حسینی در سفر به شهرستان سبزوارخبر داد
جذب ۱۵۰۰ نیرو در سازمان استثنایی آموزش وپرورش
معاون وزیر عنوان کرد: ۹ چرخش تحول آفرین سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر مبنای سند تحول بنیادین
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در شورای آموزش و پرورش شهرستان سبزوار که با حضور اعضای شورا، فرماندار و امامان جمعه سبزوار و روداب برگزار شد به تشریح چرخشهای تحول آفرین سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر مبنای سند تحول بنیادین پرداخت.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در ۹ حوزه از فعالیتهای خود چرخشهای تحول آفرین بر مبنای سند تحول بنیادین داشته است اظهار کرد: «چرخش از سمت تصدی گری در امور به توسعه مشارکتها و مدیریت فرآیندی، از سوی اطلاعات سنتی به سوی اطلاعات سامانهای، از ارائه خدمات توانبخشی به سمت خدمات توانبخشی و حمایتی، از کیتهای آموزشی به سمت چند رسانهای و از آموزشهای نظری به آموزشهای مهارتی و کاربردی از جمله چرخشهای تحول آفرین در آموزش وپرورش استثنایی است.»
وی افزود: «چرخش از کتابهای عادی و مناسب سازی شده به سمت کتابهای مناسب سازی شده و ویژه، از سوی مدارس ویژه به سمت مدارس ویژه و پذیرا، از رویکرد آموزش تفکیکی به سمت تلفیقی و فراگیر سازی و از سوی معلمان تک مهارتی به سمت معلمان چند مهارتی از دیگر چرخشهای تحول آفرین است.»
وی با بیان اینکه در راستای تحقق این چرخشهای تحول آفرین سه بسته تحولی توسعه مشارکتها کاهش تمرکز و اجتماعی شدن، مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی طراحی شده است اظهار کرد: «تعداد برنامههای سال ۹۹ آموزش و پرورش استثنایی از لحاظ کمی و کیفی تحول یافته است و برنامهها از ۶ برنامه به ۱۳ برنامه و فعالیتها از ۱۸ فعالیت به ۴۶ فعالیت افزایش یافته است»
حسینی افزود: «پوشش برنامهای در سه زیر نظام به پوشش همه زیر نظامهای سند تحول بنیادین ارتقا یافته است و ۶۳ درصد کل برنامهها و ۸۳ درصد برنامههای بستههای تحولی نوآورانه و تاسیسی هستند.»
معاون وزیر با بیان اینکه نظام پهن پیکر تعلیم و تربیت از عارضه تمرکز و تصلب رنج میبرد اظهار کرد: «یکی از تحولات اداری در نظام آموزش و پرورش زدودن تمرکز است و مهمترین کار برای تمرکز زدایی اختیار دادن به مدارس، آموزش و پرورش استانها و شورای آموزش و پرورش در استانها است.»
وی گفت: «در راستای تمرکززدایی، دبیرخانه اجرایی ۳۲ برنامه سال ۹۹ سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ۳۲ استان واگذار شده است.»
حسینی اوقات فراغت را یک موقعیت یادگیری دانست و افزود: «اوقات فراغت از اوقات رسمی در تعلیم و تربیت دانشآموزان موثر است زیرا مبتنی بر انگیزش و انتخاب است»
معاون وزیر با بیان اینکه هیچ وزارتخانهای سندی مترقی مشابه سند تحول بنیادین ندارد اظهار کرد: «سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش و تمرکز تمامی ارکان آموزش و پرورش بر اجرای این سند است.»
وی با بیان اینکه اکنون وزارت آموزش و پرورش ۱۷۵ هزار نیروی باکیفیت کمبود دارد، افزود: «در مدارس استثنایی تعداد دانشآموز و معلم باید ۶ به یک باشد که اکنون این عدد ۱۱ به یک است.»
حسینی با بیان اینکه امسال ۲۰ هزار نیرو جذب آموزش و پرورش میشوند که ۱۵۰۰ نفر از آنها جذب سازمان استثنایی خواهند شد، افزود: «در حوزه توانبخشی، گفتار درمانی، کاردرمانی و بازی درمانی استاندارد آموزش و پرورش استثنایی ۲۵ به یک است که اکنون ۱۵۰ به یک نفر است.»
وی با بیان اینکه اکنون ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در حوزه کودکان استثنایی داریم، گفت: «۲۱۰ مدرسه ویژه دانشآموزان استثنایی در کشور کمبود داریم که تاکنون کلنگ ۶۶ مدرسه از این تعداد با مشارکت خیران به زمین زده شده است.»
حسینی با تاکید به اینکه امسال سازمان استثنایی ۵۰ درصد افزایش اعتبار داشت، عنوان کرد: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است و از سال ۷۲ تاکنون بودجه آن ۸ برابر افزایش پیدا کرده است.»
معاون وزیر در پایان به ارائه آخرین آمار از برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورد به دبستان پرداخت و اظهار کرد: «تاکنون ۱۸۰ هزار نفر از نوآموزان با مراجعه به مدارس، برای انجام سنجش نوبت گیری کردهاند و ۲ هزار و ۵۵ نفر از این تعداد نیز مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.»
معاون وزیر در سفر به شهرستان سبزوار از مدرسه در حال احداث کودکان طیف اتیسم بازدید کرد. این مدرسه اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با ۹۰۰ متر مربع زیر بنا ساخته خواهد شد.
بازدید از مرکز سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورد به دبستان از دیگر برنامههای سفر معاون وزیر به شهرستان سبزوار بود.
ارسال دیدگاه