ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور
تهران ( پانا) - بررسی آمار محصولات منتخب صنعتی از جمله خودرو و لوازمخانگی در هفت سال گذشته، رشدهای امیدبخشی را با وجود تجربه دو دوره تحریمهای ظالمانه و بهتازگی شیوع ویروس کرونا نشان میدهد.
بررسی آمارها در طول هفت سال گذشته نشان میدهد در تولید انواع خودروی سواری با رشد حدود ۵ درصدی، از ۷۲۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه در ابتدای کار دولت به ۷۵۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو در پایان سال ۹۸ رسیدیم.
بیشترین آمار تولید خودروی سواری در هفت سال گذشته، در سال ۹۶ با یک میلیون و ۴۲۹ هزار دستگاه رقم خورد.
وانت
در این مدت تولید وانت با افت مواجه شد، به طوری که از ۱۰۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه در سال ۹۲ با کاهش ۳۶.۱ درصدی به ۶۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیدیم.
بیشترین آمار تولید وانت در سال ۹۳ با ۱۵۱ هزار دستگاه به دست آمد.
اتوبوس و مینیبوس
در تولید اتوبوس و مینیبوس، بررسی آمار هفت ساله حاکی از رشد ۲۹۴ درصدی است، به طوری که از ۵۰۰ دستگاه تولید در سال ۹۲ به یکهزار و ۹۷۲ دستگاه در پایان سال گذشته رسیدیم.
در این بخش، بیشترین تیراژ تولید مربوط به سال ۹۶ با چهار هزار و ۲۶۱ دستگاه است.
کامیون، کامیونت و کشنده
افت ۳۶.۲ درصدی تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده در هفت سال گذشته رقم خورد، به طوری که از تولید هفت هزار و ۱۰۰ دستگاه در سال ۹۲ به چهار هزار و ۵۲۸ دستگاه در سال ۹۸ کاهش یافت.
در این بخش، بیشترین شمارگان تولید متعلق به سال ۹۳ با ۲۰ هزار و ۹۷۷ دستگاه است.
تولیدات خودروسازان بهویژه خودروهای مونتاژی در سالهای اخیر تحت تاثیر منفی تحریمها و خروج شرکتهای خارجی از جمله رنو، پژو، ولوو، خودروسازان کرهای، ژاپنی، چینی و غیره قرار گرفت و بسیاری از ظرفیتهای ایجاد شده بی استفاده ماند.
با این وجود، با گذشت زمان و استفاده از توان و دانش داخلی و استفاده بهینه از سرمایهگذاریهای انجام شده، پروژههایی مانند K۱۳۲ ایران خودرو را شاهدیم که از دل خودروی پسابرجامی پژو ۳۰۱ (که به سرانجام نرسید) رخنمایی کرد و برگ زرین دیگری در صنعت خودروسازی کشور ورق زد.
تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خودروسازان نیز قابل کتمان نیست و در ماههای گذشته، نه تنها شرکتهای ایرانی بلکه بسیاری شرکتهای خودروساز خارجی از تاثیر سوء آن در امان نماندند.
با این حال، بررسی آمار سه ماهه امسال و تولید بیش از ۲۱۶ هزار دستگاه خودرو که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد داشته، نویدبخش فرا رسیدن روزهای خوب خودروسازان است. خودروسازانی که برای تحقق شعار «جهش تولید» با قطعه سازان داخلی هم قسم شدهاند.
کمباین و تراکتور
در تولید خودروهای کشاورزی کمباین و تراکتور، آمارهای هفت ساله روند نامنظمی داشته، به طوری که در برخی سالها اوج گرفته و در برخی دیگر از سالها با کاهش مواجه شده است.
در تولید کمباین، هرچند با رشد ۱۱۲ درصدی در این هفت سال از ۲۰۲ دستگاه در سال ۹۲ به ۴۲۹ دستگاه در سال گذشته رشد داشتیم، اما بیشترین آمار تولید متعلق به سال ۹۶ با ۷۵۸ دستگاه است.
در تولید تراکتور به عنوان یکی از مهمترین ماشینآلات بخش کشاورزی نیز آمارها افت ۳۱ درصدی را نشان میدهد.
تولید تراکتور از ۲۷ هزار و ۱۲۲ دستگاه در سال ۹۲ به ۱۸ هزار و ۶۹۸ دستگاه در پایان سال ۹۸ کاهش داشت.
با این حال، بیشترین تولید تراکتور در این سال ها با ۲۷ هزار و ۱۲۲ دستگاه در سال ۹۲ رقم خورد.
لوازم خانگی
بررسی تولید انواع لوازم خانگی در هفت سال گذشته، نوسانات زیادی در آمارها نشان میدهد. آماری که در یخچال فریزر و کولر آبی رشد مثبت و در ماشین لباسشویی و تلویزیون نرخ منفی داشته است.
یخچال فریزر
در تولید یخچالفریزر، رشد ۲۱.۵ درصدی در این سالها رقم خورد، به طوری که از ۹۹۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه در سال ۹۲ به یک میلیون و ۲۰۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه در پایان سال گذشته رسیدیم.
بیشترین تولید یخچال فریزر در سال ۹۳ با تیراژ یک میلیون ۳۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه رقم خورد.
کولر آبی
رشد ۱۵.۶ درصدی تولید کولر آبی از دیگر آمارهای قابل توجه است، به طوری که از ۹۰۵ هزار دستگاه در سال ۹۲ به رکورد یک میلیون و ۴۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسیدیم که بیشترین شمارگان تولید این محصول در این سالها به شمار میرود.
ماشین لباسشویی
با وجود ثبت رکورد ۸۹۰ هزار و ۳۰۰ دستگاهی کارخانجات داخلی در تولید این محصول در سال ۹۶، اما در مجموع تولید ماشین لباسشویی در این هفت سال با رشد منفی ۲.۳ درصدی همراه شده است.
در حالی که سال ۹۲ تعداد ۷۵۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید میشد، این آمار در سال گذشته به ۷۴۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کاهش یافت.
تلویزیون
در تولید تلویزیون اما افت ۵۹.۹ درصدی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ رقم خورد و کارخانجات داخلی از تیراژ دو میلیون و ۶۰ هزار و ۸۰۰ دستگاهی در سال ۹۲ به کمتر از ۸۲۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیدند.
تیراژ سال ۹۲ بیشترین آمار تولید این محصول در هفت سال گذشته بوده است.
در سالهای گذشته کرهایها بازیگران اصلی این بازار بودند، به طوری که تنها سهم دو شرکت بزرگ سامسونگ و ال. جی از بازار کشورمان حدود ۶۰ درصد بوده است. با این حال دو شرکت یاد شده تحت فشارهای آمریکاییها پس از کش و قوسهای فراوان بازار کشورمان را ترک کردند.
با خروج شرکتهای بزرگ کرهای ال. جی و سامسونگ از کشورمان، شرکای داخلی آنها بیکار ننشستند و در فاصلهای که بیم خروج آنها از ایران وجود داشت، به فکر جایگزینی محصولات بهویژه در گروه یخچال فریزر و ماشین لباسشویی افتادند.
اکنون بخشی زیادی از تولیدات این دو شرکت با جایگزینی تامینکنندگان مواد اولیه و تجهیزات از طرفهای کرهای به سایر تامینکنندگان خارجی برطرف شد؛ با این حال هنوز تولیدات آنها به روال عادی و روان گذشته بازنگشته است.
همچنین خروج کرهایها از ایران با تولد یک سری واحدهای جدید تولیدی در کشورمان همزمان شد که در مقیاس وسیع به تولید یخچال، لباسشویی، تلویزیون، ماشین ظرفشویی و اسپلیت اقدام کردند.
اکنون ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور وجود دارد و برای امسال تولید ۱۲ میلیون انواع لوازم خانگی هدفگذاری شده است.
ارسال دیدگاه