حسینی خبر داد
کم توانان ذهنی و چند معلولیتی با هوشبهر عادی، میتوانند در مدارس دوره دوم متوسطه حرفهای تحصیل کنند
تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای راهبری سازمان نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در بخشی از این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی استانها و با موضوع ارائه گزارش مدارس متوسطه حرفهای برگزار شد با اشاره به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر اجرای دوره متوسطه حرفهای از سال ۱۳۸۶ اظهار کرد: مهمترین هدف ایجاد این دوره افزایش مهارتهای زندگی، دستیابی به خودکفایی فردی، اجتماعی و اقتصادی و ارتقای انگیزه کار و فعالیت و کسب مهارتهای شغلی دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
وی افزود: دانشآموزان کم توان ذهنی، دانشآموزان چند معلولیتی و سایر دانشآموزان استثنایی با هوشبهر عادی که توانایی بهره مندی از محتوای آموزش عادی را ندارند میتوانند در دوره دوم متوسطه حرفهای مشغول به تحصیل شوند.
معاون وزیر با بیان اینکه ۷ هزار ۵۶ دانشآموز در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم مدارس دوره دوم متوسطه حرفهای مشغول به تحصیل هستند اظهار کرد: یک هزار و ۱۹۳ معلم کار آموزش این دانشآموزان را بر عهده دارند که از این تعداد ۹۳۹ نفر دبیر دانشآموزان کم توان ذهنی، ۲۰ نفر دبیر دانشآموزان چند معلولیتی و ۳۰ نفر نیز دبیر تربیت بدنی هستند.
حسینی با اشاره به اصول حاکم بر محتوای دروس دوره دوم متوسطه حرفهای افزود: ارتباط و تعاملات اجتماعی، خود مراقبتی، استفاده مناسب از منابع اجتماعی، خود هدایتی، استفاده صحیح از زمان، یادگیری مهارتهای حرفهای و یادگیری رفتارهای شغلی از اصول حاکم بر محتوای دروس است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره رشتههای مهارتی دوره دوم متوسطه حرفهای اظهار کرد: رشتههای مهارتی دوره دوم متوسطه حرفهای در گروه های پوشاک، امور زراعی و باغبانی، صنایع چوب، قالی بافی، مدیریت و برنامه ریزی خانواده، تاسیسات، امور اداری، هنر و خدمات و با ۳۲ رشته برای دانشآموزان دوره دوم متوسطه حرفهای دایر است.
وی افزود: ۵۶ عنوان کتاب دانشآموزی، ۹ عنوان کتاب راهنمای معلم، ۱۰ عنوان راهنمای برنامه درسی، ۲۴۶ عنوان شایستگیهای مهارتی، ۸ عنوان کتاب بریل، ۲۵ عنوان درس افزار آموزشی و ۴ کیت آموزشی برای دوره دوم متوسطه حرفهای تاکنون منتشر شده است.
معاون وزیر با اشاره به وضعیت مدارس متوسطه حرفهای گفت: ۳۱ درصد مدارس متوسطه حرفهای مستقل، ۶۸ درصد ضمیمه و یک درصد نیز مجتمع آموزشی هستند و ۵۵ درصد مدارس پسرانه، ۳۸ درصد دخترانه و ۷ درصد نیز مختلط هستند.
وی افزود: ۱۳۸۶ کارگاه در ۴۰۵ مدرسه متوسطه حرفهای فعال است که تجهیزات ۸۴۵ کارگاه در وضعیت مطلوب، ۳۴۱ کارگاه در وضعیت قابل قبول و تجهیزات بقیه کارگاهها نیز وضعیت نامطلوب قرار دارد.
ارسال دیدگاه