در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش خبرداد؛
تلاش برای افزایش مهارت و تاب آوری دانشآموزان در بحران کرونا
کاظمی: راهاندازی و ادامه فعالیت دانشگاه فرهنگیان، یکی از شاخصهای مهم توسعه آموزش و پرورش است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش راهاندازی و ادامه فعالیت دانشگاه فرهنگیان را یکی از شاخصهای مهم توسعه آموزش و پرورش دانست.
علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع عملکرد معاونت پرورشی در تعطیلات مدارس به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه در دورانی که مدارس تعطیل بود با وجود آنکه معلمان، مربیان و مشاوران ما دغدغه آموزش را داشتند و مباحث آموزشی پررنگ تر دنبال شد اما به معنای تعطیلی مباحث پرورشی و فرهنگی نبود گفت: «معتقدیم آموزش و پرورش از یکدیگر جدا نیستند و هردو بخشی از فرایند تربیت هستند؛ در واقع هرکدام کارکردی دارند که در نهایت خروجی آن تربیت است. فعالیتهای ارزشمندی در این ایام در حوزه پرورشی صورت گرفته است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش فعالیتهای تربیتی انجام شده را به دوبخشِ قبل و بعد از راهاندازی شبکه شاد تقسیم کرد و گفت: «از زمان شروع بحران استراتژیهایی برای خودمان تعریف کردیم. استراتژی اول ما این بود که تمام مربیان و مشاوران در راستای آگاهی سازی دانشآموزان برای مقابله با کرونا کمک کنند. پویشهایی به همت مربیان و مشاوران در گروههای مجازی شکل گرفت که از جمله آنها میتوان به پویش در خانه بمانیم، کرونا را شکست میدهیم اشاره کرد.»
وی به تشکیل گروه همیاران سلامت نیز اشاره کرد و گفت: «تشکلهای دانشآموزی به میدان آمدند و به عنوان مثال سازمان بسیج دانشآموزی بیش از ۲ میلیون ماسک تولید کردند. در کانونهای تربیتی نیز بیش از یک میلیون ماسک تولید شد و در هنرستانها نیز این اتفاق افتاد. ۲ هزار گروه همیار سلامت از سوی سازمان بسیج دانشآموزی در بیش از هزاران اماکن عمومی تشکیل شد و خود این اتفاق را یک موقعیت تربیتی در مواجهه با یک بحران میدانیم. در واقع یک رویکرد جهادی شکل گرفت.»
سعی کردیم مهارت دانشآموزان را برای تاب آوری در بحران کرونا بالا ببریم
کاظمی ادامه داد: «استراتژی دوم این بود که تلاش کردیم استرس و اضطراب را در فضای خانواده کاهش دهیم و مهارت دانشآموزان را برای تاب آوری در بحران کرونا بالا ببریم. سه کار در این زمینه انجام شد؛ پروتکل مداخلات روانی و اجتماعی را برای استفاده مشاوران توزیع کردیم، صدای مشاور را راه انداختیم و شماره تماس ۷۵۰ مرکز مشاوره را از طریق گروههای مدارس به اطلاع خانوادهها رساندیم. بیش از ۷۰ هزار تماس تلفنی داشتیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «دومین اقدام، پیام مشاور بود. تمام مشاوران ما با تولید پیامهای متنی، صوتی و کلیپهای جذاب در حوزه گروههای مجازی تلاش کردند تا مهارت دانشآموزان برای مواجهه با کرونا افزایش یابد. سومین اقدام افزایش فضای معنوی در فضای خانواده با راهاندازی پویشهایی نظیر هرخانه یک مسجد، پویش دعای هفتم صحیفه سجادیه، پویش حفظ جز سیام قرآن کریم و پویشهای ختم قرآن اشاره کرد.»
افزایش سرانه مطالعه و توسعه کتابخانهها
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده در زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی گفت: «یکی از بخشهایی که حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش خوب در آن درخشیده است همین افزایش سرانه مطالعه و توسعه کتابخانههاست.»
وی افزود: «قطعا کمبودهایی وجود دارد و وجود مدارس روستایی و محروم که فاقد کتابخانههای مجهز هستند را رد نمیکنیم. طبیعتا در این حوزه مشکل داریم اما تجهیز کتابخانه جز مباحث و اموری بوده است که به آن توجه کردهایم و حدود ۵ میلیون کتاب در دو سه سال گذشته به کتابخانههای مدارس با کمک وزارت ارشاد تزریق کردهایم و سرانه را به یک کتاب به ازای هر ۹ دانشآموز افزایش دادهایم.»
کاظمی به برگزاری جشنواره دانایی و توانایی که از کف مدارس شروع میشود نیز اشاره و اظهار کرد: «یک میلیون دانشآموز در این جشنواره شرکت میکنند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این گفته که دولت دغدغه کار آموزشی و پرورشی ندارد گفت: «باید برای این گفتهها شاخص ارائه داد. بنده از اقدامات انجام شده شاخص ارائه میدهم که دولت در حوزه آموزش و پرورش دغدغه دارد و حداقل در همین شرایط شبکه شاد با همت وزیر و حمایت دولت راهاندازی شد و تحول خوبی ایجاد کرد. یا میزان افزایش بودجه آموزش و پرورش را باید بررسی کرد. بنده به عنوان معاون پرورشی، فقط برنامههای پرورشی را تبیین میکنم.»
راهاندازی و ادامه فعالیت دانشگاه فرهنگیان؛ یکی از شاخصهای مهم توسعه آموزش و پرورش
وی افزود: «یکی از شاخصهای مهم توسعه آموزش و پرورش همین راهاندازی و ادامه فعالیت دانشگاه فرهنگیان است. اکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان داریم و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در اختیار تربیت نیروی انسانی است. هرچند با فضای مطلوب و آرمانی فاصله داریم.»
کاظمی افزود: «برای نشان دادن میزان اثربخشی برنامهها و فعالیتها نیز باید گفت که اثربخشی تابع عوامل متعددی است که صرفا به کارکردهای نظام تعلیم و تربیت برنمیگردد. زمانی که کارکردهای تربیتی خانواده، جامعه و مدرسه همراستا باشد ما به اهداف تربیتی مدنظر میرسیم ولی اگر هرکدام از این چرخ دندهها به درستی نچرخد ما با بحران مواجه میشویم.»
معاونت پرورشی متولی تربیت نیست بلکه همه متولی تربیت هستند
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا برنامههای فعلی پرورشی نظیر سرودخوانی که در مدارس انجام میشود فعالیتهای دهه شصتی نیست؟ و آیا دانش آموختههای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ این روشها را میپذیرند؟ گفت: «موضوع پرورش را موضوع تربیت مترادف درنظر نگیریم. معاونت پرورشی متولی تربیت نیست بلکه همه متولی تربیت هستند. حوزه پرورشی و فرهنگی بخشی از فعالیتهای فرهنگی را برعهده دارد و ما در کنار معلمان کمک میکنیم که برخی آموزههای تربیتی در وجود دانشآموزان نهادینه شود.»
وی افزود: «به عبارت دیگر کمک میکنیم موقعیتهای تربیتی برای دانشآموزان فراهم شود. اینکه فعالیتهای حوزه پرورشی را به برگزاری سرود و ... تنزل دهیم، صحیح نیست. اقدامات مختلفی انجام میشود. در سندتحول بنیادین به خلق موقعیتهای تربیتی برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی اشاره شده و شعار ما این است که هر دانشآموز حداقل یک نقش و حداقل یک تشکل داشته باشد که در واقع الگوی نهادینه شدن آموزههای تربیتی است.»
کاظمی با بیان اینکه مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، روحیه پرسشگری از جمله مهارتهایی هستند که در این قالب محقق میشوند اظهار کرد: «در کنار فعالیت تشکلهای دانشآموزی، تشکلهای غیررسمی فراوانی مانند تشکل همیار مشاور را شکل دادهایم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه دانشآموزان ما شرایط مدرسه را تا چه حد به روز میدانند و محصولات و برنامههای فرهنگی که در آن شرکت میکنند دارای جذابیت و اثرگذاری است؟ گفت: «آموزش و پرورش با محدودیتهایی در حوزه امکانات و تجهیزات روبهرو است اما با وجود تمام مشکلات اقدامات خوبی را توانسته در بخشهای مختلف انجام دهد و مدیریت کند. ممکن است با مطلوبیتها فاصله داشته باشیم که طبیعتا همه آن به آموزش و پرورش بر نمیگردد و جهت گیری جامعه به سمت کنکور و پررنگ نر بودن آموزش نسبت به پرورش از این جمله است.»
امیدواریم مجلس جدید سد بزرگ کنکور را که فراروی تربیت دانشآموزان است،بردارد
وی افزود: «امیدواریم مجلس جدید سد بزرگ کنکور را که فراروی تربیت دانشآموزان است بردارد. مجموعه قوا باید کمک کنند تا این اتفاق رقم بخورد.»
کاظمی با اشاره به اینکه بودجه سالیانه معاونت پرورشی حدود ۲۳۵ میلیارد تومان است؛ در واکنش به این گفته که "آموزش و پرورش با کارتلهای اقتصادی آموزش همکاری دارد" گفت: «تمام فعالیتهای آموزش و پرورش برای کاهش موانع کنکور است و چه طور میتواند همکار کارتلهای اقتصادی باشد؟. اجرای سندتحول بنیادین در اولویت است. وزیر جدید برای اولین بار ۲۵ بسته تحولی که شاخصهای تحولی دارد را رونمایی کرده و در دستورکار قرار داده است. حوزه پرورشی و فرهنگی امروز با رویکرد دیجیتال در فضای مجازی دارد به کار خودش ادامه میدهد.»
بیش از ۳۰ هزار پایگاه تابستانی آماده فعالیت در بستر فضای مجازی هستند
وی افزود: «بیش از ۳۰ هزار پایگاه تابستانی آماده فعالیت در بستر فضای مجازی با رویکرد جدید هستند. حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانشآموز عضو کانالهای مجازی فرهنگی هستند و ۵ هزار محتوا از سوی مشاوران و دانشآموزان تولید شده است.»
ارسال دیدگاه