دری: یادگیری فعال، ضرورت آموزش با کیفیت در دوره متوسطه است
تهران (پانا) - پانته آ درُی، معاون متوسطه شهر تهران با بیان اینکه یادگیری فعال روشی است که دانش آموزان به طور فعال در فرآیند یادگیری درگیر می شوند از ضرورت این نوع یادگیری سخن گفت.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران؛ پانته آ درُی با بیان اینکه یادگیری فعال روشی است که دانش آموزان به طور فعال در فرآیند یادگیری درگیر می شوند اظهار کرد: در یادگیری فعال فرصتی فراهم می شود تا دانش آموزان فعالیت های یادگیری معنادار انجام دهند و در مورد آن فکر کنند، در واقع این روش بر این اصل استوار است که یادگیری فعالیتی است که از دانش آموزان سر می زند و دانش آموز ادراکات جدید خود را برای همخوان کردن آنها با ساحت شناختی فعلی تغییر می دهند.
وی افزود: یادگیری معنادار مبتنی بر مهارت های تفکر مثل تحقیق، مباحثه و استدلال منطقی و بر اساس مهارت های فراشناختی امکان پذیر است و از این رو فرایندی خود گردان، خود فرمان، خود نظم جو و خود راهبر است از سوی دیگر بیشتر روش های فعال یادگیری به یادگیری تعاملی توجه ویژه دارند که از یادگیری های انفرادی و رقابتی برترند که مهارت های مهم زندگی از قبیل سخن گفتن، گوش دادن، استدلال و حل مساله از طریق تجارب تعاملی امکان پذیر می شود و در آن اعتماد به نفس، انگیزه و رضایت درونی و پذیرش اجتماعی دانش آموزان افزایش می یابد و تا جایی که از تشویق های معلم بی نیاز می شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش پایتخت گفت: ضروری است معلمان نه به عنوان ارائه دهندگان درس در روش های سنتی (حضوری و غیر حضوری) بلکه با تاکید بر نقش راهبری و تسهیل گری در طراحی آموزش های غیر حضوری و از راه دور که بیشتر بر آموزش های الکترونیکی و مجازی و در بسترهای تعاملی ایجاد می شود، بیشتر به روش های فعال یاددهی - یادگیری توجه کنند و با تشخیص موقعیت روش ها و فنون مناسب را از انواع روش های یادگیری معکوس، یادگیری مبتنی بر پروژه؛ یادگیری اکتشافی، همیاری یا یادگیری مشارکتی، یادگیری در گروه های کوچک مستقل، مطالعه مستقل انفرادی، ارائه کنفرانس یا تدریس به دیگران، فن تمرین، پرسش و پاسخ، حل مساله، مباحثه در بحث های آزاد و گروهی، بازدید علمی مجازی و ... انتخاب کند که در این صورت از روش سخنرانی ارائه دروس مقابل دوربین (آنلاین یا آفلاین) فاصله می گیرد و در طرح درس جدید موقعیت یادگیری با کیفیت را برای دانش آموزان فراهم می سازد و در فرآیند یاددهی - یادگیری با افزایش مشارکت دانش آموزان است.
ارسال دیدگاه