کاخلاشویلی از ایتالیا گذشت. ساروی در نیمه نهایی مقابل موسی اولویف قهرمان جهان از روسیه 5-3 مغلوب شد ولی در رده‌بندی 3-0 مقابل کریل میلوف از بلغارستان دارنده مدال نقره جهان پیروز و صاحب مدال برنز شد. در کشتی آزاد هم تست کرونای امیرمحمد یزدانی ملی‌پوش وزن ۶۵ کیلوگرم مثبت شد تا تنها رحمان عموزاد خلیلی ملی‌پوش وزن ۵۷ کیلوگرم به همراه عباس حاج کناری مربی تیم ملی راهی بلگراد شود. عموزاد خلیلی در دور نخست 10-0 شعبان کیزیلتاش از ترکیه را از پیش رو برداشت و سپس 11-0 گیوی داویدوی از ایتالیا را مغلوب کرد. عموزاد در مرحله یک‌چهارم نهایی دیامانتینو فافه از گینه بیسائو را 9 -0 ضربه فنی کرد ولی در نیمه نهایی برابر زائور اوگویف قهرمان جهان از روسیه 4-1 (ضربه فنی) مغلوب شد و به دیدار رده‌بندی رفت. او در ادامه برابر ولادیسلاو آندریف دارنده مدال برنز جهان از بلاروس 4-0 به برتری رسید و صاحب مدال برنز شد. گفتنی است در این مسابقات جایزه نفر اول 4 هزار فرانک و نفر سوم هزار و 500 فرانک بود.

ساروی: می‌شد به جای جام جهانی مسابقات جهانی را برگزار کنند
ساروی درباره کیفیت رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی به «ایران» گفت: «مسابقات خوبی برگزار شد و کشتی‌گیران 50 کشور به صربستان آمده بودند. در وزن من هم بهترین‌ها حضور داشتند و تیم‌هایی مثل روسیه و ارمنستان هم با تیم کامل شان آمده بودند و فکر می‌کنم می‌توانستند با این شرایط، به جای جام جهانی همان مسابقات جهانی که لغو شد و ارزش بیشتری داشت را برگزار کنند، چرا که پروتکل‌های بهداشتی کاملاً رعایت شد؛ از ما تست‌های کرونا گرفتند و حتی زمان وزن کشی هم ماسک زدیم.» این کشتی‌گیر 22 ساله آملی که مدال طلای قهرمانی جوانان آسیا و جهان و همچنین برنز زیر 23 سال جهان و قهرمانی بزرگسالان آسیا را در کارنامه خود دارد، درباره شرایط خود و نوری چنین توضیح داد: «من 4 تا کشتی گرفتم که بعد از بردن نماینده هند، کشتی‌گیر ایتالیا را بردم که نایب قهرمان اروپا بود و بعد هم با کشتی‌گیر روسیه مسابقه دادم که متأسفانه کمی پیچیده شد و باختم و در رده‌بندی هم بلغار را بردم و برنز گرفتم. نوری هم شرایط داوری به نفعش نبود و خودش هم قبل از این مسابقات درگیر کرونا بود و تازه برگشته و به آمادگی کامل دست پیدا نکرد تا کسب مدال کند.»

با این حال، محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی از وضعیت او و نوری ابراز رضایت کرد. ساروی در این باره گفت: «ما همیشه تمام توان‌مان را می‌گذاریم تا به موفقیت برسیم. از دیروز (سه‌شنبه) اردوها شروع شد و تمرینات‌مان را ادامه می‌دهیم و فکر می‌کنم فروردین برای مسابقات کسب سهمیه به میدان برویم. امیدوارم بتوانم در المپیک هم کشتی بگیرم و با گرفتن مدال کسب افتخار کنم.» او درباره اینکه روسیه نمی‌تواند در المپیک توکیو حاضر باشد و این شانس کشتی‌گیران ایران را برای کسب مدال بالا می‌برد، چنین نظر داد: «درست است که روسیه محروم است ولی فکر می‌کنم کشتی‌گیرانش زیر پرچم المپیک کشتی بگیرند. کشتی ورزشی است که نمی‌شود آن را پیش‌بینی کرد و ما هم تلاش می‌کنیم مدال بگیریم. در حال حاضر همین را می‌توانم بگویم که برای مدال المپیک پا پس نمی‌کشیم.»

عموزاد خلیلی: الگویم حسن یزدانی است، سعی می‌کنم مثل او شوم
رحمان عموزاد خلیلی هم درباره مسابقات جام جهانی چنین توضیح داد: «مسابقات صربستان در سطح بالایی برگزار شد و قهرمانان جهان و المپیک اکثراً حاضر بودند و تیم روسیه هم با تمام قدرت به میدان آمده بود و به قهرمانی رسید. در این رقابت‌ها با ورودمان از ما تست گرفتند و یک روز هم قرنطینه بودیم. مسابقات هم بدون تماشاگر بود. من هم که تنها نماینده ایران بودم، مدال برنز گرفتم.» این کشتی‌گیر 19 ساله که در رده نوجوانان 2 بار قهرمان آسیا و 2 بار قهرمان جهان شده‌، در حالی به این مدال رسید که اکثر کارشناسان کشتی روی او نظر مثبتی دارند. او در این خصوص گفت: «از این اتفاق خوشحالم ولی تمام تمرکزم روی کسب مدال المپیک است و امیدوارم در انتخابی اول شوم. البته هر چه کادر فنی بگوید همان است و من یک سرباز هستم گرچه خیلی دوست دارم در المپیک هم طلایی شوم.»

او در شرایطی به المپیک فکر می‌کند که ایران در وزن 57 کیلوگرم توسط رضا اطری صاحب سهمیه المپیک شده است. عموزاد خلیلی در این باره چنین نظر داد: «درست است که سهمیه را گرفته‌ایم ولی احتمالاً دوباره انتخابی برگزار می‌شود و من دست بردار المپیک نیستم. البته آقای اطری هم کشتی‌گیر بسیار خوب و باتجربه‌ای است ولی امیدوارم المپیکی شوم تا یک مدال خوشرنگ به دست آورم.» کشتی آزاد ایران در گذشته حسن رحیمی را در 57 کیلو داشت که قهرمانی جهان و مدال برنز المپیک 2016 ریو را کسب کرد. آیا عموزاد خلیلی می‌تواند مانند رحیمی شود؟ او به این سؤال چنین پاسخ داد: «رحیمی کشتی‌گیر بزرگی بود که زیرگیری‌های بی نقصی انجام می‌داد ولی من سبک کشتی‌ام با او متفاوت است. امیدوارم به یک حسن رحیمی دیگر تبدیل شوم و شاید هم بهتر از او.» در تیم ملی کشتی‌گیر مازندرانی مانند حسن یزدانی هم حضور دارد که امید اول کشتی ایران است. عموزاد خلیلی که اهل بهشهر است درباره اینکه امیدوار است مانند او قهرمان جهان و المپیک شود: «حسن یزدانی الگوی من و یکی از نوابغ کشتی است و من هم سعی می‌کنم مانند او شوم، البته من تازه در ابتدای راه هستم و آقای غلام محمدی هم تأکید دارد که تمرینات ویژه‌ای را انجام دهم تا به موفقیت برسم.»

عموزاد خلیلی درباره اینکه علیرضا دبیر گفته اگر از کشتی حمایت مالی خوب و در شأن آن شود به قهرمانی المپیک می‌رسد، گفت: «قطعاً همینطور است. چون کشتی‌گیران با حمایت مالی انگیزه بیشتری برای المپیک پیدا می‌کنند. الان کشتی‌گیران غیـــــر از لیگ و جایزه مسابقات بین‌المللی درآمـــد دیگــری ندارنــد. خـود تیــم مــا (دانشـــــگاه آزاد) ســــــقف پرداختی‌اش 70 میلیون است و به من 15 میلیون دادند. باید به کشتی که ورزش اول کشور است خیلی بیشتر توجه شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار