حاجی میرزایی خبر داد:
برنامه ریزی برای تقویت حضور موثر و کارآمد دانش آموزان در المپیادها
کنکور اهداف نظام تعلیم و تربیت را تامین نمیکند/ شبکه شاد یک پاسخ ملی به نیاز ملی است
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش در هفتمین برنامه از سلسه برنامههای گفتگوی هفته که با حضور معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور برگزار شد، با اشاره به اینکه کنکور اهداف نظام تعلیم و تربیت را تامین نمیکند بیان کرد طبق فرمایش مقام معظم رهبری برای تقویت حضور موثر و کارآمد دانش آموزان در المپیادها برنامه ریزی میکنیم.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در هفتمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور، اعضای شورای معاونان و روسای۷۶۰ منطقه در کشور برگزار شد، اظهار کرد: هدف ما از تشکیل این جلسات بررسی مسائل و مشکلات مشترک بین دو دستگاه و دستیابی به تفاهم مشترک برای حل این مسائل است.
حاجی میرزایی افزود: نقطه آغاز علم دیدن، شنیدن و اندیشیدن است و مهمترین جایگاهی که به دانش آموزان در بهتر دیدن، شنیدن و اندیشیدن کمک میکند و این سه ظرفیت را ارتقا می دهد، مدرسه است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کسب علم در افراد از همان ابتداییترین روزهای حیات آغاز میشود، تصریح کرد: کسب علم و دانش در دوره پیش دبستان، ابتدایی و متوسطه دوام پیدا میکند و مهمترین زمان شکل گیری شخصیت دانش آموزان و کسب علم و اندوختن تجربه که بعدها در آینده دانش آموزان نقش تاثیرگذاری دارد، زمانی است که دانش آموزان در مدارس میگذرانند.
وی ادامه داد: ما درصدد پرورش دانش آموزان پرسشگر، پژوهشگر، خلاق و نوآور هستیم که قادر باشند خوب بشنوند و تحلیلگر مسائل باشند و در نهایت خوب سوال کردن را بلد باشند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه آینده کشور در عملکرد امروز آموزش و پرورش خلاصه شده است، گفت: سنگ بنای هر کشور در آموزش و پرورش است و اگر این بنا درست پایه گذاری شده باشد، حتما در آینده جامعهای بهتر با عملکرد و بازدهی بالاتر خواهیم داشت .
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرحهای علمی و پژوهشی در جهت ارتقاء سطح علمی دانش آموزان در مدارس گفت: طرحهایی مانند طرح جابربن حیان، طرح شهاب، جشنواره جوان خوارزمی، مسابقات علمی و پژوهشی که در آموزش و پرورش اجرا میشود و پژوهشسراها، که در دولت تدبیر و امید از ۳۰۰ پژوهش سرا به ۶۶۵ پژوهش سرا افزایش یافته است. با هدف ارتقاء علمی دانش آموزان است. در صدد توسعه فناوریهای نانو، سلولهای بنیادی پزشکی، زیست فناوری، گیاهان دارویی و طب ایرانی هستیم و محصولات ارزشمندی را برای آشنایی دانش آموزان با مفاهیم اولیه این موضوعات تولید کردهایم.
وی حمایت از پژوهشگران و مخترعان را بسیار با اهمیت دانست و گفت: حمایت از دانش آموزان مخترع و پژوهشگر میتواند ضمن ایجاد انگیزه در دانش آموزان به آنها در پیشبرد اهداف و مقاصد علمی کمک کند.
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به شرایط کرونا و آموزش مجازی در سال جدید تحصیلی بیان کرد: شیوع کرونا ما را با وضعیت جدیدی روبرو کرد و مجبور بودیم بسیاری از آموزشها را به فضای مجازی منتقل و در آنجا ادامه دهیم. در زیست بوم جدید روابط بین دانش آموز، معلم، مدرسه و درس تغییر کرد. در این شرایط نقش دانش آموزآن هم تغییر کرده و دیگر تنها به عنوان آموزش بیننده مطرح نیست بلکه در زیست بوم جدید دانش آموزان باید دارای تکاپو، ابتکار و خلاقیت بیشتری نسبت به قبل باشند.
وی ادامه داد: کرونا اگر چه مخاطراتی به همراه داشت ولی به همین نسبت دارای اثرات خوبی هم بود. اگر چه در شرایط کرونا مجبور شدیم برای احترام به نگرانی والدین و خانوادهها به آموزش مجازی رجوع کنیم ولی از آنجایی که مدرسه جایگاه ارتقاء تعاملات اجتماعی و یادگیری مهارتهای اجتماعی دانش آموزان میباشد و این مطلب اثبات شده است، سیاست آموزشی سال تحصیلی جدید را بر آموزش حضوری گذاشتیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش غیرحضوری به برقراری عدالت آموزشی در کشور کمک کرده است، گفت: یکی از مهمترین تغییرات مثبتی که از کرونا در کشور ایجاد شد، فرآیند آموزش غیرحضوری و آموزش در فضای مجازی است. تا قبل از این محتواهای آموزشی سطح اول کشور تنها میتوانست در اختیار تعداد محدودی از دانش آموزان قرار گیرد ولی امروز با راه اندازی شبکه آموزش دانش آموز (شاد)، قادر هستیم محتوای تولید شده را در اختیار تمام دانش آموزان در سراسر کشور قرار دهیم و این به برقراری عدالت آموزشی کمک شایانی است. امروز این امکان را داریم که دانش آموزان در هر نقطه از کشور بتوانند از تدریس بهترین اساتید بهره ببرند بنابراین شبکه شاد توانسته در امر آموزش یکسانی در کشور برقرار کند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه شبکه شاد یک پاسخ ملی و راهبردی به کرونا در بحث آموزشی است، گفت: شبکه شاد در آغاز مسیر است و مطمئنا دارای مشکلاتی است که باید برای حل مشکلات آن تلاش کنیم.خوشبختانه سرعت پیشرفت و ارتقاء شبکه شاد و پوشش دهی دانش آموزان در این شبکه بسیار خوب هست و هر روز شاهد پیشرفت این شبکه هستیم. ما توانستیم برای ساعتی از روز که ترافیک زیاد است کلاسهای درسی دانش آموزان را به گونهای برنامه ریزی کنیم که از بار ترافیکی کاسته شود و دانش آموزان دسترسی بهتری به اینترنت داشته باشند و خوشبختانه اکنون در این قسمت مشکلی نداریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عرصه فعالیتهای شبکه شاد و آموزش در فضای مجازی یکی از عرصههایی است که میتواند زمینه همکاری مجموعه دو دستگاه را توسعه دهد، گفت: بخشهای گستردهای در کشور هستند که در حوزه آپلیکشنها و استارت آپها کار میکنند. در کشور ما عرصه خدمات آموزشی چون حول محور کنکور شکل گرفته عملا اهداف نظام تعلیم و تربیت را حمایت نمیکند و بیشتر مسئله ورود و موفقیت دانش آموزان در کنکور را هدف قرار میدهد در حالیکه تنها هدف نظام تعلیم و تربیت ورود و عبور دانش آموزان از سد کنکور نیست. بلکه باید بتوانیم افرادی فعال، خلاق، با تدبیر و موثر در آینده تربیت کنیم. شبکه شاد میتواند از طریق اعمال استانداردهایی عرضه خدمات آموزشی را در راستای تعلیم و تربیت تقویت کرده و پیش ببرد.
وی گفت: المپیادها مورد تاکید مقام معظم رهبری است و از جمله زمینههای فعالیت و همکاری ما و حوزه علمی و فناوری است و به جدیت در حال برنامهریزی در این مسیر هستیم تا بتوانیم به موفقیتهای بیشتر در این زمینه برسیم.
ارسال دیدگاه