مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۷؛
مشاوران برای هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم تلاش مضاعف کنند
تهران (پانا)- مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۷، در نشست با مشاوران منطقه، از اهمیت کار مشاوران در پیشگیری از آسیب های اجتماعی در دوران شیوع کرونا سخن گفت.
جلسه مشاوران مدارس منطقه ۱۷، در بستر شبکه شاد با حضور مهدی نیکبخت، مدیر آموزش و پرورش منطقه، طاهره پورمحمود، معاون پرورشی و تربیت بدنی و مریم فلاحتی، کارشناس مشاوره برگزار شد. مهدی نیکبخت، در این جلسه ضمن قدردانی از حضور حداکثری مشاوران در جلسه و آرزوی صحت و سلامت برای خانواده بزرگ آموزش و پرورش اعم از فرهنگیان، دانش آموزان و اولیا گفت: «در حال حاضر ما در هفته مبارک قرآن، عترت و نماز قرار داریم و همزمان با آن هفته پژوهش نیز است که توجه به هر دو مناسبت مهم و ضروری است. باید حین جدیت در تعلیم و تربیت دانش آموزان، در رابطه با شیوه های صحیح تعلیم و تربیت جهت بهبود وضعیت موجود، پژوهش کنیم و قرآن از بهترین و مهمترین منابع برای پژوهش های معلمان است.»
مهدی نیکبخت سپس گفت: «در حال حاضر با عنایت به شیوع ویروس کرونا و عدم حضور دانش آموزان در مدارس، آسیبهای اجتماعی در موضوعات مختلف بیشتر شده است که بضاعت مالی و کم توجهی خانواده ها از دلایل مهم آن است و در این شرایط رسالت مشاوران عزیز مدارس سخت و سنگین تر شده است.»
مهدی نیکبخت، در این جلسه ضمن اشاره به هفته قرآن گفت: «توجه به معنویات و استفاده از رهنمودهای قرآنی میتواند به طور چشمگیری آسیبهای اجتماعی را در بین دانشآموزان کاهش دهد. از موارد دیگری که در آموزش و پرورش در حال اجرا است؛ طرح همدل است که در آن در ضمن توجه به یادگیری و آموزش به دنبال کاهش آسیبهای اجتماعی هستیم.»
وی افزود: «ایجاد امنیت خاطر و آرامش، همدلی و همراهی در دانش آموزان و خانواده های آن ها میتواند بهترین و بالاترین بهره وری را در فعالیتهای آموزشی و پرورشی به دنبال داشته باشد.»
مهدی نیکبخت گفت: «از دیگر موارد مهم و قابل توجه بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان به ویژه دانشآموزان پایه نهم است. امسال شرایط برای این عزیزان خاص و حساس تر است و مشاوران محترم نهایت تلاش خود را به طرق ممکن به کار گیرند تا با برنامههای مدون و هدفمند دانشآموزان را به سمت انتخابی درست و مطمئن سوق دهند. بدین طریق دانش آموزان در مسیر رشد و تعالی استعدادها و علایق شان قرار گیرند.»
در ادامه طاهره پورمحمود، معاون پرورشی و تربیت بدنی، در این جلسه ضمن عرض خیرمقدم به مشاوران محترم مدارس و آرزوی صحت و سلامت برای آنها از زحمات ارزشمند این عزیزان در فضای مجازی قدردانی کرد و گفت: «برگزاری جلسات به هم افزایی و تجربه گردانی بین همکاران با اندیشههای ارزشمند و متنوع کمک می کند. انشاالله به زودی با رفع ویروس کرونا بتوانیم دوباره با برگزاری جلسات حضوری از حضور ارزشمند همکاران بهرهمند شویم.»
پورمحمود سپس با اشاره به ضرورت وجود فعالیت های مشاوره در مدارس گفت: «برنامه مشاوره در مدارس سبب ایجاد ارتباط مطلوب دانشآموزان با محیط و به کارگیری علایق و استعدادهای آنها در مسیرهای مناسب و متناسب با نیازهای جامعه می شود.»
وی همچنین با اشاره به عوامل مهم ضرورت برنامه مشاوره در مدارس گفت: «یکی از عوامل مهم، پیشرفت سریع اقتصادی و فناوری است که ایجاب میکند با تربیت نیروی انسانی متناسب پاسخگویی نیازهای شغلی جامعه باشیم که با جدیت در بحث هدایت تحصیلی صحیح می توان به آن عمل کرد و یکی دیگر از موارد، تنوع رشته های تحصیلی و گسترش آموزش های حرفه ای است که نیاز به کمک به انتخاب رشته مناسب دانش آموز را دو چندان میکند و انتظار میرود همکاران خوب و تلاشگر ما، در مشاوره مدارس متوسطه دوره اول به دانش آموزان کمک کنند تا با آگاهی لازم در انتخاب آینده تحصیلی خود اقدام کنند که این انتخاب میتواند در وضعیت زندگی آینده آن ها تاثیرات زیادی داشته باشد.»
پورمحمود گفت: «از دیگر موارد ایجاب ضرورت برنامه های مشاوره در مدارس تحولات اجتماعی است که با سرعت در حال انجام است و لازم است با برنامههای کارشناسی شده و خوب موجبات رشد دانش آموزان را در جهت قدرت تصمیم گیری صحیح، مواجهه با مشکلات مربوط به روابط اجتماعی آنها و تقویت توانایی خود رهبری فراهم کنیم. اشتغال والدین در خارج از خانه و عدم آگاهی لازم از شیوه راهنمایی، حضور موثر مشاوران در فرایند تربیت نوجوانان را ضروری میکند و همچنین توجه به جنبههای مختلف شخصیتی و تفاوت فردی دانش آموزان می تواند زمینه موفقیت آموزشی و رشد فکری و ذهنی دانش آموزان را فراهم کند.»
در ادامه جلسه مریم فلاحتی، کارشناس مشاوره به تشریح تقویم اجرایی فعالیت های مشاوره در مدارس پرداختند و به اجرای شایسته طرحهای همدل، همیاران مشاور و سایر برنامه های موثر تاکید کردند و در پایان به سوالات همکاران در زمینه های مختلف پاسخ داده شد.
ارسال دیدگاه