حکیم زاده: مهارتهای زبانی را بستری مناسب برای تمرین مهارتهای اساسی زندگی میدانیم
تهران (پانا) - کارگاههای آموزشی ویژه توانمند سازی مجریان طرح مدرسه خوانا استان گیلان، از روز سه شنبه مورخ ۰۹/۲۵/ ۱۳۹۹، در قالب وبینار، با پخش بیانات حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و نیز با حضور(مجازی و آنلاین) حسینی مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش، برگزار شد.
به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر و قدردانی صمیمانه از مجموعه دست اندرکاران طرح مدرسه خوانا در استان گیلان با ابراز امیداری به پیشبرد با قوت بسته های تحولی خوانا در مدارس، گفت: این طرح بر اساس مفاد سند بنیادین، به دنبال پاسخگویی به یکی ازچالش های اساسی دوره ابتدایی تدوین شده است. چالش ضعف در مهارت های زبانی پایه شامل گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن در تلفیق با مهارت های اساسی زندگی که شامل جرات ورزی ادب و مسوولیت پذیری است.
وی افزود: تحقیقات نشان می دهد که علی رغم تلاش های زیاد دانش آموزان ما در خواندن و درک مطلب نتوانسته اند به میانگین بین المللی برسند؛ لذا باید تغییری در روش های خود ایجاد کنیم. بررسی های ما نشان می دهد که ما بیشتر بر روخوانی و رونویسی تمرکز کرده ایم و روخوانی با مهارت خواندن متفاوت است. مهارت خواندن، مستلزم خرده مهارت هایی است که از درست خوانی و روان خوانی و استفاده درست از لحن مناسب شروع می شود و به درک مطلب و خواندن انتقادی می رسد. اما رویکرد ما در ارتقای این مهارت ها رویکرد تلفیقی است و در این راستا مهارت های زبانی را بستری مناسب برای تمرین مهارت های اساسی زندگی، شامل جرات ورزی، مسوولیت پذیری و ادب می دانیم.
در ادامه، حسینی، مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با حضور(مجازی و آنلاین) در این وبینار، ضمن تبیین و تشریح اهداف، راهبردها، چشم اندازهای این طرح، تصریح کرد: زبان نقش بنیادین و کلیدی در تعاملات فردی- اجتماعی انسان ها دارد؛ بنابراین آموزش مهارت گوش دادن و سپس صحبت کردن از مهم ترین اولویت های مهارت های زبانی چهار گانه در اهداف این طرح می باشد و در گام های بعدی، مهارت صحیح خواندن و درست نوشتن که منجر به درک درست و منطقی از مفاهیم و برقراری تفاهم آمیز در ارتباطات انسانی گردد، از مولفه های دیگر طرح مذکور است.
سپس رحمتی، مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان، در این وبینار با بیان این که تولید بسته های تحولی یادگیری در طرح مدرسه خوانا به تقویت مهارت های زبان آموزی و تعمیق آداب زندگی به عنوان اصلی ترین راهبرد دوره ابتدایی می انجامد، بیان کرد: با آموزش صحیح و تقویت این مهارت ها در دانش آموزان و انعکاس عملی این آموخته ها در رفتار، گفتار و نگرش دانش آموزان این فرصت در آنان مهیا خواهد شد که در مواجهه با چالش ها و آسیب های زندگی راه حل های منطقی و خردمندانه را انتخاب نمایند تا موجبات بهداشت روانی و بهبود انعطاف پذیری شناختی آنان پدیدارگردد.
در پایان، فاطمی معاون آموزش ابتدایی استان نیز در جلسه وبینار، ضمن بیان اهمیت و ابعاد مختلف طرح مدرسه خوانا، گفت: این طرح در گام نخست خود به منظور آموزش و توانمند سازی مجریان طرح مدرسه خوانا (شامل روسای ادارات آموزش و پرورش/معاونان آموزش ابتدایی/کارشناسان ذی ربط مناطق تابعه ۳۴ گانه/مدیران و آموزگاران مدارس گروه هدف) در حال اجرا است.
وی افزود : در راستای دستورالعمل اجرایی وزارتی طرح مدرسه خوانا، اجرای کار گاه های آموزشی مجازی مذکور (در قالب وبینار) برای ۵ روزکاری از سه شنبه مورخ ۲۵ لغایت ۳۰ آذر سال ۱۳۹۹ از طریق نرم افزار Adobe Connect و پخش زنده در سامانه شاد ( شبکه آموزش دانش آموزی) و هر روز در چهار کلاس جداگانه برای فراگیران یاد شده برگزار می شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل، تصریح کرد: مدرسان این کارگاه های آموزشی از بین اساتید دانشگاه و سر گروه های آموزشی استانی دوره دیده کشوری انتخاب شده اند و عناوین درسی کلاس های ۴ گانه هر یک از روزهای اعلام شده شامل(تلفیق در خوانا- گوش دادن- صحبت کردن- خواندن- نوشتن-آداب و مهارت های زندگی- مشارکت و مدرسه محوری-مسوولیت پذیری-جرات ورزی-زندگی و ادب و غیره) می باشد. فراگیران وبینار مزبور شامل ۱۸۰ نفر از مسوولان و کارشناسان ادارات مناطق تابعه، ۱۰۵ مدیر مدرسه و ۶۳۰ آموزگار کلاس پایلوت مجری طرح هستند.
ارسال دیدگاه