در گفتگو با معلم ابهری و پژوهنده برتر کشوری مطرح شد:

معلمان ، نیاز به تحقیقات روزمره و پژوهش های مستمر دارند

زنجان (پانا) - به مناسبت هفته پژوهش، گفتگویی با معلم ابهری و دارای مقام اول کشوری در بخش معلم پژوهنده در سال 1399 صورت گرفت .

کد مطلب: ۱۱۴۶۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
معلمان ، نیاز به تحقیقات روزمره و پژوهش های مستمر دارند

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ، به مناسبت هفته پژوهش، مصاحبه ای با معصومه مهدیخانی معلم ابهری و دارای مقام اول کشوری در بخش معلم پژوهنده در سال 1399، که در کار گروهی با سهیلا واعظی ، سید علویه حسینی و احمد محبی با عنوان اقدام پژوهی "چگونه توانستم یادگیری نشانه های الفبای فارسی را با روش های شاد فعال در دانش آموزان افزایش دهم " به این موفقیت دست یافته است ، در حوزه مسائل پژوهشی صورت گرفت که شرح آن در ادامه می خوانید:

لطفا خود را معرفی کنید و از سوابق کاری و فعالیت های پژوهشی خود بیان فرمایید.

اینجانب معصومه مهدیخانی هستم با ۱۵ سال سابقه معلمی در مدارس شهرستان ابهر و اکنون نیز عنوان آموزگار مدرسه نور علم صائین قلعه مشغول به خدمت هستم. من از دوران دانش آموزی و دانشجویی به تحقیق و پژوهش علاقه مند بودم و هستم و در دوران آموزگاری نیز هر ساله پژوهشی در موارد مختلف آموزشی و تربیتی انجام می دهم.

به نظر شما نقش پژوهش در بهبود کیفیت شغل معلمی چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟

شالوده و زیر بنای پیشرفت و توسعه کشور آموزش و پرورش است که جهت توسعه و پیشرفت آن پژوهش و تحقیق امری حیاتی است،که معلمان برای به روز بودن و همگام با دانش روز دنیا ، نیاز به تحقیقات روزمره و پژوهش های مستمر دارند و نکته مهم آنکه یک محقق و پژوهشگر علاوه بر فعالیت های پژوهشی باید پژوهش پرور نیز باشد؛که با ایجاد انگیزه در همکاران و استفاده از دانش روز و تحقیقات معتبر و بها دادن به پژوهش در سطح کشور می توان به این مهم دست یافت .

چگونه می توانیم دانش آموزان و نسل آینده را به پژوهش علاقه مند سازیم؟
بنده احساس می کنم که دانش آموزان از همان کودکی، جستجوگر و اهل تحقیق هستند، ما فقط باید آن را شکوفا سازیم و پرورش دهیم، معلمان می توانند با ارائه تکالیف آموزشی خلاقانه، زمینه ساز دانش آموزان پژوهشگر باشند و باید روحیه پژوهش و پژوهشگری را از همان ابتدا مانند آموزش حروف الفبا، خواندن و نوشتن به دانش آموزان پرورش داد.

انتظارات شما از مسئولین برای ارتقاء جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش چیست؟

بنده به عنوان یک عضو کوچک از جامعه بزرگ پژوهش و تحقیق از مسئولین حوزه پژوهشی تقاضا دارم به یافته ها ی پژوهشگران اهمیت قائل شوند و از یافته های آنان برای پیشرفت و ارتقای کشور، توسعه همه جانبه و زیرساخت‌های آن بهره گیری نمایند و مهمترین مکان و ارگان برای ارج نهادن به پژوهش ، آموزش و پرورش است که آموزش و پرورش زیربنای توسعه می باشد. همچنین تغییرات اساسی در منابع آموزشی و بروز کردن منابع برای توسعه و همگام شدن با دانش روز دنیا و تغییرات آنی و لحظه ای در سطح جهانیو کاربست تحقیقات انجام شده در سطح ملی و جهانی در برنامه ریزی و پیگیری این امر در سطح استانی و ملی نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سخن آخر و توصیه به همکاران در خصوص امر پژوهش؟

از همکاران و دوستان عزیزم خواستارم برای پیشرفت کشور و ارتقای سرزمین عزیزمان ایران در امر پژوهش فعال باشند و همواره به عنوان یک پژوهشگر در جامعه حضور یابند و روحیه پژوهشگری و تحقیق را بیش از پیش در دانش آموزان پرورش و تقویت نمایند تا تغییرات اساسی برای ایجاد و گسترش توسعه در عرصه های مختلف کشور را شاهد باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار