حسینی: ساخت مدارس الگویی، مبتنی بر نیازهای ویژه دانشآموزان استثنایی، ضرورتی انکار ناپذیر است
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساخت مدارس الگویی را مبتنی بر نیازهای ویژه دانشآموزان استثنایی ضرورتی انکار ناپذیر دانست.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی با بیان اینکه فصل دوم قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب ۲۰/۱۲/۹۶ مجلس شورای اسلامی در خصوص مناسب سازی، دسترسی پذیری و تردد و تحرک است اظهار کرد: «بر اساس این اصل تمامی نهادها مکلف به انجام مناسب سازی و دسترسی پذیری هستند. سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این خصوص طراحی و تامین تجهیزات، کتب درسی، کتب صوتی و بریل، طراحی استاندارد برای کلاس و کارگاه، ساختار آموزشی و خصوصا ضوابط و معیارهای طراحی فضاهای آموزشی و مدارس اتیسم و پذیرا را در دستور کار دارد و بسته تحولی مدرسه انطباقی با همین رویکرد طراحی شده است.»
معاون وزیر با بیان اینکه زیر نظام فضا و تجهیزات اولین زیر نظامی از سند تحول بنیادین است که به تصویب رسیده و از ۱۳۱ راهکار سند تحول بنیادین ۹ راهکار آن در قالب ۳۳ برنامه به این زیر نظام مربوط میشود افزود: «این زیر نظام به این دلیلی از اهمیت برخوردار است که کتاب و مدرسه دو موضوعی است که اجباراً در اختیار دانشآموزان قرار دارد و کتاب را دانشآموز باید بخواند، معلم درس بدهد، آزمون گرفته شود و موفقیت دانشآموزان بر اساس آن ارزیابی شود.»
وی افزود: «مدرسه نیز مکانی است که دانشآموز باید در آن وارد شود، در آن محیط درس بخواند و بنابراین همچنان که در تدوین کتاب باید دقت بسیار کرد در ساخت محیط مدرسه که دست کم از دو ویژگی هویت ایرانی- اسلامی در معماری و فراهم ساختن تعلیم و تربیت تمام ساحتی باید برخوردار باشد باید اقدام ویژه صورت گیرد.»
حسینی گفت: «علاوه بر ساخت مدارس تمام ساحتی و دارای معماری با هویت ایرانی - اسلامی توجه به مناسب سازی تجهیزات آموزشی و پرورشی، توانبخشی و تربیت بدنی حائز اهمیت است که هنوز با استانداردهای لازم در این جهت فاصله داریم.»
وی با بیان اینکه وجه به هوشمندسازی مدارس و استفاده از فن آوریهای نوین باید مورد توجه جدی قرار گیرد اظهار کرد: «نکته مهم و اساسی اینکه این مناسب سازیهای تجهیزاتی و فناورانه باید با تاکید بر سن، جنس، مقطع، دوره و نیز بوم مورد عنایت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس قرار گیرد.»
معاون وزیر با بیان اینکه ما باید پذیریم زیر نظام های سند تحول بنیادین گرچه ممکن است یک مسئول مستقل داشته باشد اما با سایر زیر نظامها، معاونتها و بخشهای درون و برون سازمانی در رابطهاند گفت: «رابطه فضا و تجهیزات با نظام برنامه درسی ملی و تعلیم و تربیت باید کاملا معین و مشخص باشد، رابطه فضا و تجهیزات با شاداب سازی محیطی، محرم سازی، تنوع بخشی به محیط و موقعیتهای متنوع یادگیری و توجه و تمرکز بر ایجاد کلاسهای موضوعی از نکات قابل تامل و توجه است.»
معاون وزیر با تاکید بر اینکه به شدت نیازمند آن هستیم که در ساخت مدارس بر هویت بخشی که یکی از نکات برجسته سند تحول بنیادین است تاکید کنیم اظهار کرد: «هویت بخشی به دانشآموزان از طریق معلم، محتوا و برنامههای متنوع امکان تحقق دارد و فضای مدرسه، کالبد یا مورفولوژی آموزشگاه نیز در هویت بخشی نقش اساسی ایفا میکند لذا در ساخت مدارس توجه به هویت ایرانی - اسلامی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.»
حسینی با بیان اینکه همه ما میدانیم یکی از ساحتهای مهم سند تحول بنیادین ساحت تربیت بدنی و سلامت است افزود: «همچنین آگاهیم که به شدت دچار کمبود سرانههای ورزشی هستیم، نیز بر این باوریم که فقر حرکتی یکی از مشکلات عمده دانشآموزان به ویژه دانشآموزان دختر است لذا خصوصا برای دانشآموزان ابتدایی به ویژه دوره اول ابتدایی خصوصا دختران و خاصه دانشآموزان با نیازهای ویژه نیاز به ساخت سالنهای ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسهای است که هم در فضاهای موجود مدارس و هم مدارس جدید التاسیس میتواند مورد توجه قرار گیرد.»
وی با بیان اینکه در حوزه فضاهای آموزشی ما از نوعی بی سازمانی و شلختگی رنج میبریم اظهار کرد: «بسیاری از فضاهای مدارس کوچک کارکرد تربیتی ندارند، بسیاری از مدارس باید تغییر جنسیتی و یا تغییر دورهای و مقطعی دهند، چه بسیار مدارسی که در مناطق تراکم یافته و مازاد قرار گرفته و در منطقهای دیگر به شدت مورد نیاز هستند.»
وی تصریح کرد: «برای ساماندهی این اوضاع باید به شکل جدی به ساماندهی مدارس به ویژه مدارس کوچک توجه کرد و ادبیات ساماندهی مدارس در کنار اصلاح ساماندهی نیروی انسانی به شدت نیازمند به ترویج هم در بعد برنامه ریزی عملیاتی و هم در بعد گفتمان سازی است.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه عمیقا در حوزه همه زیر نظامها و از جمله زیر نظام فضا و تجهیزات نیازمند به شاخص سازی هستیم اظهار کرد: «این شاخصها باید بتواند به عنوان معیار میزان عملکرد و اثر بخشی فعالیتها و برنامههای را ارزیابی کند و این موضوعی است که جای آن خالی به نظر میرسد.»
حسینی با بیان اینکه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در سالیان اخیر در برخی حوزهها موفق عمل کرده است افزود: «تمرکز و برنامه ریزی برای ساخت مدارس بزرگ و مجتمعهای آموزشی، توجه به برنامه مدیریت سبز در مدارس که باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی میشود، طراحی و تلاش در جهت استقرار نظام مکان یابی پهنه مدارس در افق ۵۰ ساله و مناسب سازی فضا و تجهیزات مدارس به عنوان مثال فقط در سال جاری ، ۶۴ آموزشگاه استثنایی مناسب سازی شده و به شکل الگویی برای سایر مدارس شکل خواهند گرفت از جمله موفقیتهای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است.»
وی افزود: «همت در تامین اعتبار برای سازمان در سه بخش اعتبارات کلی، استانی و خیرین، اجرای طرح آجر به آجر به گسترش جذب خیرین و به ویژه سرمایههای خرد در امر مدرسه سازی کمک شایانی خواهد کرد و توجه و تمرکز بر مدیریت تعمیر و نگهداری فضا و تجهیزات مدارس که مشکل عمومی و مزمن مدارس کشور بودهاند از دیگر فعالیتهای ارزنده سازمان نوسازی مدارس است.»
وی گفت: «رویکرد صنعتی سازی برای آماده سازی مدارس، به ویژه در نقاطی که ساخت مدارس از حیث زمانی باید با سرعت به انجام برسد، حرکت در جهت مدارس ایمن که در سالیان اخیر توفیقات بسیار خوبی را موجب شده است، چابک سازی سازمانی و جوان گرایی مدیریتی در سطوح استانها که حرکت مدرسه سازی را شتاب بخشیده است و جمع آوری مدارس خشتی و گلی و بخاریهای نفتی که موفقیت در خوری برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس به شمار میآید از دیگر فعالیتهای خوب این سازمان نوسازی است.»
معاون وزیر با بیان اینکه جا دارد از سازمان نوسازی و تجهیز مدارس تشکر ویژه در حوزه استثنایی داشت اظهار کرد: «تعهد ساخت ۱۵ سالن ورزشی ، ۳۲۰ سالن ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسهای، در اولویت قرار دادن ۱۴۰ پروژه نیمه تمام، تسریع در جهت ساخت ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز استثنایی در سطح کشور که تا کنون ۷۲ مدرسه کلنگ زنی شدهاند، راهاندازی ۳۲ اتاق آکوستیک برای سنجش هوش تخصصی، جهش تحصیلی و شنوایی سنجی و مناسب سازی ۶۴ مدرسه الگوئی در سطح ۳۲ استان برای سال ۹۹ از جمله همکاریهای خوب سازمان نوسازی مدارس با سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.»
ارسال دیدگاه