در گفت‌وگوی پانا با عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور مطرح شد:

‌ وابستگی ۲۰ درصدی قطعات خودرو به واردات

نجفی سهی: اگر عزم جدی وجود داشته باشد امکان داخلی سازی تمامی قطعات خودرو در کشور وجود دارد

تهران ( پانا) - عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور می‌گوید در صنعت قطعه‌‌سازی قطعاتی که توان تولید آن را در کشور وجود ندارد به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد. در خودروهای قدیمی حدود ۸۰ درصد قطعات در داخل کشور تولید می‌شد در خودروهای داخلی تکنولوژی تولید افزایش یافته است و اگر عزم جدی وجود داشته باشد امکان داخلی سازی آنها وجود دارد.

کد مطلب: ۱۱۱۱۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
‌ وابستگی  20 درصدی قطعات خودرو به واردات

محمود نجفی سهی، عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در گفت‌وگو با پانا درباره اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو،‌خاطرنشان کرد:‌« قیمت تمام‌شده قطعات برای قطعه‌سازان افزایش یافته است و خودروسازان نیز با افزایش قیمـت تمام‌شده محصولات مواجه هستند. خودروساز به دلیل پائین‌بودن قیمت خودرو تمایلی به اصلاح قراردادها با خودروسازان نداشته است و قطعه‌سازان ضمن نارضایتی از شرایط قیمتی قراردادها فشارهایی را به خودروسازان و مسئولان وارد کردند تا تعیین تکلیف شود و با منطقی‌شدن قراردادها یا قیمت خودرو بتوان شرایط باثبات‌تری را برای بازار به وجود آورد.»

از ۴۰ سال پیش می‌شد که داخلی سازی را در صنایع هدف قرارداد اما برخی شعارهایی را که در آن زمان مطرح می‌شد را مورد تمسخر قرار می‌دادند و اگر داخلی سازی جدی گرفته می‌شد نیازی به واردات در میزان زیاد نه تنها در صنعت خودروسازی که در تمامی صنایع وجود نداشت

نجفی‌سهی عنوان کرد:‌ «خودروسازان شرکت‌هایی دولتی هستند و در صورت زیان از جیب دولت خرج می‌کنند و وقتی سود می‌برند نفعشان به دولت نمی‌رسد اما قطعه‌سازان تحت فشار زیادی بوده‌اند و این فشار را نیز به دولت و مسئولان انعکاس داده‌اند.»

تعدیل اندک قرارداد قطعه‌سازان هزینه‌های آنها را جبران نمی‌کند

عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور اظهار کرد: « تعدیل اندک قیمتی برای قطعه سازان در سال گذشته جبران هزینه‌های تمام‌شده آنها را نمی کند و این امیدواری وجود دارد که با افزایش قیمت خودرو نرخ قراردادهای قطعه‌سازان نیز تغییر کند؛ البته این مشکل هم وجود دارد که قدرت خرید مردم محدود شود و صنعت خودرو با کاهش تیراژ رو به رو شود.»

وی با بیان اینکه امیدواری چندانی به کاهش نرخ ارزها دربازار وجود ندارد، اظهار کرد:‌ « اظهارنظرهایی مبنی براینکه شرایط بازار ارز به نوعی مدیریت‌شده و برای جمع‌کردن نقدینگی از بازار است و در این میان عدم‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان شرایط را در بازار ارز تقویت کرد.»

امیدواری تولیدکنندگان به مدیریت بازار ارزی در کشور

نجفی‌سهی عنوان کرد: « این امیدواری وجود دارد که بازار ارز به گونه‌ای مدیریت شود که نرخ دلار به نرخی منطقی برسد. ثبات نرخ ارز در محدوده‌ای معین شرایط را برای تولیدکنندگان روشن می‌کند و نوسان نرخ ارزها در کشور نباید بیش از ۵ تا ۱۰ درصد باشد تا تولیدکننده بتواند برای تولید برنامه‌ریزی داشته باشد.»

وی اضافه کرد: «بخشی از ارز صادراتی از کشور خارج شده است و به کشور بر نمی‌گردد اما این امیدواری وجود دارد که ارز حاصل از صادرات به کشور برگردد و صرف توسعه سرمایه‌گذاری در کشور شود.»

عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور خاطرنشان کرد: « قراردادهای قطعه‌سازان تا حدودی اصلاح شده است اما این اصلاح به گونه‌ای نبوده است که بتواند هزینه‌های تمام‌شده تولید را جبران کند.»

نجفی‌سهی تصریح کرد:‌ « تعدیل قراردادهای قطعه‌سازان تنها جبران نیمی از هزینه‌هایی است که این صنعت متحمل شده است.»

وی درباره مشکلات ارزی و امکان بروز مشکل برای واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید قطعات خودرو افزود:‌ « برخی معتقدند با توجه به تیراژ تولید برخی از قطعات توجیه ندارد و باید وارد شود و برخی از قطعات نیز برای تولید وابستگی به واردات دارند که این میزان حدود ۵۰ درصد از قطعاتی است که ما می‌توانیم آن را ساخت داخل کنیم.»

عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور ضمن قدردانی از زحمات سرپرست وزارت صنعت تصریح کرد:‌ « ساخت داخل صنایع دیگر نیز از جمله موضوعاتی است که در وزارت صنعت در دست پیگیری است. متاسفانه از ۴۰ سال پیش می‌شد که داخلی سازی را در صنایع هدف قرارداد اما برخی شعارهایی را که در آن زمان مطرح می‌شد را مورد تمسخر قرار می‌دادند و اگر داخلی سازی جدی گرفته می‌شد نیازی به واردات در میزان زیاد نه تنها در صنعت خودروسازی که در تمامی صنایع وجود نداشت.»

نجفی سهی عنوان کرد:‌ « متاسفانه صنعت کشور به جای رشد نیازمند واردات شده است. حدود ۵۰ درصد از آنچه که فکر می‌کنیم نیازمند واردات است در داخل کشورامکان داخلی سازی دارد که البته ۳۰ درصد آن به دلیل تیراژ پائین ممکن است توجیه اقتصادی برای داخلی‌سازی نداشته باشد. نباید وابستگی به واردات به گونه‌ای باشد که کوچکترین مشکل ما را درگیر کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار