پیگیری قانون ابطال شده «تعیین سن فرسودگی خودروها» به کجا رسید؟
تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست میگوید از آنجا که قانون تعیین سن فرسودگی خودروها از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شد، این سازمان پیگیر راهکاری برای حل مشکل فرسودگی خودروها است و در این زمینه به معاونت حقوقی ریاست جمهوری نامهای ارسال شده است.
مسعود تجریشی در گفتوگو با پانا درباره تلاشهای سازمان محیط زیست برای خروج خودروهای فرسوده اظهار کرد: «خودروهای فرسوده سهم بالایی در آلودگی هوا دارند و و با توجه به اینکه اکنون ۹۵ درصد مینیبوسها و ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده هستند، سهم خودروهای شخصی نیز ۱۰ درصد است که وجود بندی در قانون برای سن خودرو در کاهش آلودگی هوا بسیار اهمیت دارد. البته برای خروج خودروهای فرسوده راهکارهایی پیشبینی شده بود که یکی از آن راهکارها خروج این خودروها طبق قانون هوای پاک بود که بند مربوط به سن فرسودگی خودروها توسط دیوان عدالت اداری ملغی شد.»
وی گفت: «در آستانه فصل پاییز هستیم و در فصل پاییز و زمستان با پدیده اینورژن یا همان وارونگی دما مواجه می شویم که در بروز آن خودروهای فرسوده نقش بسزایی دارند، آخرین مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شد نشان داد که به ازای هر یک واحد ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون حدود ۱۵ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا افزایش مییابد بنابراین در پاییز و زمستان اگر بخواهیم طرح ترافیک را هم نداشته باشیم، تردد خودروهای شخصی و وارونگی دما موجب میشود با آلودگی بیشتری مواجه شویم.»
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره پیگیریهای این سازمان برای بازگرداندن موضوع خروج خودروهای فرسوده گفت: «همچنان پیگیر این موضوع هستیم و در این زمینه رایزنیهایی انجام دادیم ضمن اینکه نامهای هم به بخش حقوقی ریاست جمهوری ارسال کردیم و با مجلس شورای اسلامی نیز در حال هماهنگی هستیم تا تکلیف این ماده قانونی مشخص شود.»
آییننامه ۸ قانون هوای پاک، مالکان وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین و موتورسیکلت را مکلف کرده است که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند اما چندی پیش این ماده قانونی به دلیل شکایت فردی که بر اساس این آییننامه باید خودروی تویوتا لندکروز ۲۰ ساله خود را اسقاط میکرد، بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان ابطال شد.
ارسال دیدگاه