گفتوگوی صمیمی حسینی با منتخب معلمان آموزش و پرورش استثنایی گلستان؛
سالانه ۱۰ درصد از ورودیهای آموزش و پرورش وارد آموزش و پرورش استثنایی میشود
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سفر یک روزه به استان گلستان در جمع منتخب معلمان، مدیران، دانشآموزان و اولیای آموزش و پرورش استثنایی حاضر شد و به گفتوگو با آنان پرداخت.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانس از شبکه شاد نیز پخش شد با بیان اینکه فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانشآموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش ۷ اصلی است که محور تمام تصمیم گیریها به شمار میرود اظهار کرد: «توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوتهای فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمند سازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت ۷ اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه است و این اصول مبنای توسعه آموزش و پرورش استثنایی است.»
وی افزود: «امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از دورههای تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسانها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه میشود. وقتی از همه انسانها و نقش آنها در توسعه سخن میگوییم دانشآموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل میشود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه ایفا میکنند.»
حسینی با بیان اینکه بر اساس «اصل تفاوتهای فردی» انسانها با یکدیگر متفاوتند اظهار کرد: «آموزش و پرورش با این نگاه باید گروههای مختلف دانشآموزان با نیازهای ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقای تعلیم و تربیت آنها را فراهم کند.»
وی افزود: «بر اساس اصل «تطابق سازی»، معلمین، فضای مدرسه، کتب درسی، والدین، دانشآموزان عادی و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شده و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانشآموزان و مبتنی بر تفاوتهای فردی فراهم شود. رویکرد تلفیقی- فراگیر، تغییر جهتی است که نظام تعلیم و تربیت از سمت رویکرد تفکیکی به سمت رویکرد تلفیقی و ترکیبی مبتنی بر فراگیر سازی باید انجام دهد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح «اصل توانمند سازی» اظهار کرد: «باید شرایط توانمند سازی دانشآموزان با نیازهای ویژه فراهم شود و آنان را به حداکثر ظرفیت رشدشان که هدف اصلی تعیم و تربیت است رساند.»
وی افزود: «بر اساس «اصل توسعه فرصت آفرینی» باید با پیوند نهادهای رسمی، دولتی و عمومی و استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیتهای آنها در زمینههای مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی شرایط را برای پذیرش این دانشآموزان در جامعه فراهم آورد.»
وی تصریح کرد: «بر اساس اصل «تعادل سازی و ایجاد عدالت» و اتکا بر اصول قبلی قادر خواهیم شد همه آحاد جامعه از جمله افراد دارای معلولیت و دانشآموزان با نیازهای ویژه را برای نقش آفرینی تربیت کنیم.»
حسینی در ادامه با بیان برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: «اعتبار ضریب ۱.۲ نیروهای آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری تامین شده است و به زودی به استانها ابلاغ خواهد شد.»
وی افزود: «بر اساس مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی و با امضای وزیر آموزش و پرورش صدور احکام پرسنل استثنایی به ادارات استانها تفویض شده است و نماینده ذیحسابی در این ادارات مستقر خواهد شد. سالانه ۱۰ درصد از ورودیهای وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش استثنایی خواهند شد.»
ارسال دیدگاه