آمادگی استان سمنان برای آغاز سال تحصیلی در شرایط کرونا
تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان سمنان با محوریت پروژه مهر و بازگشایی مدارس برگزار شد.
سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه هدف از این سفر استفاده از تجربیات تازه استان ها در بازگشایی مدارس است افزود: «فعالیت با کیفیت فقط با برنامه ریزی امکان پذیر است و شناسایی وضع موجود، ترسیم وضع مطلوب و ترسیم مکانیزم های حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب ارکان هر نظام برنامه ریزی است.»
حسینی با بیان اینکه نظام برنامه ریزی در شرایط کرونا ویژگی های خاص خود را دارد اظهار کرد: «دولت و آموزش و پرورش به عصر کرونا پرتاپ شدند و در شرایط فعلی محور تمام برنامه ریزی ها باید با رویکرد تعادل بخشی به سلامت باشد.»
وی افزود: «آموزش و پرورش سریعترین واکنش را در عصر کرونا نشان داد و آموزش های تلویزیونی، فعالیت معلمان در فضای مجازی و راه اندازی شبکه شاد به عنوان بزرگترین پلتفرم آموزشی کشور از جمله فعالیت های آموزش و پرورش در عصر کرونا بود.»
حسینی با بیان اینکه در سال جدید تحصیلی باید نظام برنامه ریزی، پسا برنامه ریزی مبنای عمل قرار گیرد گفت: «در این روش ارزیابی پیشینی از کار پسینی انجام میشود. این روش با دو رویکرد برنامهریزی فرض بنیاد و ادامه داشتن شرایط آموزش در هر شرایطی و داشتن سناریو برای آن شرایط و رویکرد تکنیک پابرجا با تاکید بر عدم تعطیلی هیچ ماموریتی از مأموریت های آموزش و پرورش انجام میشود. باید برای حالت های قرمز، زرد و سفید برنامه ریزی کامل انجام شود و برای تغییر شرایط سریع از هر یک حالت ها آمادگی کامل داشته باشیم.»
حسینی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت نظامی پروسه ای و زمان بر است اظهار کرد: «آماده سازی همکاران برای تغییر شرایط در هر یک از حالات یکی از وظایف ادارت کل استان ها است. آموزش های خانواده محور و مشارکت خانواده ها در آموزش، آموزش فناوری های نوین به همکاران، اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات و هوشمند سازی مدارس از حمله اقداماتی است که باید مد نظر استان ها قرار گیرد.»
وی با اشاره به گزارش ارائه شده استان سمنان برای بازگشایی مدارس گفت: «استان سمنان برای بازگشایی مدارس آمادگی کامل دارد و ۸۷ درصد اقدامات لازم برای بازگشایی مدارس در این استان انجام شده است.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با اشاره به کمبود ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور گفت: «بر اساس آمایش سرزمینی ۴ مدرسه استثنایی در استان سمنان مورد نیاز است که در صورت تامین زمین ، اعتبارات آن با مشارکت خیرین تامین خواهد شد. در سال جاری با استفاده از ظرفیت شیفت مخالف در ۳۵۰ مدرسه استثنایی کشور باشگاه بازنشستگان راه اندازی خواهد شد که ۵ باشگاه متعلق به استان سمنان است.»
حسینی با بیان اینکه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی باید دائمی باشد اظهار کرد: «ایجاد یک پایگاه دائمی سنجش در استان سمنان و تجهیز اتاق آکوستیک آن در سال جاری از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای استان سمنان است»
معاون وزیر با اشاره به وجود ۱۶ مرکز اختلالات یادگیری در سمنان افزود: «با راه اندازی یک مرکز دیگر در سال جاری نیاز استان سمنان به مراکز اختلالات یادگیری مرتفع خواهد شد. ۶ سالن ورزشی درون مدرسه ای دویست متری ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز در سال جاری از طریق مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس ساخته خواهد شد.»
حسینی با تشریح برنامه ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی اظهار کرد: «در سال جاری ۱۰ مرکز رفاهی، آموزشی و خدماتی ویژه ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی در کشور راه اندازی خواهد شد.»
وی افزود: «آموزش زبان اشاره به ۱۱۰ نفر و خط بریل به ۳۰ نقر، راه اندازی یک پایگاه جامع آموزش مجازی، مناسب سازی یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا، تامین ۲۶۷ گوشی ویژه دانش آموزان استثنایی استان سمنان با مشارکت خیرین و افزایش ۸ درصدی پوشش پیش دبستانی در استثنایی از جمله برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری برای استان سمنان است.»
ارسال دیدگاه