نحوه ارائه خدمات آموزشیتربیتی مدارس در دوره بیماریهای فراگیر
تهران (پانا) - نحوه ارائه خدمات آموزشیتربیتی مدارس در دوره بیماریهای فراگیر در نهصد و هفتاد و هفتمین(977) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید.
با توجه به شرایط خاص ناشی از بیماریهای فراگیر(همچون شیوع بیماریکرونا) و برای جلوگیری از ایجاد وقفه در فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان، خدمات آموزشیتربیتی مدارس در چارچوب سیاستهای مصوب ستاد ملی مقابله با بیماریهایفراگیر و تصمیم مراجع ذیربط در اعلام وضعیت و شرایط استانها و مناطق کشور، در طول سال تحصیلی، با رعایت موارد زیر ارائه میشود:
۱- به منظور ارتقای کیفیت یادگیری مؤثر دانشآموزان، آموزش ترکیبی(استفاده از امکانات آموزش الکترونیکی در فرآیند یادگیری) در تمام شرایط آموزشی کشور مورد تأکید است.
۲- در استانها، مناطق یا نواحی که بر اساس نظر مراجع ذیربط، امکان آموزش حضوری وجود دارد، فعالیتهای آموزشیتربیتی مدارس به شیوه حضوری خواهد بود. در استانها، مناطق یا نواحی که امکان آموزش حضوری در تمام یا بعضی از روزهای هفته وجود ندارد، فعالیتهای آموزشیتربیتی مدارس به تناسب میزان عدم حضور دانشآموزان، به صورت غیرحضوری (آموزش در فضای مجازی) ارائه میشود.
تبصره۱- توجه به ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت و صیانت از تمامیت برنامه درسی بهویژه در آموزشهای غیرحضوری، الزامی است و هیچ یک از دروس نباید از برنامه درسی مدرسه حذف شود یا در حاشیه قرار گیرد. تدریس تمام محتوای کتابهای درسی بر اساس تقویم آموزشی تا پایان سال تحصیلی، الزامی است.
تبصره۲- با توجه به متغیر بودن شرایط مناطق، برنامهریزیها باید از چابکی و انعطاف لازم برای انطباق با شرایط جدید، برخوردار بوده تا امکان ارائه آموزشها حسب شرایط مناطق در هر زمان، بدون توقف وجود داشته باشد.
۳- مدارس دوره دوم متوسطه در روزهای پنجشنبه برای ارائه خدمات آموزشیتربیتی، فعال خواهند بود. مدارس سایر دورههای تحصیلی نیز به تشخیص مدیر مدرسه و با توجه به شرایط کاری، میتوانند در روزهای پنجشنبه باز و فعال باشند.
۴- برای جلوگیری از شکاف آموزشی، برای آن دسته از دانشآموزانی که از شرایط و امکانات لازم آموزش در فضای مجازی محروم هستند، ضمن استفاده از فیلمهای آموزشی و تهیه و توزیع بستههایآموزشی و کمکآموزشی، درسنامههای خودآموز، تمرینات و تکالیف یادگیری، کلاسهای حضوری با جمعیت کم و جلسات رفع اشکال تشکیل میشود.
۵- معلمان و مربیان، مسئول ارائه خدمات آموزشیتربیتی به دانشآموزان در فضای مجازی هستند. انجام وظیفه و ایفای نقش توسط معلمان و مربیان در آموزشهای غیرحضوری جزء فعالیتهای رسمی (اعم از موظف و غیرموظف) آنان محسوب میشود. مجموع ساعات تدریس حضوری و غیرحضوری معلمان و فعالیت مربیان نباید کمتر از ساعات مندرج در ابلاغ آنها باشد.
۶- وزارت آموزش و پرورش موظف است در چارچوب اهداف مصوب دورههای تحصیلی و برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری، محتوای الکترونیکی دروس را با استفاده از ظرفیتهای درون و برون سازمانی، متناسب با ویژگیها، اقتضائات و شرایط مناطق، برای ارائه در شرایط گوناگون، تولید یا تأمین کند.
تبصره- معلمان میتوانند در چارچوب برنامه درسی مصوب و با رعایت سرفصل دروس، محتوای الکترونیکی تهیه و مورد استفاده قرار دهند. مدیران مدارس شرایط لازم را برای تولید محتوای الکترونیکی و تشویق و ترغیب معلمان فراهم آورده و در ارزشیابی سالانه آنان لحاظ کنند.
۷- برای تقویت برنامههای پرورشی و حفظ سلامت جسمی و روانی دانشآموزان، برنامهریزی و ارائه فعالیتهای مهارتمحور، گرامیداشت ایام ا...، مناسبتهای مذهبی، مسابقات فرهنگی و هنری و فعالیتهای تربیتبدنی و آمادگیجسمانی، بازیها و مهارتهای ورزشی برای استفاده دانشآموزان در آموزشهای غیرحضوری، الزامی است.
۸- در تمام دورههای تحصیلی، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانشآموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلیتربیتی فراهم باشد، ارزشیابی دانشآموزان مطابق آییننامههای مربوط و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی، انجام خواهد شد.
۹- در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانشآموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلیتربیتی فراهم نباشد، ارزشیابی دانشآموزان مدارس روزانه در تمام پایههای تحصیلی به استثنای پایههای نهم و دوازدهم، به صورت غیرحضوری و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام میشود.
تبصره- ارزشیابی پیشرفت تحصیلیتربیتی داوطلبان آزاد، دانشآموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران، متقاضیان تغییر رشته، تعیین رشته و جهش تحصیلی در تمام شرایط با رعایت شیوهنامههای بهداشتی به صورت حضوری برگزار میشود.
تبصره۳- نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلیتربیتی دانشآموزان با نیازهای ویژه در دروس غیرنهایی از سوی سازمان آموزش و پرروش استثنایی ابلاغ خواهد شد.
۱۰- آموزش و ارزشیابی دروس شایستگیهای فنی شاخه فنی و حرفهای و استانداردهای مهارت شاخه کاردانش و دروس کارآموزی و کارورزی به صورت تراکمی و حضوری و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی انجام میشود.
۱۱- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانشآموزان و داوطلبان آزاد مدارس ایرانی خارج از کشور، متناسب با شرایط و اقتضائات کشور مربوط، برگزار میشود.
۱۲- اعتراض دانشآموزان به نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلیتربیتی غیرحضوری، در شورای مدرسه بررسی و تصمیمگیری میشود.
۱۳- دورههای آموزشی لازم برای توانمندسازی و ارتقاء سواد رسانهای مدیران، معاونان، معلمان، دانشآموزان و اولیاء آنان برای استفاده از فناوریهای نوین و آگاهی از فرصتها و تهدیدهای آن، پیشبینی و اجرا میشود.
۱۴- نظارت برحسن اجرای این مصوبه و فرآیندهای آموزشیتربیتی مدارس و معلمان، به عهده ادارات کل آموزش و پرورش استانها و ادارات آموزش و پرروش شهرستانها، مناطق و نواحی خواهد بود.
۱۵- شیوهنامه اجرایی این مصوبه، توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ میشود.
ارسال دیدگاه