نمایش استعدادهای دانشآموزان کتابخوان در جشنواره دانایی توانایی
مسیبزاده: کتابها و تازههای حوزه دین، قرآن و معارف اسلامی در پنجمین دوره از جشنواره دانایی توانایی مدنظر است
تهران (پانا) - یکی از مهمترین اقدام در خصوص ارتقای سرانه مطالعه و توسعه فرهنگ کتابخوانی در مدارس جشنواره دانایی توانایی است. در راستای اهداف سند تحول بنیادین و به عنوان یکی از اصلیترین فعالیتهای تربیتی نیز برنامههای توسعه و تجهیز کتابخانه آموزشگاهی و کلاسی دنبال میشوند.
اکنون در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه سراسر کشور بیش از ۶۲ هزار مدرسه دارای یک کتابخانه مدرسهای و بیش از ۲۳۰ هزار کتابخانه کلاسی وجود دارد که در مجموع در این کتابخانهها بیش از ۱۱۶ میلیون جلد کتاب در اختیار دانشآموزان علاقهمند قرار گرفته است.
گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، دسترسی آسان دانشآموزان به کتابهای مفید و تازههای نشر، حمایت از دانشآموزان مولف، بالا بردن سطح آگاهی دانشآموزان، آشنا کردن آنها با روشهای صحیح نقد و نقادی، توسعه و تقویت و تجهیز کتابخانههای مدارس، انس و الفت بیشتر دانشآموزان و خانوادهها با کتاب و مطالعه، غنیسازی اوقات فراغت در قالب شناخت و آموزش و فرهنگ از اهداف برگزاری این جشنواره خواهد بود.
معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در راستای وظایف خود برای ترویج فرهنگ مطالعه و توسعه کتابخوانی ۳ سال است که جشنواره بزرگ دانایی توانایی را اجرا میکند جشنوارهای که در نوع خود بی نظیر است و در زمان کوتاهی جای خود را در دل فضای آموزشی کنکور زده باز کرده و تلاش دارد نگاه کودکان و نوجوانان را به کتاب تغییر دهد.
علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی در گفتوگو با پانا با بیان اینکه امسال چهارمین سال اجرای این جشنواره است گفت: «جشنواره دانایی توانایی در قالب یک جشنواره رسمیت یافته و شبیه مسابقات فرهنگی هنری هر سال به استانهای سراسر کشور ابلاغ میشود این جشنواره، یک جشنواره فرآیندی است و در چهار مرحله مدرسه، منطقه، استان و کشور برگزار خواهد شد.»
به گفته وی شرکت در جشنواره دانایی توانایی کاملاً اختیاری است و دانشآموزان با میل درونی خود در این جشنواره شرکت میکنند. این جشنواره علاوه بر اینکه فرهنگ کتاب خواندن را ترویج میدهد و سرانه مطالعه در کشور را بهبود میبخشد، نیم نگاهی به اقتصاد نشر و چرخه تولید کتاب دارد.
فرآیند برگزاری مسابقه به این صورت است که در مرحله اول یعنی مدرسه یک کتاب به دانشآموزان معرفی میشود، دانشآموز کتاب معرفی شده را میخواند شرکت کنندگان به مرحله دوم یعنی منطقه راه پیدا میکنند و در این مرحله به برگزیدگان یک کتاب معرفی میشود، دانشآموزان کتاب معرفی شده را میخوانند، شرکت کنندگان گلچین خواهد شد و برگزیده به مرحله سوم راه مییابد. به راه یافتگان به مرحله استانی کتاب دیگر معرفی میشود و دانشآموزان کتاب معرفی شده را میخوانند شرکت کنندگان برای سومین بار گلچین میشوند و برگزیدگان به مرحله کشوری راه مییابند.
به گزارش پانا، دانشآموزان برگزیده استان برای شرکت در مرحله کشوری ۳ کتاب را به اختیار خودشان انتخاب میکنند و آنها را میخوانند. مرحله کشوری جشنواره در هفته کتاب در تهران برگزار میشود و دانشآموز با حضور نویسندگان درباره کتابی که خود انتخاب کرده است گفتوگو میکند و هر دانشآموزی که به مرحله کشوری راه مییابد در حقیقت ۶ عنوان کتاب خوانده است.
کتابهای انتخاب شده بدون جهتگیری خاص با نظر ۲۰ نفر از نویسندگان، شاعران و مترجمان حوزه کودک و نوجوان کارشناسی و انتخاب میشود. کتابها از سوی کارگروهی برای بررسی محتوا به بخش کارشناسی ارسال خواهند شد، کارشناسان بخش محتوا کتابها را میخوانند و نقطه نظرات خود را در خصوص موضوع و محتوای آن بیان میکنند و پس از تایید نهایی به استانها معرفی میشود.
مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری این جشنواره به پانا گفت: «در این شرایط که بحث کتاب و کتابخوانی در جامعه مورد غفلت واقع شده این جشنواره فرصتی برای کشف استعداد و گسترش فرهنگ کتابخوانی به شمار میآید. با توجه به سطح کیفی جشنواره میتوان امیدوار شد که دانشآموزان فرهیختهای در این سطح از مطالعه و دانش داریم که در آینده با گسترش فرهنگ مطالعه آینده خوبی خواهند داشت.»
وی ادامه داد: «با توجه به شرایط فعلی جامعه این جشنواره نشان داد فعالیتهای آموزش و پرورش متوقف نمیشود و با توجه به محدودیتها کرونا به یک فرصت تبدیل و از این فرصت برای برگزاری جشنواره استفاده شد. چهارمین دوره از این جشنواره بدون وقفه انجام شد که جای امیدواری دارد.»
اسماعیل بحریزاده عضو کارگروه انتخاب کتاب این جشنواره و قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی نیز درباره این جشنواره گفت: «فعالیتهای جشنواره دانایی توانایی و فعالیتهای مرتبط با کتاب و کتابخوانی از فعالیتهای اصیل معاونت پرورشی و فرهنگی است که تاثیر جدی در زندگی دانشآموزان دارد.»
وی بیان کرد که در این شرایط برگزاری مجازی این جشنواره ارزشمند با وجود اینکه شاید از نظر کیفیت و تاثیرگذاری مانند برگزاری فیزیکی نباشد اما از این حیث که دانشآموزان از اقصی نقاط کشور میتوانند در این جشنواره شرکت کنند و استعدادهای خود را در حوزه کتاب و کتابخوانی به نمایش بگذارند ارزشمند است و ضریب نفوذ آن را بالا میبرد.
بحریزاده از همکاران اداره کل فرهنگی هنری، معاونت پرورشی و سازمان دانشآموزی شهر تهران تشکر و اظهار امیدواری کرد نتایج ارزشمند این جشنواره در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و سرنوشت دانشآموزان همچنین در تحصیل، آینده شغلی و زندگی آنان موثر باشد.
در حاشیه برگزاری این جشنواره همچنین محمدرضا مسیبزاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: «در دین مقدس اسلام که قرآن از سوی پیامبر اکرم (ص) نازل و به جهانیان اهدا شد اولین واژه خواندن است؛ کتاب قرآن که خود راهنمای بشر است بر خواندن تاکید دارد لذا اسلام دین دانایی و توانایی است.»
وی ادامه داد: «این کار ارزشمند در شرایط کرونا که ما دائما تهدید میشویم کتابخوانی را فراموش نکرده و آن را در دل خانوادهها برده است. این کار به همت اداره کل فرهنگی هنری برگزار میشود و کرونا را به یک فرصت تبدیل کرده است.»
مسیبزاده اشاره کرد: «خوشحالیم در فصل کرونا دانشآموزان با کتاب آشتی کردند و این بهترین فرصت غنی سازی اوقات فراغت از سوی فعالیتهای پرورشی است. این فعالیت داوطلبانه است و با میل و علاقه دانشآموز برگزار میشود.»
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خبر داد برای پنجمین دوره این جشنواره سعی داریم کتابها و تازههای حوزه دین، قرآن و معارف اسلامی را در کارگروه جشنواره بیاوریم تا دانشآموزان با خواندن آنان در این جشنواره شرکت داشته باشند.
چهارمین جشنواره دانایی توانایی همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب با شرکت ۳۰۰ دانشآموز برگزیده از سراسر کشور از بین ۵۰۰ هزار دانشآموز شرکت کننده در این جشنواره به صورت مجازی درحال برگزاری است.
این دوره با استفاده از بستر شبکه شاد برگزار میشود، این رویداد فرهنگی در کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح شهر تهران از روز یکشنبه ۲۵ آبان آغاز و تا امروز سه شنبه ۲۷ آبان با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی زورات آموزش و پرورش به کار خود پایان میدهد.
ارسال دیدگاه