سیاستهای آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای راهبری سازمان آموزش وپرورش استثنایی که با حضور اعضای شورای راهبری و ارتباط ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی استانها برگزار شد به تشریح ویژگیهای مدرسه صالح و مدرسه مانا پرداخت و گامهای اصلی فرآیند ارتقای بهبود مدیریت آموزشگاهی را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش و کیلد واژه ساعت اظهار کرد: «ساعت مخفف ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه مدارس، تمرکززدایی و توسعه مشارکتها است و این موضوعات باید به صورت جدی در آموزش و پرورش به آنها پرداخته شود. خود ساعت نیز نشانگر حرکت رو به جلو، مدیریت زمان، ادارک مشترک، شفافیت، هماهنگی اجزا، دقت، همراه بودن و قابل برنامه ریزی بودن است.»
معاون وزیر به تشریح چرایی بحث ارتقای مدیریت آموزشگاهی پرداخت و افزود: «از منظر نظری و راهبردی ۴۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبتنی بر رهبری و مدیریت، ۲۰ درصد منابع انسانی و ۶ درصد منابع مالی است و در واقع ۶۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبانی بر مدیریت، رهبری و منابع انسانی است.»
وی افزود: «بر مبنای آموزههای راهبردی سند تحول بنیادین، سیاستهای مدیریتی و اجرایی وزیر، تجارب علمی داخلی و بین المللی و نظریات علمی و پژوهشی پیرامون ارتقای تعلیم و تربیت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی از جمله نکاتی است که باید با جدیت به آن پرداخته شود. نهاد تحول آموزش و پرورش، سازمان تحول مدرسه، واحد تحول کلاس درس و عامل و کارگزار تحول معلمان و راهبران آموزشی هستند.»
معاون وزیر در ادامه به ویژگیهای مدرسه از منظر سند تحول بنیادین پرداخت و افزود: «مدرسه در سند تحول بنیادین برخوردار از قدرت برنامه ریزی و تصمیم گیری، یادگیرنده و کمال جو، خود ارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی، مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت جو، بهره مند از ظرفیت عوامل سهیم و موثر در فرایند تعلیم و تربیت و دارای تعامل اثربخش با نهادهای محلی است.»
حسینی در ادامه به تشریح مدرسه صالح از منظر سند تحول بنیادین پرداخت و اظهار کرد: «مدرسه صالح مدرسهای است که تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی برای دانشآموزان در روابط و مناسبات با خالق، خود ، دیگران و خلقت، دارای ظرفیت پذیرش تفاوتهای فردی، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری، برخوردار از قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی در حوزههای عملیاتی در چارچوب سیاستهای محلی، منطقه ای و ملی، نقطه اتکای دولت و ملت در رشد تعالی و پیشرفت کشور و نقش آفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی، مسئولانه و اختیاری فرایند زندگی فردی و اجتماعی دانشآموزان است.»
وی افزود: «مدرسه صالح مدرسه است که یادگیرنده، کمال جو، خواستار تعالی مستمر فرصتهای تربیتی، خودارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی، تامین کننده محیط اخلاقی، علمی، امن، سالم با نشاط، مهرورز و برخوردار از هویت جمعی و نقدپذیر و مشارکت جو است.»
وی گفت: «مدرسه صالح برخوردار از معلمان دارای فضایل اخلاقی و شایستگیهای حرفهای است، این مدرسه متکی بر ارکان تعلیم و تربیت و بهره مند از مشارکت ذینفعان با تاکید بر معلمان، دانشآموزان و خانواده است و دارای ظرفیت تصمیم سازی برای نظام تعلیم تربیت رسمی و عمومی است.»
وی تصریح کرد: «مدرسه صالح بهره مند از فناوریهای نوین آموزشی در سطح معیار است، دارای پیوند موثر با موضوعات و مسائل جامعه در مقیاس محلی، منطقهای و ملی است و دارای تعامل اثر بخش با مساجد، نهادها، مراکز مدهبی و کانونهای محلی و ارتباط مستمر و موثر با عالمان دینی، صاحبنظران و متخصصان است.»
معاون وزیر با بیان اینکه مدرسه استاندارد و کیفی مدرسه ایست که مانا باشد افزود: «در مدرسه مانا مدیر مدرسه راهبر آموزشی است که با اقتدار و نفوذ میتواند مدیریت کند و مدرسه مانا مبتنی بر برنامه ریزی بجای برنامه روزی است. مدرسه مانا مبتنی بر دانش بجای اطلاعات است، این مدرسه مدرسه پژوهنده و مدرسه زندگی است.»
حسینی با تشریح سیاستهای آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی اظهار کرد: «تشکیل کمیته بهبود و ارتقای مدیریت آموزشگاهی با ترکیب نیروهای صاحب نظر دانشگاهی، مدیران ستادی و مدیران آموزشگاهها و نیز نمایندگان معلمان و دانشآموزان اولین گام در ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.»
وی افزود: «توانمند سازی مدیران آموزشگاهی، ارزیابی، نظارت و انتصاب مدیران آموزشگاهی، جلب مشارکت مدیران مدارس و کیفیت بخشی به مدارس در بعد آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی و توانبخشی از جمله حیطه های فعالیت کمیته بهبود و ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.»
وی گفت: «ذیل این کمیته چهار کارگروه توانمند سازی و کیفیت بخشی مدیران آموزشگاهی در بعد آموزشی و توان بخشی، کارگروه توانمند سازی و کیفیت بخشی مدیران آموزشگاهی در بعد سنجش تشخیص تربیت بدنی و پرورشی، کارگروه ارزیابی و نظارت برانتصاب مدیران آموزشگاهی و کارگروه مشارکت مدیران آموزشگاهی تشکیل خواهد شد.»
حسینی با بیان اینکه کمیته بهبود و ارتقای مدیریت آموزشگاهی باید ۶ اقدام اساسی را در دستور کار خود قرار دهد افزود: «در گام اول باید این کمیته با مطالعات بین المللی، ملی و اسناد فرا دستی شاخصهای مدرسه کیفی را استخراج و این شاخص ها در ۵ بعد عمومی، آموزش و پرورش، پژوهش، تربیت بدنی و سلامت و توان بخشی تدوین و تصویب کند.»
وی افزود: «تدوین شاخصهای مدیران کیفی، ارزیابی و سنجش مدیران بر اساس این شاخصها، تغییر یا تثبیت مدیران آموزشگاهی، تدوین راهکارهای مشارکتی مدیران و ارائه این برنامهها به مدارس گامهای بعدی کمیته بهبود و ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.»
حسینی یکی از راههای تحقق اهداف کارگروههای ارتقای مدیریت آموزشگاهی را تشکیل شبکه ارتباطی مدیران دانست و افزود: «استانهای کشور به چهار قطب تقسیم بندی شده و با نظارت دو معاون سازمان، مدیر کل پشتیبانی و رئیس حوزه ریاست سازمان، هر قطب، مدیریت یکی از کارگروه های چهارگانه را بر عهده خواهند گرفت.»
معاون وزیر با بیان برخی پیشنهادات در راستای ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی اظهار کرد: «۲۰۰مدرسه استثنایی مجری طرح تعالی مدیریت هستند و با استفاده از مدل اجرای طرح ملی تعالی مدیریت تمامی مدارس استثنایی تحت پوشش طرح ارتقای مدیریت آموزشگاهی قرار خواهند گرفت.»
وی افزود: «اجرای طرح نظارت همتا، اجرای طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه، طرح مستند سازی تجارب برتر مدیران، تشکیل بانک اطلاعات مدیران توانمند جوان و زن، طرح راهنمای بالینی مدیران، طرح گنجینه مدیریتی، ساخت کلیپهای آموزشی از تجارب برتر مدیران آموزشگاهی، برگزاری هفته مدیریت آموزشگاهی در شهریورماه، انتشار نشریه الکترونیکی و کاغذی ارتقاء مدیریت آموزشگاهی و تدوین برنامه آموزش ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی از جمله پیشنهادات در راستای ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی است.»
ارسال دیدگاه