حسینی اعلام کرد
فعالیت بیش از ۳ هزار فعال آموزشی و تربیتی در حوزه تعلیم و تربیت دانشآموزان استثنایی
تهران (پانا) - به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش بیش از ۳ هزار معلم و فعال آموزشی و تربیتی در حوزه تعلیم و تربیت دانشآموزان استثنایی کار میکنند.
برنامه «روزنه» با موضوع روشهای علمی تربیت کار و مهارتآموزی دانش آموزان استثنایی، در ارتباط تلفنی با سید جواد حسینی (معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
جواد حسینی در گفتگوی تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: روشهای تعلیمی و تربیتی دانشآموزان استثنایی تمام ماموریتهای تربیتی دانشآموزان عادی را در برمیگیرند. دانشآموزان استثنایی علاوه بر خدمات آموزشیِ وزارت آموزش و پرورش، بخشی از خدمات خود را از سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان دریافت میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که آموزش استثنایی به طور جدی از سال ۱۳۷۰ در ایران راه اندازی شد، عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار ۶۰۰ مدرسهی خاص و استثنایی در کشور فعالیت میکنند.
وی با اشاره به این که ۲۱ هزار مدرسه در کشور پذیرای دانشآموزان استثنایی هستند، توضیح داد: امروزه بیش از ۳ هزار معلم و فعال آموزشی و تربیتی در حوزه تعلیم و تربیت دانشآموزان استثنایی کار میکنند.
جواد حسینی با اشاره به تفاوتهای آموزش و پرورش عادی و استثنایی، اظهار داشت: دانشآموزان استثنایی در کنار گذراندن تمام مراحل آموزشی عادی، ۲ دورهی «پیش حرفهای» و «حرفهای» را سپری میکنند. دانشآموزان استثنایی قبل از ورود به مقطع اول متوسطه باید دورهی «پیش حرفهای» را گذرانده باشند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به این که دانشآموزان استثنایی میتوانند در ۳۶ دسته مهارتی منحصر به خودشان آموزش ببینند، عنوان کرد: در حالت کلی تمام دانشآموزان استثنایی میتوانند در یکی از ۱۵۸ رشته فنی و مهارتی تحصیل خود را پیگیری کنند.
وی با اشاره به این که برخی از کتابهای مدارس استثنایی با کتابهای عادی و دانشآموزی تفاوتی ندارند، عنوان کرد: بخشی از کتابهای دانشآموزان استثنایی به مناسب سازی نیاز دارند، در حالی که برخی از دانشآموزان به کتابهای منحصر به شرایط خود نیاز دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش بیش از هزار جلد کتاب درسی را برای دانشآموزان استثنایی مناسب سازی یا تالیف کرده است.
وی با اشاره به این که بسیاری از دانشآموزان استثنایی در طول تاریخ توانستهاند منشا اثر و ثمر باشند، تاکید داشت: نگرش جامعه در مورد دانشآموزان استثنایی باید تغییر پیدا کند.
ارسال دیدگاه