در نشست مشترک مدیران کل آموزشوپرورش با روسای ادارات انجمن اولیا و مربیان استانها؛
حاجی میرزایی: برنامههای آموزشی شبکه شاد و تلویزیون یکسان میشود
مشارکت خانه و مدرسه از ارکان مهم رسیدن به اهداف نظام تعلیم و تربیت است/آینده جامعه در خانه و مدرسه شکل میگیرد
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه آینده جامعه در خانه و مدرسه شکل میگیرد، تصریح کرد مشارکت خانه و مدرسه یکی از ارکان مهم دررسیدن اهداف نظام تعلیم و تربیت است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست مشترک مدیران کل آموزشوپرورش با روسای ادارات انجمن اولیا و مربیان استانهای کشورکهبه مناسبت گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که بهصورت ویدئو کنفرانس در دفتر وزیر آموزشوپرورش برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ماه ربیعالاول اظهار کرد: انجمن اولیا و مربیان از سرمایههای نظام تعلیم و تربیت است به داشتن این سرمایه عظیم در آموزشوپرورش به خود میبالیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید بابیان اینکه زمانی که کودکان به دنیا میآیند هیچ علمی ندارند، اشاره کرد: کودکان گوش، چشم قلب برای دیدن، شنیدن و درک کردن دارند و در سنین بالاتر این مدرسه است که تغذیهکننده این ابزارهای کودکان است و همه تمدنها و جوامع از راه تغذیه همین ابزارها شکل میگیرد و رشد مییابد.
وی بابیان اینکه همه اندیشمندان دوره کودکی را یکی از تأثیرگذارترین دورههای زندگی هر انسانی میدانند، گفت: برای داشتن نسلی عزتمند، مستقل، شرافتمند، دیندار و توانمند باید این دوره تأثیرگذار را درک کرد و بیشترین توجه و سرمایهگذاری را بر روی آن انجام داد؛ بنابراین برای رسیدن به این هدف باید بین خانه و مدرسه هماهنگی بیشتری در تربیت کودکان وجود داشته باشد.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه آینده جامعه در خانه و مدرسه شکل میگیرد، تصریح کرد: مشارکت خانه و مدرسه یکی از ارکان مهم دررسیدن اهداف نظام تعلیم و تربیت است.
حاجی میرزایی بابیان اینکه باید تعریف مشخصی از مشارکت خانوادهها و مدرسه در تربیت کودکان ارائه شود، گفت: مشارکت در پرتو توزیع نقشها و مسئولیتها است و برای ارزیابی انجمنهای اولیا و مربیان مدارس باید بررسی کرد تا چه حد توانستهایم مشارکت خانوادهها را در امور مدرسه داشته باشیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اهمیت ارتباط خانه و مدرسه گفت: ارتباط خانواده با مدرسه باید حفظ شود چراکه مدرسه خانه دوم کودکان است و ویژگی یک مدرسه خوب شباهت آن به خانه است و کودکان با حضور در مدرسه باید این احساس را داشته باشد که وارد خانه خودشان میشوند.
وی بابیان اینکه هیچ کاری در هستی مهمتر از تربیت یک انسان نیست، اظهار کرد: همچنین هیچ کاری پیچیدهتر از تربیت انسان نیست و تربیت انسان موضوع وحی، ارسال رسل و انزال کتاب آسمانی بوده است، بنابراین تربیت انسان را باید به افراد کاردان و دارای صلاحیت سپرد.
وی با اشاره به اینکه نباید در تربیت انسانها غفلت کنیم، اظهار کرد: دنیای مدرن تربیت را تفکیک کرد؛ آموزش را به مدرسه سپرد و نقش خانوادهها را در تربیت فرزندان کاهش و بهتدریج حذف کرد، درصورتیکه خانه و مدرسه راه و هدف مشترکی دارند بنابراین نباید مفاهیمی که در مدرسه آموزش داده میشود در خانه و مفاهیمی که در خانه آموزش داده میشود در مدرسه تخریب شود.
وی بابیان اینکه یکی از مشکلات مهم خانوادهها در عدم ارتباطگیری خوب با کودکان خود است، اظهار کرد: پدر و مادر باید به زندگی کودکان معنا دهند و نباید توان معنا دهی از پدر و مادر سلب شود.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در آموزشوپرورش باید شاکله یک انسان بهدرستی شکل بگیرد، اظهار کرد: این موضوع مأموریت مشترک خانه و مدرسه است بنابراین برای همکاری هرچه بیشتر با خانوادهها دررسیدن به این هدف استقبال میکنیم.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه آموزش در سال تحصیلی جاری، آموزش در بحران است، بیان کرد: آموزش در بحران مختصات خاص خودش را دارد، روشهای جدیدی که برای تدریس اجرا میشود، معلمان، دانش آموزان و خانوادهها بامسئولیتهای خودشان در این زیست بوم جدید آشنا شوند. همچنین پژوهشهای جهانی مشخص کرده است ۶۷درصد معلمان برای اولین بار با آموزش مجازی کار می کنند.
وی بابیان اینکه توصیه اول آموزشوپرورش آموزش حضوری است، گفت: دور بودن کودکان از مدرسه با مخاطرات نگرانکنندهای مواجه است به عواطف آنان نسبت به آموزش آسیب میرساند و روند اجتماعی شدن آنها را به دلیل دوری از جامعه همسالان با تأخیر مواجه میکند.
وی با تأکید بر اینکه اینترنت شبکه شاد رایگان است، گفت: شبکه شاد در حال ارتقا و بهروزآوری است و باید از ظرفیتهای شبکه شاد استفاده کنیم اما آموزشهای تلویزیونی در کنار شبکه شاد وجود دارد بهطوریکه برنامهریزی شده است تا برنامههای آموزشی شبکه شاد و تلویزیون یکسان باشد و اگر دانش آموزی ابزار هوشمند یا به اینترنت دسترسی ندارد نباید از آموزش محروم شود.
وی در پایان گفت: هر پیشنهاد اثربخشی که انجمنهای اولیا و مربیان ارائه دهد بررسی خواهد شد و درصورتیکه توان اجرا یا تحول داشته باشد، آن را انجام خواهیم داد.
شایانذکر است؛ پیش از سخنان وزیر آموزشوپرورش ۱۰نفر از نمایندگان خانوادهها به ایراد سخن پرداختند و نظرات خود را در مورد مسائل، مشکلات و افقهای پیش رو به استماع وزیر آموزشوپرورش رساندند.
ارسال دیدگاه