آذرکیش در گفت و گو با پانا؛
نحوه ارزشیابی دروس کارگاهی هنرستانها تشریح شد
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه انجام آموزشها و ارزشیابیهای مربوط به دروس کارگاهی و عملی هنرستانها توضیح داد.
سیدمصطفی آذرکیش در گفتوگو با پانا درباره ارزیابیهای پایین نیمسال اول تحصیلی در هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش با اشاره به ماهیت دروس هنرستانی در دو بخش اظهار کرد: «بعضی از دروس هنرستانی ارزیابی پایانی دارند، اما بعضی از آنها که به صورت پودمانی ارائه میشوند، در طول نیمسال و طی ۴۵ روز مورد ارزیابی مستمر قرار میگیرند. این دروس طی ۵ پودمان ارائه و طی نیمسال تحصیلی ۵ نمره در ۵ نوبت در تاریخهای مختلف به عنوان ارزیابی عملکردی ثبت میشود. یعنی در پایان تدریس هر فصل امتحانی اخذ میشود و نمره ارسال خواهد شد.»
وی افزود: «پودمانها شامل درسهای شایستگی غیر فنی (فنی و حرفهای و کاردانش)، شایستگیهای فنی (فنی و حرفهای) و شایستگیهای پایه فنی (فنی و حرفهای و کاردانش) خواهد بود.»
مدیرکل دفتر فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره مصوبات موجود در خصوص ارزیابی دروس عملی اظهار کرد: «مصوبه جلسه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه ۱۳ مرداد ۹۹ در بند ۱۰ خود میگوید آموزش و ارزشیابی دروس شایستگیهای فنی شاخه فنی و حرفهای و استانداردهای مهارت در شاخه کاردانش و دروس کارآموزی و کارورزی باید به صورت تراکمی و حضوری و با رعایت شیوه نامههای بهداشتی انجام شود.»
وی ادامه داد: «آخرین بخشنامهای که وزارت آموزش و پرورش برای امتحانات پایان ترم دانشآموزان صادر کرده است بیشتر بر دروس عمومی شایستگیهای فنی و حرفه ای و کاردانش و نیز دروس مدارس ابتدایی و دبیرستانهای نظری تاکید شده است.»
آذرکیش خاطرنشان کرد: «البته ما در هنرستانها دروس عمومی داریم که به صورت پودمانی نیستند همچنین در شاخه فنی و حرفه ای ۷ رشته خاص داریم که آموزش و ارزشیابی آنها تابع شرایط خاصی است.»
وی در توضیح آموزش و ارزشیابی متراکم اظهار کرد: «دانش فنی پایه در فنی و حرفه ای که جزو دروس شایستگیهای فنی و ارائه آن به صورت پودمانی است، مثلاً در بعضی دروس شاخه فنی و حرفهای ۸ جلسه کارگاهی و در شاخه کاردانش ۱۲ جلسه کارگاهی در برنامه دارند. حال اگر در بعضی شهرها مدارس به مدت ۴ ماه تعطیل باشند به این معنی است که دانشآموزان موردنظر از ۳۲ جلسه کارگاهی بازمانده است.»
مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: «در این دروس در بسیاری از مناطق کشور ارزشیابیها انجام شده یا در بعضی مناطق مدارس منتظر هستند تا به محض عادیشدن شرایط ارزشیابیها به صورت تراکمی برگزار شود.»
وی گفت: «در بعضی از نقاط کشور مناطق زرد و نارنجی میتوانند با رعایت پروتکلها و به صورت حضوری آموزش ببینند، بعضی مناطق دیگر منتظر مجوز ستاد ملی کرونا هستند. البته بعضی از دروس پودمانی غیر کارگاهی هستند بنابراین آموزش و ارزیابی آنها نیز به شیوه غیر کارگاهی انجام میشود.»
آذرکیش درباره وضعیت ارزشیابی هنرستانهای کشور تا این زمان اظهار کرد: «قطعاً هنرستانها در مناطق مختلف کشور همگی در وضعیت مشابه قرار نداشتند بنابراین بعضی از هنرستانها همیشه باز بودند، تنها بعضی مواقع باز بودند، یا اینکه از اول تعطیل بودند. در هنرستانهایی که باز بودند و آموزش حضوری در آنها انجام شده است نمره پودمانها و نیمسال مشخص شده است. اما درمورد هنرستانهایی که تعطیل بودند، دانشآموز رشته فنی و حرفهای طی یک ماه باید ۸ روز مختلف برای قسمت عملی کارگاهها به هنرستان برود، این زمان در بعضی از رشتههای کاردانش بسیار بیشتر است و حتی به روزی ۱۲ ساعت میرسد.»
وی افزود: «حال اگر این هنرستان ۴ ماه در تعطیلی به سر میبرد یعنی ۳۲ جلسه کارگاهی هنوز انجام نشده و دانشآموزان از آن جا مانده اند؛ بنابراین به محض این که شرایط عادی شود این ۳۲ جلسه به صورت پشت سر هم و تراکمی ارائه خواهد شد تا افراد از آموزشهای کامل برخوردار باشند.»
ارسال دیدگاه