خنیفر: در دوران کرونا همه چیز آسیب دید اما دنیای مجازی در همه ابعاد از جمله آموزش رشد کرد
تهران (پانا) - به گفته رئیس دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا همه چیز آسیب دید اما دنیای مجازی در همه ابعاد از جمله آموزش رشد کرد، این دنیا اکنون نیاز به کرسی و نظریه پردازی دارد، اینکه در این برهه و در دوران تلفیقی و ترکیبی از کدام الگو مدل آموزشی مطرح میتوان بهره گرفت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، جلسه کمیته دستگاهی کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، حجت الاسلام علی عسگری و دیگر اعضا در مکان سالن شهید چمران سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، و مدیران استانی دانشگاه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
در این جلسه حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به پیشینه و آغاز بحث نهضت تولید و جنبش نرم افزاری در ایران، گفت: «همچنین کرسیهای نظریه پردازی و آزاد اندیشی ۲۰ سال پیش در حوزه علمیه مطرح که منجر به تولید علم بومی شد.»
وی با تاکید بر اهمیت تولید و توسعه علم در تمدن اسلامی بیان کرد: «همواره در احادیث و روایات بر فراگیری علم و دانش تاکید فراوان شده است، حکمت مفید را باید گرفت و استفاده کرد.»
خنیفر در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به نقش مساجد در بحث دانش و دانش پروری اشاره و ایران را از طلایه داران دانش و نظریه پردازی قبل و بعد از اسلام عنوان کرد.
وی با اشاره به اهمیت نخبه پروری و توجه به نخبگان در دنیای اسلام، افزود: «علمای قدیم مهذب بودند و در کنار تعلیم به تهذیب نیز میپرداختند.»
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در ادامه به ویژگیهای دوران خیزش و رستاخیر علمی مسلمانان و ایرانیان اشاره و بیان کرد: «نخبه پروری، توجه به نسخه برداری، عطش علمی علما، علاقه به ترجمه و شرح و نقد، عدم خست علمی و دگر آموزی یا جانشین پروری از ویژگیهای این دوران بود.»
وی کرسیهای نظریه پردازی را حرکت دانش از محاق به صحنه دانست، و اظهار کرد: «کرسیهای نظریه پردازی فرصتی برای اعلام عمومی دانش شایسته و بایسته است، کرسیها باید یک اوج و نکته ناگفته داشته باشند، این که به موضوعات نو و یا از منظر دیگر به مسائل نگاه شود.»
خنیفر افزایش جسارت، تضارب آرا، فرصتی برای اعلان جهانی، جوشش و خروج از رکود و باور به خویشتن را از ویژگیهای کرسیهای نظریه پردازی سالم دانست و افزود: «باید مراقب بود که در این کرسیها حرف نو باشد، و آجری به برج و باروی قلعه دانش خاص اضافه کند، اگر میاندیشیم که هر مقاله ای کرسی است خطا کردهایم.»
وی با اشاره به پدیداری ویروس کرونا و ورود دنیا به یک کریدور زیستی جدید با بیان اینکه کرسیها باید ناظر به نیازهای روز شوند بیان کرد: «در دوران کرونا همه چیز آسیب دید اما دنیای مجازی در همه ابعاد از جمله آموزش رشد کرد، این دنیا اکنون نیاز به کرسی و نظریه پردازی دارد، اینکه در این برهه و در دوران تلفیقی و ترکیبی از کدام الگو مدل آموزشی مطرح میتوان بهره گرفت.»
رئیس دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: «کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظر، باید به طرح و بررسی مسائل مبتلا به جامعه بپردازند تا خدماتی شایسته را بتوان ارائه کرد.»
وی همچنین بر لزوم تقویت زیر ساختها، تمهیدات پشتیبانی، حرکت به سمت کلاس و آزمایشگاههای مجازی و آموزش آموزشگران اشاره و بیان کرد: «عصر کنونی عصر تخصص و مهارت، آموزشهای شناور، کوچ مجازی، آموزشهای حجمی و جمعی و پس انداز منابع انسانی است، باید منابع انسانی شایسته را حفظ کرد.»
ارسال دیدگاه