کاظمی تاکید کرد؛
استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه اجتماعی شاد برای تقویت فعالیتهای قرآن، عترت و نماز در فضای مجازی
تهران (پانا) - نشست هم اندیشی روسای ادارات، کارشناس مسئولان و کارشناسان قرآن، عترت ونماز استانهای سراسر کشور صبح امروز دوشنبه دوازدهم خرداد ماه با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور،و محمدرضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی، در ابتدای این جلسه علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرایط کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای ایجاد شده برای فعالیتهای حضوری بر ضرورت پرداختن بیش از پیش به فعالیتهای پرورشی به ویژه فعالیتهای حوزه قرآن، عترت و نماز در بستر فضای مجازی تاکید کرد.
وی همچنین بر اجرای همه فعالیتهای از پیش تعیین شده نظیر برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان و فرهنگیان، توجه ویژه به اجرای طرح حفظ جز ۳۰ قرآن کریم و استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه اجتماعی شاد برای تقویت فعالیتهای قرآن، عترت و نماز در فضای مجازی تاکید کرد.
سپس در ادامه جلسه احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور ضمن تاکید بر استفاده مطلوب آموزش و پرورش از ظرفیتهای موجود در ستاد اقامه نماز کشور گفت: «خوشبختانه در سالهای اخیر و تعامل سازنده بین وزارت آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز کشور در حوزه ستادی برقرار شده است که امیدواریم این تعامل و هماهنگی در استانها نیز تسری پیدا کند.»
وی ادامه داد که چهار محور اصلی در فعالیتها مد نظر است ۱.هر مدرسه یک امام جماعت داشته باشد، ۲.همه مدیران مدرسه حداقل در یک دوره آموزشی مهارتی جذب نسل نو به نماز شرکت کنند، ۳. همه دانشآموزان روش صحیح خواندن نماز و مقدمات آن را فرا گیرند و ۴. در هر مدرسه حداقل یک نماز جماعت برگزار شود.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور همچنین تاکید کرد: «آموزش و پرورش میتواند از ظرفیت مرکز تخصصی نماز بهره مند شود و این مرکز میتواند مرجع خوبی برای مخاطبان خود به ویژه دانشآموزان باشد.»
وی با اشاره به انتشارات نماز گفت: «این انتشارات ظرفیت مناسبی برای در اختیار قرار دادن کتاب به دانشآموزان دارد و همچنین ما میتوانیم یک کارشناس در امر دعوت نماز به استانها معرفی کنیم تا کارشناسان قرآن، عترت و نماز استانها از وجود آن بهره مند شوند.»
زرهانی همچنین در خاتمه بر تشکیل هیئتهای اندیشه ورز در زمینه راهبری برنامههای اقامه نماز در مدارس تاکید کرد.
در ادامه جلسه محمدرضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر از همراهی روسای ادارات و کارشناسان استانها نسبت به حسن اجرای فعالیتهای این اداره کل در ایام شیوع ویروس منحوس کرونا بر اجرای کیفی فعالیتهای پیش رو از جمله سوگواره احلی من العسل، مسابقات قرآن، عترت و نماز و مسابقات همخوانی و مدیحه سرایی و تولید محتوای استاندارد و کیفی برای استفاده در شبکه اجتماعی در راستای منویات مقام معظم رهبری بر ضرورت استفاده از ظرفیتهای موجود در فضای مجازی تاکید کرد.
همچنین رضا بهشتی باویل، معاون اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: «با توجه به شیوع ویروس کرونا شرایط جدیدی در کشور به وجود آمده است که ما میتوانیم از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و اگر این فرصت به درستی مدیریت نشود تبدیل به تهدید خواهد شد و میتواند ما را از اهداف اصلیمان که آموزش و پرورش نسل آینده است دور کند. بنابراین استراتژی ما میباید متمرکز بر تقویت نقاط قوت و کاهش یا حذف نقاط ضعف باشد.»
وی ادامه داد: «وظیفه ما در حوزه ستادی این است که بتوانیم ظرفیت سازی متناسب با رویکرد سند تحول و اسناد بالادستی است که این در چهار بخش ساختار، برنامهها، تدوین یا اصلاح فرآیندها و تامین منابع براساس شرایط موجود به خوبی به آنها توجه شده است.»
معاون نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به راهاندازی شبکه شاد و کانال قرآن عترت و نماز در بستر فضای مجازی گفت: «این یک ظرفیت بسیار خوبی است و باید بتوانیم با نیازی سنجی مناسب و شناخت صحیح نیاز مخاطبانمان که دانشآموزان، فرهنگیان و اولیا هستند پاسخ مناسبی به این نیازها بدهیم و در این زمینه نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف را کاهش یا حذف کنیم اگر بتوانیم عملکرد مناسبی در شبکه شاد داشته باشیم و این موضوع میتواند یک الگوی مناسب در سطح کشور برای توسعه، ترویج و تعمیق فرهنگ قرآن، عترت و نماز باشد و ما میتوانیم آن را به عنوان یک دانش سازمانی به سایر نهادها و ارگانهای مربوطه انتقال دهیم.»
وی در خاتمه با بیان اینکه استفاده از تولیدات استانها در کانال قرآن عترت و نماز میتوانند احساس خوبی را در زمینه رقابت سالم و توسعه فعالیتها در بین همکاران در استانها ایجاد کند تاکید کرد: «البته باید در تولیدات استان ها علاوه بر کمیت به کیفیت نیز توجه شود و استانها باید با توجه به شناسایی نیاز مخاطبان تولیداتی بر اساس ذائقه آنها تولید کنند که این اقدام بسیار ارزشمند خواهد بود.»
سپس در ادامه جلسه ۵ نفر از روسای ادارات به نمایندگی از سایر حاضران در جلسه پیرامون موضوعات زیر اظهار نظر کردند:
۱- راهکارهای برگزاری نهمین سوگواره احلی من العسل با استفاده از بستر فضای مجازی.
۲- تولید محتوای الکترونیکی قرآن، عترت و نماز در شبکه شاد و نحوه عضوگیری در کانال.
۳- برگزاری مسابقات مرحله کشوری قرآن و عترت و نماز به صورت غیر حضوری و برخط و آنلاین
۴- شاخصهای قرآن، عترت و نماز در سامانه های ارزیابی و عملکرد
۵- برگزاری مسابقات همخوانی و مدیحه سرایی
در پایان جلسه محمدرضا مسیبزاده، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به جمع بندی نظرات مطرح شده پرداخت و از روسای ادارات و کارشناسان قرآن، عترت و نماز جدیت در انجام امور امور زیر را خواستار شد:
۱- هدایت و تشویق دانشآموزان و فرهنگیان سراسر کشور به عضویت در شبکه شاد برای بهره برداری از محتوا های تولید شده.
۲- مشارکت دانشآموزان و فرهنگیان سراسر کشور در تولید محتوای مورد نیاز و استاندارد برای بارگذاری در کانال قرآن عترت و نماز.
۳- تمهید مقدمات برای برگزاری سوگواره احلی من العسل او برآنان ریزی برای قدامات متناسب با فضای مجازی در این امر مهم.
۴- تمهید مقدمات برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در تابستان امسال.
ارسال دیدگاه