شکوهی خبر داد
تلاش برای ارتقای توان پاسخگویی نظام تعلیم و تربیت به نیازهای نوپدید نسل جدید
تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی از برگزاری نهمین دوره جشنواره کشوری تجارب برتر تربیتی، مشاورهای و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی گفت: منظور از تجارب برتر تربیتی، مشاورهای و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی تدابیرعملیاتی، تعاملات هدفمند و روشهای علمی است که از سوی مربیان، مشاوران و معلمان جهت ایجاد تغییر و تحول مطلوب در متربّیان و در ضمن فرایند یاددهی- یادگیری متربیان در کلاس درس و دیگر فضاهای آموزشی و پرورشی رسمی به کار گرفته میشود.
شکوهی در ادامه، با اشاره به اقدامات انجام شده اخیر در این خصوص گفت: در مهرماه سال ۱۳۹۹ با صدور ابلاغ معاون محترم پرورشی و فرهنگی وزیر برای مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان، این استان به عنوان دبیرخانه راهبری کشوری تعیین شد.
شکوهی ابراز امیدواری کرد با کشف و معرفی تجارب برتر و روشهای کارآ و اثر بخش، زمینه تعالی و رشد همه جانبه آینده سازان این مرز و بوم فراهم شود و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بتواند گامهای بلندتری در جهت ارتقای هویت ایرانی و اسلامی متربیان بردارد و در جهت تربیت شهروندانی مطلوب برای جامعه اسلامی و تمدن اسلامی هدفمندتر تلاش کند.
شکوهی افزود: سند تحول بنیادین آموزشوپرورش با نگاهی فراتر و جامعتر از پیش، معلم را بهعنوان یک مربی که دارای نقش مرجعیت علمی است معرفی میکند و برخورداری از مقبولیت و محبوبیت در نزد متربیان را برای ایفای این نقش ضروری میداند.
شکوهی در ادامه با اشاره به این که اهمیت غایت جریان تربیتی آماده ساختن مترّبی برای تحقق مراتبی از حیات طیبه در همه ابعاد حرکت در مسیر قرب الی ا... است و این امر نیز از طریق تمهید مقدماتِ لازم برای تکوین و تعالی پیوسته هویت ایشان محقق میشود، گفت: به همین منظور لازم به نظر می رسد توانمندسازی مربیان، مشاوران، معلمان و دیگر کارکنان شاغل در مدارس(همچون مدیران و معاونان و ...) با استفاده از روشهای علمی، به صورت هوشمندانه و با دقت و ظرافت همراه با برنامهریزی صحیح انجام پذیرد تا به واقع، دانایی و تواناییهای مورد انتظار نقش آفرینان اصلی و میدانداران عرصه تربیتی کشور ارتقا یابد.
شکوهی گفت: با در نظرگرفتن تحولات بینالمللی فرهنگی و رواج استفاده متربیان از انواع رسانههای الکترونیکی نوین و نقش و تأثیر تعیین کننده و غیر قابل انکار این نوع رسانه ها در فرایند تربیت پذیری متربّیان، کاملاً ضروری به نظر میرسد که با رویکرد بومی( اسلامی- ایرانی) و در راستای ارتقابخشی به دانش و مهارت حرفهای سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش، به طور مستمر، شیوههای تربیتی روزآمد، خلّاقانه و نوآورانه در ساحتهای مختلف مورد نظر سند تحول بنیادین تولید و ارائه شود. این اقدامات، با هدف کمک به ارتقای توان پاسخگویی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور به نیازهای نوپدید نسل جدید انجام میگیرد.
وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری، همدلی و هم افزایی هدفمند و مخلصانه تمامی دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت در سطوح مختلف، مقدمات لازم جهت اجرای مطلوب فرایند برگزاری نهمین جشنواره تجارب برتر تربیتی با رویکرد توسعه و تعمیق این جریان تربیتی، که یکی از برنامههای مصوب اداره کل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی میباشد، فراهم شود.
شکوهی خاطر نشان کرد: در سال گذشته از مجموع ۴۹۵۰ اثر دریافت شده که دبیرخانه آن به استان اردبیل واگذار شده بود ۱۹۵۹نفر مرد و ۲۹۹۳ نفر زن شرکت کردند که از این افراد تعداد ۱۷۲ اثر از مرحله استان به مرحله داوری درسطح کشور راه پیداکردند. پس از داوری ۱۷۲ اثر، توسط سه نفر از داوران در استان اردبیل، ۳۰ اثر حائز بالاترین امتیاز شدند و اسامی و آثار آنها جهت داوری نهایی به ستاد ارسال شد. از مجموع میانگین امتیازات داوران استان اردبیل با داوران ستاد، ۱۵ اثر برگزیده شدند که به ترتیب ۵ نفر اول و ۵ نفر دوم و ۵ نفر سوم شدند که جوایز و تقدیرنامهای با امضای معاون پرورشی و فرهنگی وزیر محترم به آنان تقدیم شد. همچنین مجموعه آثار نفرات برتر در قالب لوح های فشرده وکتاب در اختیار تمامی استانها قرار گرفت.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در پایان خاطر نشان کرد: نهمین دوره جشنواره کشوری تجارب برتر تربیتی، مشاورهای و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی با اهداف زیر برگزار خواهد شد:
- گردآوری یافتههای تجربی و علمی معاونین، مربیان، مشاوران و سایر منابع انسانی مدارس در حوزه تربیتی، مشاورهای و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی و به اشتراکگذاری بخشی از دانش حرفهای و شغلی فرهنگیان سراسرکشور به منظور ارتقای بهرهوری تربیتی نظام آموزش و پرورش
- تثبیت و اعتلای جایگاه علمی و حرفهای عناصر تربیتی شاغل در وزارت آموزش و پرورش و همچنین ترغیب و تشویق فرهنگیان برای ورود بیشتر به عرصههای تربیت پژوهشی تجربی
- شناسایی، معرفی و تقدیر از استعدادهای انسانی برجسته در عرصه امور تربیتی، مشاورهای و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی
- دسترسی به نظرات، دیدگاهها و تجارب علمی فرهنگیان نخبه و کاربست آن در حوزه های آموزشی، پرورشی و فرهنگی
- شناسایی و گسترش هدفمند عملکرد برتر تربیتی و مشاورهای و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در موقعیتها و شرایط متنوع و تلاش در جهت تعمیم این نوع عملکردها در مدارس و دیگر فضاهای رسمی آموزشی و پرورشی(همچون کانونها و اردوگاهها)
- تولید آثار مستند تجربی در زمینه امور تربیتی، مشاورهای و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی و انتشار و به اشتراکگذاری این نوع یافتههای پژوهشی به منظور ارتقای جایگاه علمی نظام تربیت رسمی کشور
- توسعه فضای رقابتی سازنده و ارتقای کیفیت خدمات تربیتی، مشاورهای و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی براساس نظام معیار
- همافزایی میان سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش.
ارسال دیدگاه