معاون سازمان محیط زیست در گفتوگو با پانا تشریح کرد
۲ سناریو برای اجرای سیاست جایگزینی «موتورسیکلتهای برقی» به جای «انژکتوری »
مسعود تجریشی : درخواست موتورسیکلتسازان برای شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری به تصویب نرسید
تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه درخواست موتورسیکلتسازان برای شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری به تصویب نرسید، درباره جایگزینی موتورسیکلتهای برقی با سایر موتورسیکلتها توضیحاتی داد.
مسعود تجریشی در گفتوگو با پانا درباره تولید و شمارهگذاری ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری اظهار کرد: «یکی از کارخانههای موتورسیکلت درخواستی برای تولید و شماره گذاری موتورهای کاربراتوری داشت که مورد تصویب قرار نگرفت. این مساله در کارگروه زیربنایی دولت مطرح شد اما در نهایت مورد تصویب قرار نگرفت و در جلساتی هم که وزرای مربوطه حضور داشتند رد شد و اخیرا نیز مجوزی برای شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری صادر نشد.»
وی خاطرنشان کرد: «هر موتورسیکلت کاربراتوری ۱۵.۵ گرم در کیلومتر آلودگی تولید میکند که ۶ برابر یک خودروی سواری یورو۲ است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره سیاست جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلتهای انژکتوری گفت: « برای این موضوع ۲ ایده مطرح است که یک ایده از سوی شهرداری تهران و از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری میشود و یک ایده هم محیط زیست برای گسترش استفاده از موتورهای برقی مطرح کرد.»
وی با اشاره به افزایش قیمت موتورسیکلتهای برقی گفت: «بعد از تفاوت نرخ ارز، قیمت موتورسیکلتهای برقی بسیار گران شد که ایدهای برای ارزان تمام شدن موتورسیکلت مطرح کردیم تا استقبال بیشتر شود. برای این موضوع موتورسیکلت را به دو قسمت بدنه و باتری تقسیم کردیم و با شهرداری تهران توافق کردیم و شهرداری نیز با وزارت نیرو توافق کرد که بتوانیم بستهای را تهیه کنیم تا شخص بتواند بدنه موتورسیکلت را بخرد اما باتری را از وزارت نیرو یا شهرداری عاریه بگیرد و موقعی که نیاز به شارژ داشت، باتری را تحویل دهد.»
تجریشی افزود: «برای این منظور وزارت نیرو مناطقی را مشخص کرده است که بتواند ایستگاههای شارژ باتری را تهیه کند اما بعید میدانم این طرح به صورت عملیاتی اجرا شود زیرا وقتی از موتورسیکلت استفاده میکنیم اگر ایستگاههای شارژ در مناطق شرقی و غربی باشد مشکلی وجود ندارد اما اگر از شمال به جنوب یا بالعکس باشد به دلیل ارتفاع برای حمل و نقل دچار مشکل میشود.»
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: «معتقدم به جای اینکه بر روی موتورسیکلت به صورت عام متمرکز شویم، باید بر روی حمل و نقل عمومی متمرکز شویم که بهتر جواب میدهد.»
بر اساس ماده ۱۱ آییننامه ماده ۲ قانون هوای پاک، موتورسیکلتسازان کشور باید «در ازای تولید هر دستگاه موتور بنزینی نسبت به اسقاط یک دستگاه موتوسیکلت فرسوده» اقدام کنند. همچنین بر اساس همین قانون، وزارت صنعت را موظف کرده است تا ۱۰ درصد از تولید موتورسیکلتها به موتورسیکلتهای برقی اختصاص دهد.
ارسال دیدگاه