جزئیات تفاهم‌نامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی و بهزیستی

ایجاد سامانه جامع خدمات آموزشی کودکان معلول

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح جزئیات تفاهم نامه مشترک این سازمان با سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد افراد دارای معلولیت توانمندی‌های مختلفی دارند که وظیفه رشد آنها در نظام تعلیم و تربیت بر عهده آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۱۴۱۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد سامانه جامع خدمات آموزشی  کودکان معلول

سید جواد حسینی در مراسم تفاهم‌نامه سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: در آستانه روز جهانی معلولان توفیق حاصل شد تا زمینه همکاری با سازمان بهزیستی فراهم شود. از ابتدای پذیرفتن این مسئولیت برای ایجاد تفاهم نامه‌ای که فعالیت های کمی و کیفی دو سازمان را داشته باشیم، پیگیری شد که امروز در آستانه روز جهانی معلولان این امکان فراهم شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: از سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی به یکدیگر نزدیکتر نداریم. از طرفی چهار نظریه است که خدمات مشترک ما را پشتیبانی می‌کند. چهار نظریه توسعه انسان مبنا، نظریه دارایی محور، نظریه امتداد و نظریه عدالت ترجیحی مبنای کار در آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: یک نظریه توسعه انسان مبنا است. در واقع بیش از ۸۰ درصد از توسعه برعهده همه انسانها است. زمانی توسعه شکل می‌گیرد که همه انسان‌ها با همه تفاوت‌هایشان در آن نقش آفرینی کنند. دانش آموزان دارای معلولیت نیز جزو همین انسان‌ها هستند که دارایی‌های بسیاری دارند. ما دانش آموزی به نام قلی فلاح داشتیم که نابینا بود اما قهرمان جهان شد. بنابراین موظف هستیم این افراد را در فرایند توسعه از قوه به فعل دربیاوریم.ضمن اینکه رسالت آموزش و پرورش نیز تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی است.

حسینی تصریح کرد: بنابراین برای توسعه نیاز است که همه انسان‌ها نقش بیافرینند و از مواهب توسعه بهره مند شوند. نظریه دوم دارایی محور است که بر اساس اصل تفاوت پذیری فردی است. هر آدمی با هر خصوصیتی، توانمندی و دارایی‌هایی دارد. امروز در نظام تعلیم و تربیت پیشرفته گفته می‌شود که باید دارایی افراد را رشد داد. افراد دارای معلولیت توانمندی‌های مختلفی دارند که وظیفه داریم آنها را در نظام تعلیم و تربیت ببینیم و رشد دهیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: نظریه سوم، نظریه امتداد است که می گوید توسعه امتداد ارگانیسم موجود زنده است. یکسری انسان ها در ارگانیسم خود محدودیت‌هایی دارند که نمی‌توانند به طور طبیعی به سمت توسعه امتداد پیدا کنند مگر اینکه به آنها کمک حرفه‌ای شود. سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید به لحاظ علمی و تجهیزاتی کمک کنند تا حس نداشته این افراد امتداد یابد.

وی تاکید کرد: چهارمین نظریه‌ای که خدمات ما را پشتیبانی می‌کند عدالت ترجیحی است. عدالت به ما حکم می‌کند که توجه بیشتری به افراد دارای معلولیت صورت بگیرد. بنابراین سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی این نگاه را دارند و با این نگاه 152 هزار دانش آموز تحت پوشش داریم که 70 هزار نفر از آنها در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند و 82 هزار دانش آموز هم در مدارس استثایی ادامه تحصیل می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است، گفت: از زمان تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر و اعتبارات نیز ۸ برابر افزایش یافته است.

حسینی با اشاره به اهداف انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی گفت: توسعه کمی و کیفی خدمات آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی مستلزم همکاری بین بخشی آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی است. همچنین ایجاد سامانه جامع مدیریت خدمات آموزشی توانبخشی کودکان دارای معلولیت از مفاد همکاری مشترک بین دو سازمان است.

به گفته وی، راه اندازی واحدهای تجمیعی ارایه دهنده خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی و مدارس استثنایی تحت عنوان مرکز مدرسه از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه انتقال دانش و تجارب در زمینه دستیابی به اهداف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه و همکاری در اجرای برنامه های غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام را از دیگر مفاد همکاری مشترک ۲ دستگاه عنوان کرد.

وی همچنین تاکید کرد: انتقال دانش و تجارب در زمینه آموزش های حرفه ای و شیوه های آماده سازی شغلی افراد دارای معلولیت و تشکیل کارگروه علمی پژوهشی به منظور برپایی نشست های علمی، تعیین اولویت های پژوهشی و اجرای پروژه های تحقیقاتی جزو مفاد مهم همکاری مشترک بین دستگاه است.

حسینی خاطرنشان کرد: در سال جاری با تمام محدودیت هایی که وجود داشت 50 درصد اعتباراتمان افزایش یافت. 100 درصد اعتبارات خدمات توانبخشی را تلاش کردیم افزایش دهیم. سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمام ماموریت های آموزش و پرورش را بر عهده دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار