مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از اظهارات جنجالی «فتاح» تا ختم رسیدگی به پرونده «طبری»

تهران (پانا) - افزایش آمار کرونا در ایران، تمدید محدودیت‌های کرونایی تهران، تغییر چندباره زمان برگزاری کنکور 99، ساخت نخستین واکسن کرونا توسط روسیه، واکنش‌ها به اظهارات پرویز فتاح، ختم رسیدگی به پرونده «اکبر طبری» و دستگیری چند جاسوس در دستگاه‌های دولتی از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۱۵۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
از اظهارات جنجالی «فتاح» تا ختم رسیدگی به پرونده «طبری»

در این هفته از مردادماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آخرین آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون ۳۳۳ هزار و ۶۹۹ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۹۸۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۲۹۰ هزار و ۲۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. این در حالی است که همچنان طی هفته‌های گذشته 26 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار بیماری قرار دارند.

جدیدترین علایم کرونا

ویروس کرونا از ابتدای شیوع تاکنون علایم مختلفی داشته است و علایم اصلی بیماری همان علایم اولیه تب و لرز، تنگی نفس و ضعف بدنی است و اکنون نیز به گفته دکتر آرمین وزیریان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی «سکسکه» و «ورم پلک» اخیرا در برخی از افراد مشاهده شده است و این موارد علائم شایعی نیستند و هیچ کدام از آن ها به صورت تک علامت بروز نکرده است اما علایمی همچون درد پهلو، وجود خون در ادرار (هماچوری) و تکرر ادرار در مبتلایان به کووید۱۹، در کنار علائم اصلی این بیماری بروز کرده است.

تمدید محدودیت‌های کرونایی تهران

در پی شیوع گسترده‌تر بیماری کرونا در کشور و قرار گرفتن پایتخت در وضع قرمز، محدودیت‌های کرونایی به شهر تهران بازگشته بود که بنا به گفته علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با توجه به شرایط خاص و استمرار وضعیت قرمز در تهران محدودیت‌ها تا پایان مردادماه تمدید شد.

ابتلای 20 تا ۲۵ درصد مردم به کرونا

مطالعاتی که توسط معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در شهرهای مختلف و به خصوص شهرهای بزرگ انجام شد، نشان می‌دهد حدود ۱۸.۵ درصد جمعیت عمومی در اوایل اردیبهشت ماه سرم مثبت برای کووید-۱۹ بودند و امروز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور آلودگی به کرونا را تجربه کرده‌اند.

تغییر چندباره زمان برگزاری کنکور 99

پس از همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و در راستای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، زمان برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش چندین بار به تعویق افتاد. در نهایت قرار شد این آزمون‌ها با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی در مردادماه برگزار شود. در هفته‌ای که سپری شد به دنبال بررسی موضوع برگزار شدن یا برگزار نشدن کنکور سراسری سال 99 در مجلس شورای اسلامی قرار شد این آزمون در موعد مقرر برگزار شود. به این ترتیب و بر اساس برنامه ریزی قبلی، کنکور سراسری طی چهار روز و از پنج‌شنبه ۳۰ مرداد، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور برگزار می‌شود. اما پس از بررسی این موضوع وزیر بهداشت از تعویق زمان برگزاری کنکور خبر داد و در نهایت قرار شد که تصمیم نهایی در ستاد ملی کرونا اتخاذ شود. البته ستاد کرونا پیشنهاد تعویق برگزاری کنکور سراسری را تصویب نکرد و بر این اساس کنکور در موعد مقرر قبلی و بدون تغییر برگزار می شود.

ساخت نخستین واکسن کرونا توسط روسیه

در هفته‌ای که سپری شد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه از ثبت نخستین واکسن کرونا از سوی این کشور خبر داد تا روسیه بدل به نخستین کشوری شود که واکسن کرونا را به ثبت رسانده است. این خبر با واکنش سازمان بهداشت جهانی روبرو شد و این سازمان از بررسی روند تایید واکسن روس کرونا با مقامات بهداشتی روسیه خبر داد.

کشف جسد «سها رضانژاد»

سها رضانژاد دختر ۲۷ ساله ای که ۲۰ تیر امسال با یک گروه ۲۵ نفره از طریق توری در تهران به سمت کُردکوی و ارتفاعات جهان‌نما در استان گلستان رفته بود در این سفر ناپدید شد. پس از نزدیک به دو هفته جستجو، نیروهای امدادی از یافتن دختر ۲۷ ساله کوهنورد ناامید شدند و عملیات جستجو پایان یافت و عملیات جستجو به نتیجه نرسید تا در هفته‌ای که سپری شد هادی هاشمیان، رئیس‌ کل دادگستری استان گلستان از کشف جسد یک زن در مناطق صعب‌العبور کوهستانی شهرستان کردکوی خبر داد. همچنین کاوه راد، وکیل سها رضانژاد در توییتی نوشت: شواهد و قرائن از جمله صندل قرمز نشان می‌دهد که پیکر با احتمال بسیار بالا متعلق به سها رضانژاد است.

واکنش‌ها به اظهارات فتاح

در هفته‌ای که سپری شد، سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان با تشریح عملکرد بنیاد مستضعفان، از بازپس گیری املاک این بنیاد از برخی شخصیت‌ها و سازمان‌ها خبر داد. ساخت حمام و جکوزی در کاخ مرمر، ملک در اختیار حداد عادل200میلیارد تومان است و باید اجاره روز را بپردازد، بازپس‌‌گیری ملک در اختیار مرکز مطالعات زنان و دریافت ۵ میلیارد تومان از سوی معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی، بازگرداندن ملک در اختیار از سوی محمد خاتمی، بازنگرداندن ملک ولنجک به بیت‌المال از سوی احمدی نژاد، سپاه ملک 200 میلیاردی در جماران را پس نمی‌دهد، ۹۲ هزار سند از املاک غصب شده توسط رضاشاه به صاحبانش برگشت بخشی از اظهارات پرویز فتاح بود که با واکنش مسئولان مواجه شد.

در پاسخ به اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان، شهیندخت مولاوردی روز یکشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید در روایت‌های‌تان بیش از پیش دقیق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود گر حکم‌ شود که مست گیرند.» دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان خطاب به فتاح افزود: «منتظر جوابیه مستند و مستدل هیات مدیره موسسه بمانید.» مولاوردی ادامه داد: «این موسسه که کاملا غیرانتفاعی است، هیچگونه نفع و ما به ازای مالی برای اعضای هیات امنا و مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی‌شود. هیات امنای آن هم که اخیرا به عنوان عضو آن (از ۱۲عضو) انتخاب شده‌ام فقط سالی یکی دو بار جلسه دارد، به عبارتی امروز هست و فردا نیست!» همچنین معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در واکنش به اظهارات فتاح، امروز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند. صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یانفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ با نظر امام (ره) ئبه موسسه مطالعات زنان داده شد که مامسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ دهد.»

بهره‌برداری از 53 پروژه احیای دریاچه ارومیه تا دی ماه سال جاری

احیای دریاچه ارومیه یکی از اولویت‌های دولت یازدهم و دوازدهم بوده است که پس از تشکیل دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و برای این منظور ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکل شد. حالا مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از بهره‌برداری 53 پروژه مربوط به احیای دریاچه ارومیه تا دی ماه سال جاری خبر داد و گفت برخی پروژه‌های بزرگی هستند از جمله طرح انتقال آب به دریاچه که قرار است حدود 600 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه انتقال دهد و کار بسیار بزرگی است و در تاریخ کشور بعد از انقلاب، پروژه‌ای نیست که در طول کمتر از 8 سال 36 کیلومتر به بهره‌برداری برسد.

ختم رسیدگی به پرونده «اکبر طبری»

اکبر طبری معاون اجرایی وقت حوزه ریاست قوه قضاییه است که تشکیل شبکه چند نفری ارتشا از اتهامات او است. در پرونده حاضر متهم ردیف اول فردی که به محاکمه کشیده شده شخصی است که در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضاییه علیرغم این که رابطه استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است. در هفته‌ای که سپری شد مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که آخرین دفاعیات متهمین و موارد مطروحه در دادگاه اخذ شد و ختم رسیدگی به این پرونده اعلام شد تا در زمان قانون حکم متهمان صادر شود. متهم طبری در آخرین دفاعیات خود گفت: من تمام ۱۶ اتهامی که در کیفرخواست آمده است را رد می‌کنم. آخرین دفاع را وکیلم انجام می‌دهد، چون من حقوقی نیستم و از مسائل حقوقی چیزی نمی‌دانم.

دستگیری چند جاسوس در دستگاه‌های دولتی

در هفته‌ای که سپری شد یکی دیگر از نشست‌های سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. توضیح درباره پرونده سرمربی سابق تیم ملی، توضیح درباره پرونده پتروشیمی و متهمان متواری این پرونده، توضیح ورود قوه قضاییه به موضوع جنگل هیرکانی، توضیح درباره پرونده اکبر طبری، دستگیری چند جاسوس در دستگاه‌های دولتی، پیگیری اتهامات مدیران هفت تپه، توضیح درباره ادعای میرسلیم علیه قالیباف و توضیح درباره متهمان محیط زیستی از موارد مطرح شده از زبان غلامحسین اسماعیلی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار