زنان روستایی آمدنت را انتظار می‌کشند

لرستان(پانا)- زنان باردار دورافتاده ترین روستاهای لرستان صدای گام هایت را به خاطر دارند و حالا که خبر آسمانی شدنت را بر اثر کرونا شنیده اند راویان راستینی از مهربانی و از خودگذشتگی هایت هستند که چگونه زمانت را با وضعیت آنها مطابقت می دادی تا ۹ ماه انتظار هیچ مادری در آن روستاها بی نتیجه نماند.

کد مطلب: ۱۱۳۵۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
زنان روستایی آمدنت را انتظار می‌کشند

به گزارش ایرنا، صدیقه ساکن یکی از روستاهای دور افتاده لرستان است که به دلیل بارداری پر خطری که پشت سر گذاشته است نام و بیشتر از نام آن چهره خندان و مهربان سمیه خیرالهی مامای روستا را خوب به خاطر دارد سمیه خیرالهی همان مامای مهربان و با مسوولیت روستا بود که هر گاه احتمال خطری در مورد زن بارداری را تشخیص می داد حتی روز تعطیل خود را نادیده می گرفت و راهی روستا می شد.

این زن جوان یکی از همان زنان روستا است که بقا و تداوم زندگی مشترک آنها وابسته به آمدن یک کودک در زندگی شان بوده است.

وی می گوید ؛ مامای روستا با مراقبت های به موقع و مهربانی راستینی که برای او صرف می کرد توانست بعد از چندین بار سقط ، صاحب فرزند شود و زندگی مشترک او در محیط بسته و محدود روستا با آمدن آن بچه نجات داده است.

زیور بانوی دیگری است که از همکار سمیه خیرالهی ، سراغ او را می گیرد و در میان اشک هایش روزهایی را به خاطر و بر زبان می آورد که بقول خودش تمام روزش را در خانه ناامیدانه می گذراند و تیر های چوبی سقف خانه کوچک روستایی شان را می شمرد از طرفی بخاطر مشکل ناباروری که داشت از چشم همسایه ها و اطرافیان خود را پنهان می کرد و از سوی دیگر توان و امکان رفت و آمدهای پی در پی به شهر برای درمان و منتظر ماندن بر سر راه خاکی روستا به انتظار آمدن اتومبیلی که او را به شهر برساند را نداشت.

این بانوی جوان ادامه می دهد: با آمدن مامایی به روستایی در نزدیکی روستایشان ، بزرگترین مشکل زندگی او هم حل شد و بعد از ماهها مراقب و تحت نظر بودن ماما ، باردار می شود و خوشایند ترین اتفاق زندگی اش را مدیون حضور و آمدن سمیه خیرالهی می داند.

فاطمه بهاروندی یکی از همکاران سمیه خیرالهی است که می گوید: بسیاری از اهالی روستاهایی که ارائه مراقبت های سلامت آنها را سمیه بر عهده داشته است همه از احساس مسئولیت و فداکاری او در کار و وقتش می گویند بطوریکه یکی از بیمارانش روزی را بخاطر می آورد با اینکه روز تعطیل بوده است ولی مامایش بخاطر وضعیت خاص او آن روز را با طی مسافت طولانی از شهر به روستا می آید.

وی می گوید : زنان روستاهای دور افتاده ای که سمیه خیرالهی بعنوان ماما در کنار آنها بوده است ؛ هنوز باور ندارند ، مامایی که بیشتر از نامش ، مهربانی و لبخند و صبر و حوصله اش در ذهنش آنها حک شده است ، حالا دیگر وجود ندارد . زنان این روستاها ؛ لبخند معصومانه کودکانشان تنها سرمایه زندگی هایشان شده است این خوشبختی خود را مدیون از خودگذشتگی مامای دلسوزی به نام سمیه خیرالهی می دانند که عیار فداکاری او جان شان شیرینش بود که در راه دفاع از سلامت جامعه فدا کرد.

سمیه خیرالهی ؛ یکی از شهدای مدافع سلامت کشور است که نامش بعنوان دومین شهید سلامت لرستان به ثبت رسیده مامایی که بیشتر سال های خدمت خود را در خانه های بهداشت روستایی سپری کرد و اکنون زنان بیشتر روستاهای دور افتاده در لرستان خبر آسمانی شدنش را شنیده اند و با دیدن هر بهورز و مامایی که از شهر راهی روستا می شود بیقرار شنیدن نام مامای دوران سخت و انتظار خود هستند.

در مدت شیوع کرونا در کشور، بسیاری از کادر بهداشت و درمان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند مرداد ماه امسال ، زهرا شیرویه سرپرستار بخش کرونا بیمارستان آیت الله بروجردی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد و نامش بعنوان اولین شهید مدافع سلامت لرستان جاودانه شد و در مهر ماه نیز سمیه خیرالهی ، مامای شاغل در مرکز بهداشت بیرانشهر به علت کرونا دار فانی را وداع گفت و دومین شهید مدافع سلامت لرستان لقب گرفت.

این اتفاق ها مشابه آن در بیشتر شهرهای کشور رخ داده است بیش از پیش این نکته را یادآوری می کند که پرستاران و کارکنان مجموعه بهداشت و درمان ، جان خود را در این مسیر بر کف دست نهاده اند و با صبر و خویشتن داری نشان دادند سلامت مردم همیشه برای آنها اولویت اول است

از ابتدای ورود کرونا به کشور، کادر بهداشت و درمان شهدایی را در مسیر دفاع از سلامت مردم تقدیم کرده است . چندی قبل وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت شهدای سلامت ناجا گفته بود که فقط در یک شهر بزرگ کشور، بین ۱۲ تا ۱۵ پرستار در روز به کرونا مبتلا می شوند که باید قرنطینه شوند و یا باید زیر دستگاه تنفس مصنوعی بروند. این عدد در یک ماه یعنی ۴۵۰ پرستار از دور خدمت خارج می شوند .نباید اجازه داده شود درصدی از جمعیت امنیت سلامت جامعه را مخدوش کند . بیشترین نیازمندی امروز ما برخورد با قانون شکنان و پروتکل شکنان است.ما تا چقدر باید شهید سلامت بدهیم؟!

با شیوع کرونا در کشور و ایثار و از جان گذشتگی مجموعه بهداشت و درمان و در پی آن جان باختن برخی از این مجموعه، واژگان جدیدی همچون شهدای مدافع سلامت به واژگان شهدایی کشور اضافه شد و نیروهای خدماتی، پرستاران، پزشکان و کارکنان مراکز بهداشتی بار اصلی مسئولیت دفاع از سلامت مردم را بر دوش دارند.

تا کنون بسیاری از کادر بهداشت و درمان به کرونا مبتلا شده اند بطوریکه بنا بر گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان تنها در بین پرستاران تا کنون ۵۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده اند .

استان لرستان هم اکنون از نظر شیوع کرونا در وضعیت حاد قرار دارد و تا کنون بیش از ۸۰۰ نفر بر اثر کرونا در این استان جان خود را از دست داده اند . به منظور کنترل این وضعیت محدودیت هایی که از چند هفته قبل اعمال شده به مدت یک هفته دیگر تمدید شده است و سخت گیرایی های بیشتری در خصوص برخورد با افرادی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند اعمال می شود.

در چنین وضعیتی آنچه که بیش از پیش بر آن تاکید می شود همراهی و همکاری مردم در رعایت اصول بهداشتی و بخصوص زدن ماسک و خودداری از حضور در تجمعاتی اعم از عروسی و عزا است

هر چقدر میزان رعایت مردم بیشتر می شود به همان نسبت بار بیماری در بیمارستان و کادر بهداشت و درمان هم کاسته می شود. اتفاقی که با تداوم روند عادی انگاری کرونا و چرخیدن کرونا بر مدار بی تفاوتی اتفاق نخواهد افتاد و تنها نتیجه آن خستگی و ابتلای بیشتر کارکنان مجموعه بهداشت و درمان است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بروجرد می گوید: وضعیت شیوع کرونا در شهرستان بروجرد حاد شده است و قطع زنجیره انتقال این ویروس تنها با همراهی مردم محقق می شود. محدودیت های شدیدتری در این راه اعمال شده است و در صورت تداوم اوضاع فعلی تمدید می شود.

به گفته وی ، باید راهکارهایی برای زمان های بحران در نظر گرفته است ، هر چند در روزهای اول اقدامات خوبی صورت گرفت ولی هم اکنون اگر به بحران برسیم برنامه ای نداریم.

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد نیز می گوید:مردم حاشیه شهر اعتقادی به ماسک ندارند و برای شرایط بحران باید راهکار اندیشیده شود.ناوگان تاکسیرانی می تواند با ۵۰ درصد ظرفیت کار کنند و ناوگان اتوبوسرانی بیشتر نظارت شود و با برگزار کنندگان مراسم عروسی و عزا به شدت برخورد شود.
آنچه که نیاز به یادآوری دارد این است که ؛ چیزیکه بعنوان درصد رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم اعلام می شود هر یک دهم درصد کاهش در میزان آن، برابر یا افزایش تعداد مبتلایان، تعداد افراد بستری شده، افزایش شمار مرگ و میر ناشی از کرونا، پر شدن تخت های بیمارستانی، ابتلای بیشتر کادر بهداشت و درمان و رسیدن به وضعیت بحرانی است.

همیاری مردم در کنترل چرخه بیماری مساله ای جدی است ؛ جدی به اندازه ای که می تواند به قیمت جان خود مردم و تک تک آنهایی تمام شود که وجودشان و حضور شان در بیمارستان ها تامین کننده سلامت همگانی است . همان سپید جامگانی که به حق نام مدافعات سلامت بر آنها داده است و در همین مدت هشت ماه حضور کرونا در کشور مرخصی های آنها لغو است و شبانه روز در مراکز بهداشتی و درمانی تا پای جان در کنار مردم مانده اند.

دور کاری، تعطیلی، مرخصی و حتی استفاده از مزایایی همچون استفاده زمان شیر برای مادران دارای فرزند شیرخوار فعال در بخش های بهداشت و درمان ، لغو شده است و تمام وقت در محل کار خود حاضر شده اند در حالیکه واقع بینانه این است که کرونا از مساله ای صرفا مختص به حوزه بهداشت و درمان نیست و همگان در کنترل سرعت انتشار ویروس مسئولیت اجتماعی دارند تا از خستگی ، ابتلای و جان باختن کادر بهداشت و درمان کاسته شود .

زهرا شیرویه و سمیه خیرالهی ۲ تن از ، ایثارگران و فداکاران مجموعه بهداشت و درمان هستند که نام شان بعنوان شهدای سلامت ثبت شده است . کرونا تلخ است و واقعی به تلخی مرگ همین عزیزان که خانواده هایشان و دوست دارانشان برای همیشه حسرت از دست دادن شان را بر دل دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار