عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

شرط اصلی موفقیت منع تردد موتورهای کاربراتوری در پایتخت

تهران (پانا) - یک عضو شورای شهر تهران معتقد است تا زمانی که شرایط خرید خودرو و موتوربرقی فراهم نشود و ناوگان حمل‌ونقل عمومی تقویت نشود، نمی‌توان قوانین بازدارنده درخصوص منع تردد خودرو و موتورهای کاربراتوری وضع کرد زیرا قوانین روی کاغذ است و قابلیت اجرا پیدا نمی‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۶۲۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
شرط اصلی موفقیت منع تردد موتورهای کاربراتوری در پایتخت

به تازگی سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرده است که تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ابتدای سال آینده با مصوبه هیأت وزیران در ۸ کلان‌شهر ممنوع می‌شود. براساس مصوبه هیأت وزیران و در راستای ماده ۸ قانون هوای پاک از این پس تردد تاکسی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در ۸ کلانشهر، تهران، کرج، شیراز، مشهد، اراک، تبریز و اهواز ممنوع است. براساس این مصوبه تردد کلیه وسایل نقلیه کاربراتوری در نواحی کم انتشار LEZ «طرح کاهش آلودگی هوا» در این کلانشهرها نیز ممنوع اعلام شده است.

اما پلیس موافق این طرح نیست. سردار سید‌کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، در گفت‌وگویی اعلام کرده است که ما در این مورد هم به دولت و هم مشخصاً به سازمان حفاظت محیط زیست نامه نوشتیم و گفتیم که باید ابعاد مختلف این طرح مشخص شود. این در راستای این است که دولت شرایط قانون هوای پاک را ایجاد کند. در حال حاضر ۱۲ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور داریم که نزدیک به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه آن کاربراتوری است، همچنین ۸۵ درصد موتورسواران هم از موتور برای تأمین معیشت خود استفاده می‌کنند و موتور عمده این افراد هم کاربراتوری است. خب اینکه می‌گویند از سال ۱۴۰۱ تردد نکند یعنی چه؟ این موضوع برای ما هم روشن نیست و دولت باید برای ما روشن کند که ممنوعیت تردد یعنی چه؟ یعنی موتورسیکلت را توقیف کنیم و اصطلاحاً آن را بخوابانیم؟ آن را به پارکینگ ببریم؟ جریمه کنیم؟ دقیقاً باید مشخص شود که چکار کنیم؟

هادیانفر با بیان اینکه این مصوبات و پیشنهاداتی که سازمان محیط زیست می‌دهد در این بخش بررسی شده نیست، می‌گوید: ۳۵ درصد سواری‌ها در کشور در سن فرسودگی هستند که سرجمع آن با اتوبوس‌ها عدد بالایی می‌شود. حدود ۶۰ درصد تاکسی‌ها هم دچار مشکلند و در سن فرسودگی قرار دارند. این‌ها هم کاربراتوری هستند. خب اینکه بگویند تردد نکنند یعنی چه؟ مگر در شرایط فعلی می‌شود؟ برای ما ابعاد و جزئیات این موضوع را مشخص نکردند.

محمدآقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص ممنوعیت تردد کاربراتوری‌ها در سطح شهر تهران به پانا گفت: «تا امکانات لازم را برای مردم تهیه نکنیم، نمی‌توانیم آن‌ها را منع کنیم و از زندگی روزمره‌شان بیفتند و نتوانند کارهایشان را انجام بدهند.»

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «باید تسهیلات را فراهم کنیم و اگر می‌گوییم موتورها وارد منطقه مرکزی شهر نشوند، باید تسهیلات خرید موتوربرقی و ماشین برقی را فراهم سازیم و امکانات و وسایل حمل‌ونقل عمومی کامل شود و بعد بتوانیم منع تردد را به شدت انجام دهیم؛ ولی به مرور می‌شود بگوییم این دستگاه‌ها را اضافه کنیم و موتورها برای تردد در مناطق مرکزی شهر اولویت داشته باشند وگرنه این‌ها فقط قوانین روی کاغذ است و قابلیت اجرا پیدا نمی‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار